Newsy

Tomasz Ciachorowski: Publiczna służba zdrowia wymaga reform. Kiedy chciałem zapisać się do gastrologa, to okazało się, że na wizytę muszę czekać pół roku

2024-05-29  |  06:16

Zdaniem aktora publiczna służba zdrowia w wielu kwestiach rzuca pacjentom kłody pod nogi. Aby bowiem zadbać o swoje zdrowie, korzystając z usług lekarzy mających podpisane umowy z NFZ, trzeba mieć dużo czasu i cierpliwości. Jego samego najbardziej męczą kolejki do rejestracji i długi czas oczekiwania na wizyty u specjalistów. Tomasz Ciachorowski zaznacza, że kiedy koniecznie musiał się skonsultować z gastrologiem, to okazało się, że taka możliwość jest dopiero za pół roku.

Aktor podkreśla, że prowadzi zdrowy styl życia, dba o swój organizm i o dobrą kondycję. Regularnie wykonuje więc badania kontrolne i nie lekceważy żadnych niepokojących objawów. W przypadku niedyspozycji zawsze próbuje się skonsultować z lekarzem. Jako pacjent nie jest jednak zadowolony z usług publicznej służby zdrowia. Dużo bardziej przekonuje go sektor prywatnych placówek medycznych.

– Jeśli czuję, że jest taka konieczność, że jest to coś pilnego, to korzystam z prywatnej opieki zdrowotnej. Wolę zapłacić za interwencję lekarską i po prostu dzięki temu pójść na skróty. Czas oczekiwania na wizytę u specjalistów jest bardzo długi i kolejki wciąż się wydłużają – mówi agencji Newseria Lifestyle Tomasz Ciachorowski.

A przecież czas odgrywa kluczową rolę właściwe na każdej ścieżce diagnostyczno-terapeutycznej. Często ważne badanie trzeba wykonać jak najszybciej, bo nieleczona choroba z dnia na dzień może się coraz bardziej rozwijać, siejąc spustoszenie w organizmie.

– Do gastrologa, do którego chciałbym się zapisać w państwowej służbie zdrowia, musiałbym czekać pół roku. Pół roku czekania na gastroskopię. Na SOR-ze też, te godziny, które musimy spędzić, czekając na interwencję lekarza, są dla mnie dotkliwe – mówi.

Na SOR-ach obowiązuje bowiem triaż, czyli segregacja medyczna pacjentów. W pierwszej kolejności lekarz zajmie się więc chorym w ciężkim stanie, zaś pacjent w lekkim stanie, nawet jeśli przyszedł wcześniej, musi poczekać. Aktor zdążył się już również przekonać, że jakość leczenia jest zależna od tego, jak zasobny mamy portfel. W wielu przypadkach tylko prywatne, a co za tym idzie drogie wizyty u konkretnych specjalistów dają szanse na wykrycie choroby i szybkie podjęcie leczenia.

– Teoretycznie w naszym kraju każdy, kto odprowadza składki, ma dostęp do państwowej służby zdrowia. Ja więc też z niej korzystam, mam swojego lekarza pierwszego kontaktu, który o mnie dba, wypisuje mi recepty itd. Natomiast rzeczywiście widzę pewną nierówność. Osoby zamożniejsze są bardziej uprzywilejowane i mają dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej, natomiast te, które nie mogą sobie na to pozwolić, muszą stać w kolejkach. Wydaje mi się, że to jest duże wyzwanie dla rządzących, żeby zreformować służbę zdrowia, bo miało być lepiej, a wcale tak nie jest – dodaje Tomasz Ciachorowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.