Newsy

W Polsce tylko co dziesiąta kobieta w ciąży robi test na HIV. Namawiają do tego gwiazdy

2013-12-05  |  10:00

W Polsce jedynie 10 proc. kobiet wykonuje podczas ciąży testy w kierunku wirusa HIV. Wśród nich są m.in. piosenkarka Natalia Przybysz i modelka Kamila Szczawińska. Tymczasem wiele kobiet wciąż wstydzi się poprosić o testy lub jest nieświadoma możliwości zrobienia takich badań. Wczesne wykrycie zakażenia wirusem HIV u kobiety w ciąży, to szansa na urodzenie zdrowego dziecka.

Z zakażeniem wirusem HIV żyje w kraju ok. 5 100 kobiet. Eksperci są jednak zdania, że może ich być więcej, ponieważ w Polsce niewiele osób wykonuje badania w tym kierunku. Szczególnie niski odsetek występuje wśród kobiet w ciąży. Badania robi jedynie 10 proc. z nich. Tymczasem w krajach Unii Europejskiej to standard i w kierunku HIV bada się nawet 60 proc. pań, spodziewających się dziecka. Dla polskich kobiet to jednak wciąż temat tabu. 

Wykonać testów na HIV nie obawiała się Natalia Przybysz.

– Badanie to przeszłam w obydwu ciążach i akurat trafiłam na lekarza, który był światły i nie bał się zasugerować mi tego badania – mówi piosenkarka. – Jednak wiele osób trafia do lekarzy, którzy tego nie robią, bo boją się reakcji pacjentki, gdy zasugerują, że jednak należałoby sprawdzić, czy nie mają wirusa.

Wykonanie badań w kierunku zakażenia wirusem HIV było zwykłą formalnością dla modelki Kamili Szczawińskiej.

– Robiłam badania w dwóch ciążach. Całe życie zresztą osoby zarażone wirusem HIV towarzyszą mi. Moja mama od lat pracuje w MONAR-ze. Ja wychowałam się blisko MONAR-u, więc temat nie jest mi obcy. To jest temat, który nigdy nie był tematem tabu w mojej rodzinie – wyznała modelka.agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Obie gwiazdy wzięły udział w kampanii społecznej "PROJEKT TEST - POKOLENIE MINUS", która ma zachęcić Polki do robienia badań w kierunku HIV podczas ciąży. Pomysłodawcą i organizatorem już piątej edycji jest Społeczny Komitet ds. AIDS. Jedną z części tegorocznego przedsięwzięcia jest wydanie specjalnego kalendarza z gwiazdami, sfotografowanymi przez Zuzę Krajewską i Bartka Wieczorka. Wśród 12 znanych osób, oprócz Natalii Przybysz i Kamili Szczawińskiej na kartach kalendarza znalazły się m.in. Beata Sadowska, Agnieszka Cegielska, Marta Kuligowska, Ada Fijał, a także Monika Mrozowska, mama dwójki dzieci. Aktorka wzięła udział w akcji, bo ona sama nie wiedziała, że powinna takie testy zrobić podczas ciąży.

– W ogóle mi to do głowy nie przyszło, chociaż wydawało mi się, że jestem mocno wyedukowaną przyszłą mamą.Pomyślałam więc, że jeżeli ja o tym nie wiem, to prawdopodobnie takich mam jest więcej – mówi aktorka.

Ada Fijał wsparła akcję, bo dotyczy tematu kobiecości i macierzyństwa, a to są tematy jej bliskie.

Wczesne wykrycie wirusa HIV u przyszłej matki i stosowna profilaktyka może zapobiec urodzeniu chorego dziecka. Nie wszyscy jednak
o tym wiedzą. Według Krajowego Centrum ds. AIDS świadomych tego jest jedynie 1/3 zakażonych wirusem kobiet.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.