Mówi: | Krystyna Janda |
Funkcja: | aktorka, reżyserka, dyrektor artystyczny Teatru Polonia |
Och-Teatr potrzebuje nowych foteli. Krystyna Janda prosi widzów o pomoc
W warszawskim Och-Teatrze trwa akcja „Dołóż się do fotela”. Sympatycy teatru Krystyny Jandy mogą dołożyć się do zakupu nowych foteli na widowni – koszt jednego to 800 zł. Każdy fundator w ramach podziękowania otrzyma tabliczkę ze swoim imieniem przy zakupionym fotelu oraz bezpłatny wstęp na jesienną prapremierę sztuki „Maria Callas. Master Class”.
Och-Teatr powstał 5 lat temu w budynku, w którym niegdyś mieściło się kino Ochota. Fotele na widowni służą bez przerwy od momentu powstania kina, czyli od 1949 roku. Od 5 lat są regularnie naprawiane, ich stan nie pozwala jednak na dalszą eksploatację. Koszty wymiany blisko pięciuset foteli na widowni dużej sceny przekraczają jednak możliwości teatru, dlatego Krystyna Janda i Maria Seweryn zwróciły się o pomoc do widzów.
– Wszyscy mówią, że są nadzwyczajne. Są wygodne, ludzie przyzwyczaili się też do nich. Ale już w tej chwili są w takim stanie, że to jest już koniec ich życia publicznego. Ich wymiana to jednak duży koszt, bo fotel teatralny to koszt rzędu 2 tys., a nawet więcej. Myśmy wybrali firmę nie do końca drogą, niemniej tam jest 470 foteli, więc to jest duża suma dla teatru – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krystyna Janda.
Połowę kosztów wymiany foteli poniesie Fundacja Krystyny Jandy na rzecz Kultury. O drugą połowę aktorka prosi widzów i sympatyków Och-Teatru. Koszt jednego fotela wyniesie 800 zł. 10 lat temu podobną akcję, uwieńczoną sukcesem, Krystyna Janda przeprowadziła przed otwarciem Teatru Polonia.
– Myśleliśmy wtedy, że nie otworzymy teatru, bo już na fotele nam nie wystarczyło, ale okazało się, że publiczność, ewentualna przyszła publiczność, bardzo nam pomogła i w dwa tygodnie ustawiliśmy tutaj fotele, które zresztą są do dzisiaj i jesteśmy za to bardzo wdzięczni. Nasz postęp przez te 10 lat polega na tym, że do połowy płacimy – mówi Krystyna Janda.
Każdy, kto wspomoże akcję „Dołóż się do fotela” otrzyma w ramach podziękowania tabliczkę ze swoim imieniem i nazwiskiem przy wybranym fotelu. Będzie też mógł wziąć udział w specjalnym pokazie jesiennej premiery Och-Teatru, czyli spektaklu „Maria Callas. Master class”. Wyreżyserowane przez Andrzeja Domagalika przedstawienie będzie miało premierę 3 września – fundatorzy foteli zobaczą je jednak wcześniej.
– Są te tabliczki, wiadomo, czyj to jest fotel, kto go ufundował, a to niewątpliwie ma znaczenie. Przed wejściem do sali jest cała lista darczyńców i to też ma znaczenie. Do tego widownia, ci, którzy pomogli nam kupić te fotele, jako pierwsi obejrzą „Callas”. To będzie pokaz specjalnie dla nich, tuż przed premierą – zapowiada Krystyna Janda.
Spektakl „Maria Callas. Master Class” to nowa odsłona przedstawienia „Maria Callas. Lekcja śpiewu”, które przez wiele lat grane było w Teatrze Powszechnym. W roli wybitnej śpiewaczki widzowie Och-Teatru zobaczą Krystynę Jandę.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.