Mówi: | Aleksandra Piotrowska |
Funkcja: | psycholog |
Dorośli, którzy czytają dzieciom od urodzenia, mają z nimi lepszą więź i rozwijają je intelektualnie
Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów spędzania czasu z dzieckiem. Psychologowie zachęcają rodziców, aby czytali swoim dzieciom już od najmłodszych lat, nawet niemowlakom.
– Nie ma żadnego znaczenia czy zrozumieją treść. One w tym okresie już przepięknie wyczuwają rytm i melodię języka. To jest też przyczynianie się do ich rozwoju językowego, do budowania więzi emocjonalnej, bo wspólne przeżywanie tego, co oferuje książka, pięknie służy wchodzeniu w głęboką relację z dzieckiem. Nie da się tego powiedzieć o żadnym z mediów elektronicznych, z którymi każdy ma do czynienia oddzielnie, niezależnie od pozostałych – mówi Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Dzieci coraz chętniej jednak wolą spędzać czas w sieci. W najnowszych badaniach „Przedszkolaki w sieci” przeprowadzonych
przez GFK Polonia na zlecenie Atmedia i portalu Ciufcia.pl już 78 proc. przedszkolaków ma dostęp do internetu kilka razy w tygodniu, tj o 8 proc. więcej niż w 2011 r. Dzieci chętnie też korzystają z urządzeń mobilnych, m.in. tabletów (37 proc.) i smartfonów (42 proc.).
– Mimo tak bogatej oferty ze strony konkurencji, czyli to, co oferuje wiele kanałów telewizyjnych, gry i konsole do gier, książka ciągle ma szansę przetrwać. Wymaga to dobrej woli ze strony nas dorosłych, ponieważ miłością do książki powinniśmy zarażać my. One nie decydują o tym, jak spędzają swój czas. Nie boję się konkurencji, wierzę głęboko w to, że zawsze będzie jeszcze grono wystarczająco duże wielbicieli książek wśród dorosłych, żeby przekazywać tę pasję dzieciom – mówi Aleksandra Piotrowska.
Wybierając książkę dla dzieci, warto zwrócić uwagę na to, aby była napisana poprawną polszczyzną, ładnie zilustrowana i bez błędów. Dobra książka to taka, do której dziecko powinno chcieć wracać.
– Zawsze wydawca powinien dbać o to, żeby nie było w książce żadnych uchybień i usterek. Ale jak pracujemy nad książką dla dzieci, nasz odpowiedzialność w tym względzie jest potrójna. Ta książka ma być doskonała pod względem wydawniczym, bo przecież kształci gusta i oczekiwania przyszłego czytelnika. Powinna być pisana tak, aby dziecko chciało, albo słuchać, jak inni mu tę książkę czytają, albo jeśli potrafi już czytać, samo chciało ją czytać, najlepiej wielokrotnie - podkreśla Aleksandra Piotrowska.
Ostatnie badania czytelnictwa z 2012 r. przeprowadzone przez ośrodek badawczy TNS Polska oraz Bibliotekę Narodową wykazały, że zainteresowanie książkami spada. W 2011 r. siedem książek w roku przeczytało tylko 11 proc. ludzi, a aż 60 proc. w ogóle nie miało
styczności z książką. W 2014 r. rząd powołał do życia Narodowy Program Wspierania Czytelnictwa. Do 2020 r. ma wydać w tym celu 1 mld zł (m.in. na modernizację bibliotek, szkolenie bibliotekarzy). Od 13 lat czytanie książek popularyzuje fundacja „ABCXXI”, organizując kampanię „Cała Polska czyta dzieciom”. Namawia dorosłych do codziennego głośnego czytania. Od 1 do 8 czerwca już po raz trzynasty jest inicjatorem Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.