Mówi: | Agnieszka Maciąg, modelka Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów Małgorzata Krystyniak, wychowawca świetlicy socjoterapeutycznej "Ognisko Wierzbno" Joanna Luberadzka-Gruca, dyrektor Fundacji Przyjaciółka, Sławomir Uniatowski, wokalista |
W okresie świątecznym Polacy chętniej pomagają innym. Agnieszka Maciąg: pomaganie jest wpisane w ludzką naturę
W okresie świąt Bożego Narodzenia Polacy chętniej pomagają potrzebującym. Zdaniem Agnieszki Maciąg jest to obowiązek, ale i przywilej każdego człowieka. Sławomir Uniatowski uważa natomiast, że pomaganie wzbogaca także jego samego. Modelka i wokalista wzięli udział w akcji charytatywnej Dobrych Życzeń warszawskiej Galerii Mokotów.
Z badań TNS Polska wynika, że w okresie świąt Bożego Narodzenia aż 51 proc. Polaków angażuje się w akcje dobroczynne. Najczęściej deklarowana przez badanych forma pomocy to wrzucenie datku do puszki podczas zbiórki, zakup charytatywnej świeczki lub kartki, oddanie ubrań lub żywności oraz udział w akcji Szlachetna Paczka. Badanie pokazało, że do pomocy Polaków skłania głównie uczucie satysfakcji oraz przekonanie, że sami mogą kiedyś potrzebować wsparcia.
Zdaniem Agnieszki Maciąg pomaganie potrzebującym jest wpisane w kulturę ludzkości – niemal każda religia nakazuje bowiem dzielić się tym, co się posiada. Modelka uważa, że wspieranie innych jest obowiązkiem każdego człowieka.
– Warto zatrzymać się w tej pogoni codziennej i pomyśleć, dziękuję ci Boże za to wszystko, co mam. I z tego rodzi się taka potrzeba, żeby też komuś sprawić przyjemność, żeby się czymś podzielić. A kiedy już to zrobimy, to jest ogromna przyjemność – mówi Agnieszka Maciąg agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Modelka uważa, że wspieranie innych jest obowiązkiem każdego człowieka. Jest też okazją do zatrzymania się i zastanowienia nad samym sobą. Podobnego zdania jest Sławomir Uniatowski, który również chętnie angażuje się w akcje dobroczynne. Wokalista twierdzi, że lubi pomagać innym, także ze względu na samego siebie.
– Przez to czuję się chyba też jeszcze lepszym człowiekiem, a jeżeli można być lepszym człowiekiem, to trzeba pomagać, jeżeli ma się taką możliwość. Jeżeli ma się trochę bardziej znaną twarz i można pomóc, to dlaczego nie – mówi Sławomir Uniatowski.
Wokalista i modelka wzięli udział w akcji charytatywnej Dobrych Życzeń w warszawskiej Galerii Mokotów. 19 grudnia w centrum handlowym przez cały dzień zbierano od klientów życzenia-cegiełki, z których następnie ułożono tablicę Dobrych Życzeń. Celem akcji było wsparcie dzieci korzystających ze świetlicy socjoterapeutycznej Ognisko Wierzbno przy ul. Malczewskiego w Warszawie. Część zebranych pieniędzy zostanie przeznaczona na zakup pomocy dydaktycznych, a część na zapewnienie dzieciom atrakcji podczas ferii zimowych, m.in. wycieczki i wyjścia do kina lub teatru.
– To jest okres przedświąteczny, kiedy wszyscy stajemy się trochę wrażliwsi i chętniej pomagamy. Galeria Mokotów chciała wykorzystać tę otwartość naszych klientów na pomoc. Zachęcamy, żeby w tym biegu przedświątecznym zatrzymać się na chwilę, wypełnić kartkę z życzeniami, która jest przedświątecznym wkładem w pomoc osobom, którym jest trudniej – mówi Diana Kopycka, rzecznik prasowy Galerii Mokotów.
Partnerem akcji Dobrych Życzeń była Fundacja Przyjaciółka, pomagająca dzieciom osieroconym lub pochodzącym z biednych rodzin. Zdaniem jej przedstawicielki tego typu wydarzenia, także z innych niż święta Bożego Narodzenia okazji, są bardzo potrzebne. Angażują one bowiem nie tylko centrum handlowe, lecz także klientów.
– Mogą oni zobaczyć wtedy, że są jednak takie dzieci, którym ta pomoc jest potrzebna i których rodziny nie zawsze mogą spędzić święta w taki sposób, w jaki spędza się je w większości polskich rodzin i że bez wsparcia po prostu sobie nie poradzą – mówi Joanna Luberadzka-Gruca, Fundacja Przyjaciółka.
– Środki materialne chcielibyśmy przeznaczyć na to, aby dzieci mogły realizować swoje pasje, odkrywać swoje zainteresowania poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju projektach, w różnego rodzaju wyjściach kulturalnych do kina, teatru czy poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych, warsztatach teatralnych – mówi Małgorzata Krystyniak, wychowawca świetlicy socjoterapeutycznej "Ognisko Wierzbno" w Warszawie.
Istniejące od 1987 roku stowarzyszenie Karan prowadzi świetlice socjoterapeutyczne w 14 miejscach, m.in. Warszawie, we Wrocławiu, w Kaliszu i Rzeszowie. Łącznie obejmuje codzienną opieką ponad 450 dzieci. Z podopiecznymi stowarzyszenia pracują wolontariusze, głównie studenci kierunków psychologicznych i pedagogicznych, pracownicy merytoryczni oraz trenerzy, terapeuci, a nawet aktorzy.
Czytaj także
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-08-19: Agnieszka Hyży: Marzyłam o programie porannym, choć myślałam, że ten projekt już się nie wydarzy. Mam nadzieję, że format „Halo tu Polsat” wprowadzi na rynek nową jakość
- 2024-08-22: Agnieszka Hyży: Maciek Dowbor i Piotr Gąsowski w pierwotnej wersji „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” stworzyli wyrazisty i ciekawy duet. Będzie ciężko z tym rywalizować
- 2024-08-27: Agnieszka Hyży: W nowym programie mamy bardzo doświadczonych prowadzących jak Kasia Cichopek i Maciek Kurzejewski. Będą dla nas absolutnie cenną skarbnicą wiedzy
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Sebastian Karpiel-Bułecka: Jurorowanie to nie jest proste zadanie, ale bardzo mnie to rajcuje. Staram się być sprawiedliwy, szczery i rzetelny
Nowy juror w programie „Must Be the Music” podkreśla, że ta rola jest dla niego niezwykłą przygodą, bo dzięki niej nie tylko może odkrywać młode talenty, ale także nieznane dotąd aspekty swojej kariery artystycznej. Ocenianie uczestników nie jest prostą sprawą, ale Sebastian Karpiel-Bułecka nie chce nikomu dawać złudnych nadziei i chwalić kogoś tylko po to, żeby nie zrobić mu przykrości. Wokalista wychodzi z założenia, że jeśli ktoś decyduje się na udział w tym programie, to musi być przygotowany na każdą ocenę, nawet tę najbardziej surową.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.