Newsy

Indywidualna wystawa Marco Angeliniego w Warszawie. Jej motywem przewodnim są miasta

2016-06-06  |  06:45

Do 15 czerwca w warszawskiej galerii Nowe Miejsce można oglądać wystawę Marco Angeliniego „Kalejdoskop  Pamięć i Zapomnienie”. Jej motywem przewodnim jest duże miasto, z jego niepowtarzalnym rytmem i dynamiką. Inspirację do stworzenia obrazów, które weszły w skład ekspozycji, włoski artysta znalazł m.in. w Warszawie.

Wystawa Marco Angeliniego, zatytułowana „Kalejdoskop – Pamięć i Zapomnienie”, obejmuje 71 obrazów. Ich motywem przewodnim jest miasto, zarówno jako miejsce fizyczne, jak i ślad pamięci duszy. Włoski artysta, z wykształcenia socjolog od dłuższego czasu zajmujący się socjologią miasta, inspirację czerpał z rytmu takich metropolii, jak Londyn, Nowy Jork, Rzym i Warszawa. Twierdzi, że duże miasta inspirują go znacznie mocniej niż mniejsze miejscowości.

– Tak jak wielu innych artystów jestem zakochany w Nowym Jorku, ponieważ w miesiąc możesz tam przeżyć tyle, ile w innych miastach przez rok. Ale zdałem sobie sprawę z tego, że również Warszawa, Londyn i Rzym należą do moich ulubionych miast – mówi Marco Angelini agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Obrazy, które weszły w skład wystawy „Kalejdoskop – Pamięć i Zapomnienie”, zostały wykonane różnymi technikami. Włoski artysta twierdzi, że tworzy abstrakcje geometryczne, a jako środków artystycznego wyrazu wykorzystuje przedmioty, które znajduje w miejscach, w których akurat przebywa. Chętnie korzysta z materiałów z odzysku, polistyrenu, kartonu, metalu i plastiku. Stosuje kolory, które mają konkretne znaczenie, m.in. czerń symbolizującą przeszłość i żółć oddającą dynamikę dużego miasta.

– Przedmioty zawierają w sobie pamięć o ludziach, którzy używali ich wcześniej niż ja. W moich najważniejszych obrazach używam techniki abstrakcyjnej, można w nich również dostrzec postaci, ale nie są one jasno określone – mówi Marco Angelini.

Włoski artysta inspirację twórczą czerpie przede wszystkim z podróży – socjologiczne obserwacje stają się dla Angeliniego pretekstem do analizy artystycznej. W jego twórczości można odnaleźć elementy kultury polskiej, przetworzone jednak i interpretowane w indywidualny sposób. Jednym z miast, które Włoch szczególnie chętnie odwiedza, jest Warszawa. Obserwacje i doświadczenia zdobyte w polskiej stolicy wykorzystał także w kolekcji „Kalejdoskop – Pamięć i Zapomnienie”.

Zdołał objąć i zauważyć to, co się dzieje w tym pięknym mieście, co się w tym mieście zmienia. Styl w jego sztuce, który widzimy, bierze się z jego podróży, które stają się w jego twórczości nowymi elementami i są pretekstem do wspomnień i analizy artystycznej – mówi Giusy Emilliano, kuratorka wystawy.

Ekspozycję „Kalejdoskop – Pamięć i Zapomnienie” można oglądać do 15 czerwca w warszawskiej galerii Nowe Miejsce. Wystawa idealnie wpisuje się w charakter galerii powstałej na 100 metrach starej kamienicy. Przestrzeń galerii wzmacnia przekaz zawarty w dziełach Marca Angeliniego i pozwala zwiedzającym na lepszy ich odbiór.

– Tworzą się obszary, strefy, w których możemy widzieć też relacje cykli Marco Angelini zestawionych ze sobą, co w niektórych przestrzeniach galeryjnych może nie jest możliwe, a tutaj mamy właśnie możliwość tej konfrontacji różnych prac artysty w jednej przestrzeni – mówi Wojciech Popławski, architekt.

Marco Angelini urodził się w Rzymie w 1971 roku. Od samego początku łączył kreatywność artystyczną z podejściem socjologicznym. Jego dzieła wystawiane były w galeriach w Londynie, Bratysławie, Rzymie, Nowym Jorku i Warszawie, m.in. w Galerii Delfiny, Galerii XX1 i Galerii Art New Media. Obrazy włoskiego artysty znajdują się w wielu kolekcjach sztuki, a jeden z nich należy do prestiżowych zbiorów prywatnych Fondazione Roma.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.