Newsy

Ryszard Rembiszewski: Edukacja seksualna powinna być już od szkoły podstawowej. Pod tym względem jesteśmy krajem bardzo zacofanym

2017-11-28  |  06:17

Seks nie powinien być tematem tabu, a wczesna edukacja w tym zakresie uchroni młode osoby przed przykrymi sytuacjami, które mogą przysporzyć im wielu problemów – podkreśla Ryszard Rembiszewski. Przemilczanie tak ważnych spraw, bazujące na emocjach przekazy medialne, a także brak odpowiednich wzorców w otoczeniu rodzą strach i niezrozumienie. Jego zdaniem każdy wstydliwy temat można przekazać w przystępnej formie. Zajęcia edukacji seksualnej to także doskonałe miejsce, aby uczyć tolerancji i szacunku dla osób transpłciowych i homoseksualnych.

Ryszard Rembiszewski podkreśla, że walka o edukację seksualną trwa od wielu lat. W polskiej szkole nadal jednak próżno szukać programu, który miałby na celu rzetelne przekazanie uczniom wiedzy na temat seksualności człowieka. Według niego nauczyciele i rodzice udają, że jeśli nie poruszą z dziećmi i nastolatkami tematu seksu, to ten nie będzie istniał. Edukacja seksualna jest jedną z najbardziej potrzebnych nam rzeczy po to, by nie popełniać błędów i dokonywać świadomych wyborów.

– Już od szkoły podstawowej powinny być odpowiednio przekazywane pewne wiadomości, ale jesteśmy pod tym względem krajem bardzo zacofanym, pewne rzeczy zamiatamy pod dywan. Nie mówimy o tym, a potem bardzo nieprzyjemne sytuacje zdarzają się w życiu. Myślę, że powinniśmy być bardziej otwarci, bo to są rzeczy, które dotyczą każdego człowiek, i nie trzeba się wstydzić o tym mówić. W pewnym wieku, jeśli dzieci są małe, mówi się inaczej, gdy są dorosłe inaczej, ale trzeba mówić – mówi agencji Ryszard Rembiszewski, aktor, prezenter telewizyjny.

Potrzebę edukacji seksualnej dostrzegła też modelka Anja Rubik. Stąd pomysł na akcję sexed.pl. Na razie składają się na nią 60-sekundowe filmiki, w których każda z zaangażowanych osób opowiadają o swoich doświadczeniach. Powstała też lista najważniejszych tematów, wśród nich są konieczność badania się u ginekologa, antykoncepcja, pierwszy raz, masturbacja czy homoseksualność.

W projekt zaangażowali się m.in.  Roma Gąsiorowska, Małgorzata Szumowska, Monika Brodka, Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Mateusz Banasiuk i Robert Biedroń.

– Polacy nie są w ogóle tolerancyjni. Kiedyś powiedziałem przy jednej ze swoich historii w życiu, że mnie nie obchodzi, co ktoś robi w łóżku, mnie obchodzi to, jaki ten człowiek jest w stosunku do innych i w stosunku do mnie, co robi, to jest najważniejsze. Uważam, że ponieważ Robert Biedroń robi tak dużo jako polityk i robi również dużo na rzecz osób ze środowiska LGBT, to naprawdę zasługuje na pochwałę, a nie na naganę – mówi Ryszard Rembiszewski.

Prezenter podkreśla, że poprzez internet dzieci i młodzież mają teraz wręcz nieograniczony dostęp do pornografii, zdjęć roznegliżowanych kobiet i stron z poradami internautów. Nie tam powinno być jednak źródło ich wiedzy. Podstawą powinna być gruntowna wiedza teoretyczna i szczera rozmowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.