Newsy

Magdalena Różczka namawia do profilaktyki raka piersi i samobadania w domu specjalnym urządzeniem

2016-11-14  |  06:45

Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór wśród kobiet w Polsce – rocznie z jego powodu umiera 5 tys. pacjentek. Wcześnie wykryty jest uleczalny, znaczna część kobiet zgłasza się jednak do lekarza w zbyt późnym stadium choroby. Tylko 20 proc. zachorowań rozpoznawanych jest na wczesnym etapie zaawansowania. Dlatego tak ważne jest regularne wykonywanie badań profilaktycznych. Zdaniem Magdaleny Różczki polskie kobiety do dbania o zdrowie przekonuje przede wszystkim troska o rodzinę.

– Przyszło mi do głowy, żeby namawiać kobiety do tego, aby każda pokochała siebie i poczuła, że jest ważna i potrzebna. Jeżeli w to uwierzymy, to każda z nas dojdzie do takiego samego wniosku: musimy dbać o to, żebyśmy długo żyły w cudownym zdrowiu – mówi aktorka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Podstawową metodą wykrywania tego nowotworu jest samobadanie piersi. Powinno się je wykonywać raz w miesiącu, najlepiej między 6. a 9. dniem cyklu. W systematycznym samobadaniu może pomóc urządzenie o nazwie Braster, które wykrywa nawet niewielkie zmiany w piersiach. Magdalena Różczka została jego ambasadorką. Jest to urządzenie przypominające kształtem kobiecą pierś i wykorzystujące technologię ciekłokrystalicznej termografii kontaktowej oraz telemedycyny. Do jego obsługi niezbędna jest aplikacja mobilna do ściągnięcia na telefon lub tablet. 

– Mam nadzieję, że Braster zmotywuje wszystkie kobiety do regularnego samobadania i że stanie się ono naszym nawykiem. Wykonanie badania Brasterem trwa zaledwie 15 minut raz i jest niezwykle łatwe dzięki aplikacji, która przeprowadza nas przez nie krop po kroku – mówi Magdalena Różczka.

Badanie Brasterem jest bezbolesne i nieinwazyjne. Jeśli urządzenie wykryje zmianę w piersi, wyśle informację do centrum telemedycznego. Zrobione przez nie zdjęcie zostanie tam ocenione – w przypadku podejrzenia guza kobieta otrzyma informację o konieczności zgłoszenia się do lekarza. O konieczności regularnego badania co miesiąc przypomina aplikacja zainstalowana w smartfonie lub na tablecie.

– Z własnego doświadczenia wiem, że regularność jest największym wyzwaniem. Wydaje nam się, że minęły trzy dni, a to minął miesiąc albo że minął miesiąc, a to minęły trzy lata, dobrze więc, że aplikacja przypominana nam o mijającym czasie i konieczności przeprowadzenia kolejnego badania – mówi Magdalena Różczka.

Samobadanie Brasterem nie może stanowić jedynej metody profilaktyki raka piersi. Stanowi ono uzupełnienie regularnie wykonywanych badań mammograficznych i ultrasonograficznych. W profilaktyce nowotworu niezwykle istotny jest również zdrowy tryb życia: właściwa dieta, regularne spożywanie posiłków, picie dużej ilości wody, systematyczna aktywność fizyczna i odpowiednia dawka snu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.