Mówi: | Ada Fijał - aktorka; Natalia "Natu" Przybysz - wokalistka; Kamila Szczawińska - modelka; Monika Mrozowska - aktorka; |
W Polsce tylko co dziesiąta kobieta w ciąży robi test na HIV. Namawiają do tego gwiazdy
W Polsce jedynie 10 proc. kobiet wykonuje podczas ciąży testy w kierunku wirusa HIV. Wśród nich są m.in. piosenkarka Natalia Przybysz i modelka Kamila Szczawińska. Tymczasem wiele kobiet wciąż wstydzi się poprosić o testy lub jest nieświadoma możliwości zrobienia takich badań. Wczesne wykrycie zakażenia wirusem HIV u kobiety w ciąży, to szansa na urodzenie zdrowego dziecka.
Z zakażeniem wirusem HIV żyje w kraju ok. 5 100 kobiet. Eksperci są jednak zdania, że może ich być więcej, ponieważ w Polsce niewiele osób wykonuje badania w tym kierunku. Szczególnie niski odsetek występuje wśród kobiet w ciąży. Badania robi jedynie 10 proc. z nich. Tymczasem w krajach Unii Europejskiej to standard i w kierunku HIV bada się nawet 60 proc. pań, spodziewających się dziecka. Dla polskich kobiet to jednak wciąż temat tabu.
Wykonać testów na HIV nie obawiała się Natalia Przybysz.
– Badanie to przeszłam w obydwu ciążach i akurat trafiłam na lekarza, który był światły i nie bał się zasugerować mi tego badania – mówi piosenkarka. – Jednak wiele osób trafia do lekarzy, którzy tego nie robią, bo boją się reakcji pacjentki, gdy zasugerują, że jednak należałoby sprawdzić, czy nie mają wirusa.
Wykonanie badań w kierunku zakażenia wirusem HIV było zwykłą formalnością dla modelki Kamili Szczawińskiej.
– Robiłam badania w dwóch ciążach. Całe życie zresztą osoby zarażone wirusem HIV towarzyszą mi. Moja mama od lat pracuje w MONAR-ze. Ja wychowałam się blisko MONAR-u, więc temat nie jest mi obcy. To jest temat, który nigdy nie był tematem tabu w mojej rodzinie – wyznała modelka.agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Obie gwiazdy wzięły udział w kampanii społecznej "PROJEKT TEST - POKOLENIE MINUS", która ma zachęcić Polki do robienia badań w kierunku HIV podczas ciąży. Pomysłodawcą i organizatorem już piątej edycji jest Społeczny Komitet ds. AIDS. Jedną z części tegorocznego przedsięwzięcia jest wydanie specjalnego kalendarza z gwiazdami, sfotografowanymi przez Zuzę Krajewską i Bartka Wieczorka. Wśród 12 znanych osób, oprócz Natalii Przybysz i Kamili Szczawińskiej na kartach kalendarza znalazły się m.in. Beata Sadowska, Agnieszka Cegielska, Marta Kuligowska, Ada Fijał, a także Monika Mrozowska, mama dwójki dzieci. Aktorka wzięła udział w akcji, bo ona sama nie wiedziała, że powinna takie testy zrobić podczas ciąży.
– W ogóle mi to do głowy nie przyszło, chociaż wydawało mi się, że jestem mocno wyedukowaną przyszłą mamą.Pomyślałam więc, że jeżeli ja o tym nie wiem, to prawdopodobnie takich mam jest więcej – mówi aktorka.
Ada Fijał wsparła akcję, bo dotyczy tematu kobiecości i macierzyństwa, a to są tematy jej bliskie.
Wczesne wykrycie wirusa HIV u przyszłej matki i stosowna profilaktyka może zapobiec urodzeniu chorego dziecka. Nie wszyscy jednak
o tym wiedzą. Według Krajowego Centrum ds. AIDS świadomych tego jest jedynie 1/3 zakażonych wirusem kobiet.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-11-12: W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.