Newsy

Marcin Tyszka: Polskie czasopisma chcą supermodelek, które wyglądają jak kuchty domowe. Nie pracuję dla takich mediów

2015-05-04  |  06:55

Nie chcę oglądać szarej Polski na okładkach magazynów  deklaruje Marcin Tyszka. Fotograf nie rozumie tendencji polskich pism do pokazywania gwiazd jako zwykłych ludzi, z którymi przeciętny czytelnik może się identyfikować. On sam lubi oglądać coś nieosiągalnego i marzyć. Dlatego woli pracować z taki pismami, jak „Vogue” czy „Vanity Fair”, które sprzedają marzenia, a nie szarą rzeczywistość.

– „Vogue” i „Vanity Fair” to jest ta sama rodzina. Obydwa magazyny sprzedają marzenia i wielką moc gwiazd czy top modelek. Te sesje różnią się, niestety, od sesji w Polsce. Czołowe polskie magazyny nie chcą supermody, nie chcą supermodelek, chcą supermodelki, które wyglądają jak kuchty domowe. Bo jak wyglądają zbyt dobrze, to się nie sprzeda. Ja tego nie rozumiem i dlatego nie pracuję dla takich mediów – mówi Marcin Tyszka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Zdaniem fotografa nawet najlepiej sprzedające się polskie magazyny robią wszystko, by każdą supergwiazdę pokazać jak najzwyczajniej, bez otoczki wyjątkowości i luksusu. Celem jest uczynienie gwiazdy bardziej przystępną dla czytelniczek. Tyszka nie rozumie tej tendencji, sam woli bowiem w magazynach oglądać marzenia. Lubi patrzeć na piękno i luksus, nawet jeśli na niektóre rzeczy go nie stać.

Te magazyny mają taki pomysł, żeby wszystkie najpiękniejsze kobiety wrzucać w coś takiego zwykłego, żeby ta zwykła Polka mogła się z nimi identyfikować. Ja tego kompletnie nie rozumiem, ponieważ lubię marzyć i lubię patrzeć na coś nieosiągalnego. To rozwija i napędza nas do dalszej pracy. Nie chcę oglądać wyłącznie szarej Polski również na okładkach magazynów – mówi Marcin Tyszka.

Tyszka to najbardziej rozchwytywany polski fotograf mody. Od lat pracuje zarówno w Polsce, jak i za granicą – jego zdjęcia ukazują się w tak prestiżowych magazynach, jak „Vogue”, „Marie Claire”, „Elle” i „Harper's Bazaar”. Fotografował największe gwiazdy światowej mody, m.in. Laetitię Castę, Anję Rubik, Evę Herzigovą i Millę Jovovich. Pracuje dla największych magazynów mody i czołowych projektantów, był też jurorem w polskiej edycji „Project Runway”.

Zgodziłem się na „Project Runway” tylko pod takim warunkiem, że nadal mogę pracować w modzie i nie będę tracić swoich podstawowych zleceń, jakimi są sesje mody. Oczywiście, parę razy musiałem odpuścić, np. okładkę indyjskiego „Vogue”, po to, żeby pracować z Anją na planie przy „Project Runway”, ale teraz wracam z impetem do Paryża na całą masę sesji i wielkich nowych projektów – mówi Marcin Tyszka.

Fotograf podkreśla, że w jego życiu zawodowym bardzo dużo się dzieje. Niedawno jego zdjęcie ukazało się na okładce ukraińskiego magazynu „Vogue”, a gwiazdą sesji była Georgia May Jagger, brytyjska modelka, córka Micka Jaggera i Jerry Hall. Kolejne okładki mają się ukazać już wkrótce, Tyszka nie chce jednak zdradzać szczegółów tych projektów.

Za parę tygodni ukaże się bardzo fajna sesja w hiszpańskim „Vanity Fair” z wielką gwiazdą, zobaczycie, na razie nie chcę nic zdradzać. Wolę mówić o projektach, które już się ukazały. Bo w tym świecie nawet jeśli zrobisz sesję i ona już idzie do druku, to dopóki jej nie zobaczysz w kiosku, wszystko się może jeszcze zdarzyć, więc lepiej nie zapeszać – mówi Marcin Tyszka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Problemy społeczne

Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie

Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.