Mówi: | Ewa Błaszczyk |
Funkcja: | aktorka |
Ewa Błaszczyk: W Witkacym przeraża mnie zszargany system nerwowy. Ale lubię ten poziom abstrakcji
Dobrze przyjęty w Los Angeles spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” można już oglądać w Warszawie. Wcielająca się w jedną z głównych postaci Ewa Błaszczyk twierdzi, że jest to przedstawienie wielowymiarowe i emocjonalnie nieobliczalne. Podkreśla też, że grając w adaptacjach dzieł Witkacego, musi się liczyć z wystąpieniem stanów graniczących z neurastenią, lubi jednak poziom abstrakcji tych utworów.
„Metafizyka dwugłowego cielęcia” to sztuka, którą Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał w 1921 roku pod wpływem wyprawy do Nowej Gwinei, którą odbył w towarzystwie Bronisława Malinowskiego. Opowiada ona o podróży neurotycznego i zbuntowanego chłopca imieniem Karmazyniello, który odwiedzając Australię i Nową Gwineę, walczy o własną tożsamość i indywidualność. Przeciwstawia się matce Leokadii i ojczymowi Mikuliniemu, próbującym wychować chłopca zgodnie ze sztywnymi normami społecznymi. Karmazyniello odbywa podróż zarówno w sensie dosłownym, jak i w przenośni: jest to podróż w głąb siebie, której manifestację stanowi otaczająca bohatera dzika tropikalna przyroda.
– To jest bardzo wielowymiarowe, nie jest psychologiczne, trochę schizofreniczne, jak to dwugłowe cielę, rozgrywa się na bardzo wielu poziomach i jest nieobliczalne w sensie emocji, strumienia refleksji czy strumienia świadomości jak to u Witkacego, po prostu wszystko jest możliwe – mówi Ewa Błaszczyk agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Aktorka wciela się w postać apodyktycznej matki głównego bohatera. Oprócz niej na scenie Teatru Studio będzie można zobaczyć m.in. Tomasza Nosińskiego, Krzysztofa Zarzeckiego, Sonię Roszczuk i Ewelinę Żak. Za reżyserię spektaklu i adaptację tekstu Witkacego odpowiedzialna była natomiast Natalia Korczakowska.
– W skład kręgosłupa, który stanowi „Metafizyka dwugłowego cielęcia”, weszły fragmenty różnych innych dzieł Witkacego, a więc np. z „Matki” czy „Sonaty Belzebuba”. Rzeczy, które były potrzebne i służyły temu, to w to weszły – mówi Ewa Błaszczyk.
Polska premiera spektaklu „Metafizyka dwugłowego cielęcia” odbyła się 13 grudnia ubiegłego roku podczas 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie. Dwa tygodnie wcześniej przedstawienie zostało natomiast pokazane w Los Angeles – w spektakl zaangażowani byli amerykańscy aktorzy, wykorzystano też tłumaczenia dzieł Witkacego dokonane przez Daniela Geroulda. Zdaniem Ewy Błaszczyk kalifornijska publiczność bardzo dobrze przyjęła twórczość Witkacego, widoczne było również zaskoczenie, że jeszcze przed Eugène Ionesco, uważanego za twórcę teatru absurdu, polski artysta już tworzył w tym duchu.
– Było bardzo dużo pozytywnych głosów odzewu i takiego zdziwienia, że taka literatura tu była. Bo właśnie jest jakiś stempel, że na świecie był Ionesco, a gdzieś ten Witkacy nie miał takiej siły przebicia z racji, nie wiem, geopolityki czy geografii – mówi Ewa Błaszczyk.
Gwiazda twierdzi, że chętnie bierze udział w scenicznych lub filmowych adaptacjach dzieł Witkacego, a także ich trawestacjach. W 2010 roku zagrała ponadto w filmie kryminalnym „Mistyfikacja” w reżyserii Jacka Koprowicza, opowiadającym o studencie wydalonym z uczelni po wydarzeniach z marca 1968 roku. Jako funkcjonariusz SB śledzi związanego z opozycją poetę, wpadając jednocześnie na sensacyjny trop prowadzący do słynnego artysty Witkacego, który wciąż żyje. W rolę pisarza skandalisty wcielił się Jerzy Stuhr.
– Tak się dzieje, że jakoś trafiam na Witkacego co jakiś czas. Poza tym lubię ten poziom abstrakcji, oczywiście trochę mnie przeraża zawsze zszargany system nerwowy, neurastenia i krawędź choroby psychicznej, to jest trudne, ale to jest ciekawe – mówi Ewa Błaszczyk.
Warszawska premiera spektaklu „Metafizyka dwugłowego cielęcia” odbyła się 15 lutego.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Maciej Rock: „Halo tu Polsat” to bardzo trudny program. Jesteśmy przed kamerami przez trzy godziny i cały czas musimy zachować energię
Prezenter zaznacza, że „Halo tu Polsat” to niezwykle dynamiczny format i zarazem spore wyzwanie dla prowadzących, bo będąc na wizji niemal przez trzy godziny, cały czas trzeba zachować świeżość umysłu i energię. Ten projekt wymaga też pełnego skupienia i koncentracji, bo z zaproszonymi do studia gośćmi trzeba rozmawiać na tematy z różnych dziedzin. Maciej Rock przyznaje, że wartością dodaną tego programu jest możliwość poszerzenia swojej wiedzy i zdobycia różnych doświadczeń.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.