Newsy

Polska blogosfera się profesjonalizuje. Blogerzy szukają nowych kanałów dotarcia do odbiorcy

2016-01-08  |  06:35

Blogerzy pozytywnie oceniają rozwój polskiej blogosfery. Ich zdaniem przechodzi ona obecnie fazę profesjonalizacji i jest coraz lepiej odbierana przez czytelników. Blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami docierania do czytelnika – coraz większą popularnością cieszy się wideo i platforma YouTube. Zdaniem blogerów szansę na sukces mają autorzy oferujący ciekawy, profesjonalny i najlepiej niszowy content. 

Blogowanie nie traci w Polsce popularności. Blogi zarówno przez czytelników, jak i specjalistów od marketingu postrzegane są jako wiarygodne i opiniotwórcze medium. Co najmniej raz w miesiącu blogi czyta połowa internautów. Z raportu „Polska blogosfera 2014” wynika, że największym zainteresowaniem ze strony czytelników cieszą się blogi z kategorii lifestyle, kulinaria, uroda, blog osobisty i fotografia. Młodsi chętnie piszą blogi osobiste i lifestyle'owe, a starsi – blogi kulinarne i urodowe. Zdaniem samych autorów polska blogosfera stale się profesjonalizuje.

Blogosfera w Polsce jest w bardzo ciekawym momencie – już nie jest na etapie pamiętników, przeszliśmy moment zaskoczenia, że na blogach można zarabiać, a właściwie teraz się profesjonalizuje. Jest wiele blogów, które potrafią zarobić na tyle ciekawe pieniądze, że mogą realizować swoje własne projekty, bardzo oryginalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Maciej Budzich, autor bloga o mediach, reklamie i marketingu Mediafun.

Z raportu wynika, że blogerzy publikują najczęściej dwa posty w tygodniu, a napisanie każdego artykułu poprzedzają dogłębnymi przygotowaniami. Według raportu „Blogerzy w Polsce 2013” blogerzy mają duży wpływ na gusta i postawy swoich czytelników – 34 proc. osób czytających blogi twierdzi, że zdarzyło im się kupić produkt lub usługę, o której dowiedzieli się z bloga. 27 proc. wzięło udział w wydarzeniu lub imprezie polecanej przez blogera, a 39 proc. zrezygnowało z zakupu produktu, który skrytykował autor bloga.

Aby doprowadzić klienta do momentu zakupu, trzeba obudować ten proces tworzeniem treści wokół marki, wokół trendu, spowodować na to modę i w tę ideę idealnie wpasują się materiały i teksty na blogach czy w mediach społecznościowych. Blogerzy, digital influencers, produkują mnóstwo tego typu contentu, dzieląc się swoimi wrażeniami, doświadczeniami czy wręcz kreując modę na pewnego rodzaju wydarzenia – mówi Maciej Budzich.

Zdaniem Macieja Budzicha blogerzy mają w tym zakresie znaczną przewagę nad dziennikarzami. Stoi za nimi ich pasja i zainteresowania, czytelnik ma więc pewność, że bloger szczerze poleca lub odradza daną usługę, produkt lub wydarzenie. Ich teksty odbierane są inaczej niż artykuły anonimowych dziennikarzy. Obecnie polscy blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami dotarcia do czytelników. Coraz popularniejsza staje się forma wideo – zarówno jako krótkie filmiki publikowane na Facebooku czy Snapchacie, jak i prowadzenie własnego kanału na platformie YouTube.

Jako youtuber zarabiam z samego AdSense’a średnią krajową, jest okej, ale ze współpracy komercyjnych naprawdę możemy wyżyć. W tej chwili dla mnie zawód youtubera, twórcy internetowego jest pełnoetatowym zawodem. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ daje mi to ogromną wolność i spełnienie zawodowe – mówi Martin Stankiewicz, youtuber, twórca internetowy.

Badanie WhitePress przeprowadzone wśród blogerów wskazuje, że największa ich grupa zaczęła zarabiać w mniej niż rok lub nieco ponad rok od uruchomienia bloga/ portalu (po 31,7 proc. odpowiedzi). Według ankietowanych sukces finansowy zależy przede wszystkim od zaangażowania w tworzenie wysokiej jakości treści (57,9 proc.), systematyczności w tworzeniu treści (52,5 proc.) oraz cierpliwości (43,7 proc.). Do najpopularniejszych form zarabiania należą artykuły sponsorowane (2/3 badanych) oraz reklamy (64,5 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

Gwiazdy

Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.