Mówi: | Jan Wieczorkowski |
Funkcja: | aktor |
Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
Konkretne propozycje zmian w projekcie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przesłał do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Związek Artystów Scen Polskich. Aktorzy walczą nie tylko o tantiemy z internetu. Domagają się również takich zapisów w ustawie, które bezspornie zagwarantują im prawo do wynagrodzenia od platform cyfrowych i sieci kablowych. Zdaniem Jana Wieczorkowskiego kwestia tantiem dla aktorów wzorem innych państw powinna być już dawno uregulowana. Przedstawiciele platform streamingowych nie wykluczają natomiast, że tantiemy spowodują wzrost opłat dla użytkowników.
Producenci otrzymują wynagrodzenie z tytułu reemisji na podstawie umów, które zawierają z platformami cyfrowymi i sieciami kablowymi, natomiast artyści, wykonawcy jako strona słabsza są zmuszeni do zrzekania się praw do tego wynagrodzenia w umowach, które podpisują przed zagraniem roli. Dlatego też od jakiegoś czasu z determinacją walczą o uregulowanie tej kwestii.
– Jest to dla nas ważna sprawa, ponieważ chcemy być częścią świata aktorskiego, a nie być w jakimś ciemnogrodzie, w jakimś miejscu, gdzie jesteśmy zapomniani. Pracujemy tak samo jak wszędzie na świecie, robimy to samo, co inni aktorzy, generalnie nie różnimy się od aktorów amerykańskich, francuskich czy angielskich. Poza tym jest to nasza praca, ktoś, kto z niej korzysta i udostępnia ją w internecie, na tym zarabia, a my nie. Teraz wszystko przenosi się do sieci, więc jest to dla nas ważna, kluczowa sprawa – mówi agencji Newseria Lifestyle Jan Wieczorkowski.
Aktorzy przede wszystkim oczekują takiego zapisu w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, dzięki któremu będzie możliwy sprawiedliwy podział zysków z reemisji programów, filmów czy audycji.
– Słyszałem, że ustawa przeszła i będzie się to działo, ale do końca nie wiadomo, kogo to będzie głównie dotyczyć. Wydaje mi się, że tantiemy na pewno należą się reżyserom, to znaczy wydaje mi się, że po prostu wszystkim nam się należą, ale w jakiej kolejności to nastąpi, to już zależy tylko od tego, jak rządzący do tego podejdą. Ale dobrze, że to w ogóle ruszyło, bo jesteśmy ostatnim państwem na tym pięknym kontynencie, które ma nierozwiązane te sprawy. Więc idzie wiosna i mam nadzieję, że z wiosną my aktorzy dostaniemy jakiś prezent od losu – mówi aktor.
Nowelizacja ustawy niepokoi zarządzających platformami streamingowymi. Zapowiadają oni więc, że jeśli nowe przepisy wejdą w życie, to będzie to oznaczać spore podwyżki dla użytkowników i zmniejszenie inwestycji w polskich twórców. Spotify twierdzi, że nie jest w stanie ponieść dodatkowych kosztów. Jan Wieczorkowski nie chce tego komentować.
– Ja się nie znam na tym, jak to wszystko funkcjonuje od strony matematyczno-ekonomicznej, bo nie jestem od tych spraw, natomiast wiem, jak jest gdzie indziej, i wiem, że nam się to należy, a to, że ktoś mówi, że zawsze są jakieś przeszkody, to trzeba się tak dogadać, żeby wszyscy byli z tego zadowoleni – dodaje.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.