Mówi: | Dorota Wójtowicz-Wielgopolan |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Fundacja DKMS Polska |
Jutro Światowy Dzień Walki z Nowotworami Krwi. W Polsce zarejestrowanych jest już ponad milion potencjalnych dawców szpiku kostnego
W rejestrze Bone Marrow Donor Worldwide (BMDW) umożliwiającym międzynarodową koordynację transplantacji komórek krwiotwórczych od dawców niespokrewnionych pojawił się milionowy dawca zrekrutowany w Polsce. Światowa społeczność dawców szpiku liczy już ponad 27 mln osób z 52 krajów. Polacy stanowią 4 proc. z nich. Zgromadzenie ponad miliona dawców w naszym kraju w dużej mierze stało się możliwe dzięki zaangażowaniu Fundacji DKMS Polska.
Co 35 sekund na świecie pacjent otrzymuje diagnozę – nowotwór krwi. Ten nowotwór może dotknąć każdego, bez względu na wiek czy płeć. Dla wielu chorych jedyną szansą na życie jest przeszczepienie komórek macierzystych od niespokrewnionego dawcy.
– Kiedy zaczynaliśmy, zarejestrowanych było nieco ponad 30 tys. potencjalnych dawców niespokrewnionych, dzisiaj mamy już ponad milion, z czego prawie 900 tys. to dawcy zarejestrowani przez Fundację DKMS Polska. Tym samym rejestr prowadzony przez Poltransplant stał się szóstym na świecie i trzecim w Europie pod względem wielkości. To pokazuje ogrom pracy, jaką wykonaliśmy na przełomie tych ostatnich 8 lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dorota Wójtowicz-Wielgopolan, rzecznik prasowy Fundacji DKMS Polska.
Misją Fundacji DKMS Polska jest znalezienie dawcy dla każdego, kto wymaga przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych krwi lub szpiku. W tym celu prowadzone są szeroko zakrojone kampanie edukacyjne, m.in. z udziałem gwiazd, autorytetów w dziedzinie transplantologii i osób, które dzięki przeszczepowi otrzymały drugie życie. DKMS zajmuje się edukacją społeczną w zakresie dawstwa krwiotwórczych komórek macierzystych , które zawsze jest dobrowolne i bezinteresowne, rejestracja potencjalnych dawców komórek macierzystych, opieką nad dawcami faktycznymi i wsparciem dla pacjentów chorych nowotwory krwi. Co 27. potencjalny dawca szpiku jest Polakiem.
– To, co najbardziej nas Polaków przekonuje do idei dawstwa szpiku, to opinia lekarzy, szczególnie lekarzy specjalistów, którzy informują precyzyjnie, o co chodzi w tej całej idei dawstwa, a także historie zasłyszane wśród znajomych, wśród rodziny, historie pacjenckie opowiadające o tym, że taki dar szpiku uratował czyjeś życie – podkreśla Dorota Wójtowicz-Wielgopolan.
W latach 2006–2015 ponad 4 tys. pacjentów w naszym kraju otrzymało alogeniczny przeszczep komórek krwiotwórczych w ramach terapii nowotworów krwi i wielu innych schorzeń szpiku kostnego. 2457 transplantacji odbyło się dzięki dawcom niespokrewnionym – zarówno tym mieszkającym w Polsce, jak i w tym mieszkających w innych częściach świata.
– Leczenie za pomocą komórek macierzystych krwi lub szpiku, to często terapia ratująca życie, stosuje się ją wtedy, kiedy już wiadomo, że inne terapie nie przyniosą efektów – tłumaczy Dorota Wójtowicz-Wielgopolan.
Motto Światowego Dnia Walki z Nowotworami Krwi brzmi: „Zostaw swój znak”, a jego symbolem jest &, który oznacza, że „Ty & Ja wspólnie możemy pokonać nowotwory krwi!”. Na znak solidarności z chorymi na stronie www.worldbloodcancerday.org potencjalni dawcy mogą dodać do mapy świata swoje zdjęcie, umieszczając na nim właśnie znak „&”.
Poszukiwaniem dawców i wymianą informacji w przestrzeni międzynarodowej zajmują się dwie organizacje: WMDA (World Marrow Donor Association) i BMDW (Bone Marrow Donor Worldwide). Tworzą one zasady współpracy dla sieci ośrodków i instytucji zaangażowanych w rozwój transplantacji szpiku na całym świecie. Dzięki takiej międzynarodowej kooperacji udało się pomóc setkom tysięcy pacjentów.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.