Newsy

H. Bakuła: mężczyznom trzeba narzucać obowiązki i nie dawać żadnych praw

2014-07-07  |  07:30

Hanna Bakuła wychowana w feministycznej rodzinie ostro i chętnie wytyka wady polskim mężczyznom. Mimo tego deklaruje, że uwielbia ich towarzystwo, bo ma swój niezawodny sposób, aby się z nimi dogadać. Już na początku związku jasno ustala, jakie zasady w nim panują.

Mężczyzna zniewieściały to nic złego, dużo lepszy niż damski bokser lub jakiś bandzior. Wolałabym być ze zniewieściałym niż z chamem. W ogóle uwielbiam mężczyzn, tańczyć z nimi, spać, chodzić, jeść, rozmawiać, ale oni są zupełnie inni w stosunku do mnie, niż byli na przykład do swoich poprzednich kobiet. Bo ja od razu zaczynam z dobrej nogi – same obowiązki, żadnych praw – i to się potem jakoś układa – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Hanna Bakuła, malarka i pisarka.

Niezależność i pewność siebie Hanna Bakuła wyniosła z domu, w którym była wychowywana przez silne i zaradne kobiety. Według niej w niewielu miejscach na świecie jest taka sytuacja jak w Polsce, gdzie mężczyźni całkowicie podporządkowują się kobietom. Po cichu jednak chcieliby być typowymi macho, co wywołuje u nich frustracje i sprawia, że są nijacy.

W typowej polskiej rodzinie zwykle kobity rządzą. Tak jak w krajach arabskich, u nas to kobieta decyduje o meblach, wakacjach, dzieciach. Mój dziadek oddawał babci wszystkie pieniądze i ona mu potem dawała na papierosa albo na bilet miesięczny. Jak małemu dziecku. Nasi mężczyźni są z jednej strony szalenie posłuszni, ale z drugiej strony bardzo by chcieli być bohaterem z książek Sienkiewicza – mieć wąsy, szabelkę, podskakiwać, ryczeć, zabijać, jeść, chlać. Mężczyzna jest więc w strasznym stresie i nie ma tak naprawdę tożsamości – uważa Hanna Bakuła.

Malarka nie zamierza jednak litować się nad mężczyznami rozdartymi między życiowymi rolami. Według niej sami sobie zasłużyli na taką sytuację, a teraz nastał nareszcie czas kobiet, które nie powinny wstydzić się tego, że coraz lepiej radzą sobie w życiu. Twierdzi, że kobiety dostatecznie dużo się nacierpiały ze strony mężczyzn i długo czekały na okazję do rewanżu.

Nie ma co facetów bronić. Faceci już się nażyli. My nie miałyśmy praw wyborczych, nie miałyśmy własnych pieniędzy. Musiałyśmy brać cudze nazwisko, a panna z dzieckiem mogła się tylko utopić. To już było. A teraz po prostu jest mecz rewanżowy, tylko że my już gramy na swoim boisku. Myślę, że za 100 lat będzie 5:0 dla kobiet, kobiety wygrają – twierdzi malarka i pisarka.

Hanna Bakuła to artystka, która w ostatnim czasie poświęciła się głównie pisaniu książek i felietonów. Do księgarń właśnie trafił wybór jej felietonów, w których z charakterystycznym dla siebie feministycznym zacięciem i poczuciem humoru obnaża wady polskich mężczyzn i wyraża swoje zdanie na temat dzisiejszego życia erotycznego Polaków.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.