Mówi: | Edyta Jungowska |
Funkcja: | aktorka, ambasadorka Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” |
Edyta Jungowska: większość czytanych przeze mnie książek to książki dla dzieci
Ukochana książka z dzieciństwa Edyty Jungowskiej to „Pippi Pończoszanka”. Aktorka podziwiała samodzielność, siłę i przebojowość głównej bohaterki. Jako dojrzała kobieta nadal sięga po literaturę dla dzieci, poszukując ciekawych pozycji do nagrania w formie audiobooków. Ponadto chętnie sięga po dramaty i powieści Harukiego Murakamiego.
Edyta Jungowska od dziecka jest miłośniczką książek. Jako mała dziewczynka chętnie czytała zwłaszcza powieści szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren. Jej ulubioną książką była „Pippi Pończoszanka”. Jest to historia 9-letniej dziewczynki, która doskonale radzi sobie w życiu bez opieki i wsparcia dorosłych. Wydana w 1945 roku powieść wzbudziła kontrowersje, pokazywała bowiem zupełnie nowy obraz małej dziewczynki. Edyta Jungowska twierdzi, że podziwiała samodzielność, siłę i przebojowość Pippi.
– Nie było wielu bohaterek takich szalonych, silnych, samostanowiących o sobie. W czasach mojego dzieciństwa dziewczynki były grzeczne, ubrane w różowe sukienki, z kokardami na głowie, nie mogły się pobrudzić, musiały być takie akurat – mówi aktorka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Miłością do powieści Astrid Lindgren gwiazda starała się zarazić także swojego syna Wiktora. Czytała mu „Pippi Pończoszankę”, gdy miał 6 lat. Z ukochaną pisarką z dzieciństwa aktorka związała także część swojego życia zawodowego. Od 2010 roku jest właścicielką wydawnictwa publikującego audiobooki dla dzieci. Jako pierwszy Edyta Jungowska wydała audiobook „Pippi Pończoszanka”, potem „Dzieci z Bullerbyn”, „Karlsson z dachu” i „Bracia Lwie Serce”. Obecnie przygotowuje się do premiery kolejnej części powieści „Przygody detektywa Blomkvista”.
– Kiedyś powiedziałam, że bardzo bym zazdrościła wszystkim innym aktorom, którzy czytają Astrid Lindgren, więc cieszę się, że większość tytułów właśnie ja przeczytałam – mówi aktorka.
Gwiazda cały czas czyta literaturę dziecięcą, poszukując nowych, ciekawych pozycji do wydania w postaci audiobooków. Gdy ma wolną chwilę chętnie sięga też po książki przeznaczone dla dorosłych czytelników. Najczęściej są to dramaty – nawet te już czytane, ale w nowych tłumaczeniach. Aktorka bardzo lubi ponadto powieści japońskiego pisarza Harukiego Murakamiego. Twierdzi, że przeczytała wszystkie jego książki.
– To jest jeden z pisarzy, których naprawdę bardzo cenię i lubię czytać jego książki, kiedy właśnie mam ochotę się zresetować, mam wolny czas – mówi Edyta Jungowska. – Choć muszę przyznać, że obecnie jestem tak zaganiana, że właściwie większość książek, które czytam, to książki dla dzieci.
Od piętnastu lat gwiazda serialu „Na dobre i na złe” jest ambasadorką fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”. Przekonuje rodziców, że powinni czytać swoim pociechom co najmniej 20 minut dziennie, by zarazić je miłością do książek, wspomagać ich rozwój intelektualny i wzbogacać wyobraźnię. Aktorka uważa, że wielu rodziców w takich przypadkach sięga po sprawdzone lektury ze swojego dzieciństwa, dzięki czemu nawiązuje się dialog międzypokoleniowy.
– Dzieci mają szansę zobaczyć, jaki był świat, kiedy my byliśmy mali, kiedy nie było komórek, nie było komputerów, porozumiewało się przerzucając liny z okna do okna i przesuwało się pudełko, gdzie wrzucano informację. To jest fantastyczna rzecz, że mamy szansę pokazać dziecku inny świat i nawiązać z nim dodatkowe porozumienie – mówi Edyta Jungowska.
Do 31 października trwa prowadzona przez fundację akcja „Z czytaniem masz po drodze”. Jej celem jest przekonanie rodziców, że dziecku warto czytać w każdej wolnej chwili, nawet w trakcie jazdy do przedszkola komunikacją miejską. Zdaniem Edyty Jungowskiej dla osób zmotoryzowanych alternatywą jest puszczanie dziecku w samochodzie audiobooków.
Czytaj także
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.