Newsy

Polska Izba Książki: Do niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce doprowadziły wysokie ceny książek

2014-03-13  |  06:00
Mówi:Włodzimierz Albin
Funkcja:prezes
Firma:Polska Izba Książki
  • MP4
  • Polacy cenią książki, ale ich nie czytają wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Izbę Książki i Ministerstwo Kultury. Ponad połowa respondentów przyznała, że w miesiącu poprzedzającego badanie, nie czytała książki. Na niski poziom czytelnictwa wpływa przede wszystkim wysoka cena i ograniczony dostęp do nowości książkowych.

    Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek  mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.

    Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.

    Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia podkreśla Włodzimierz Albin.

    W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
     
    Zdaniem Włodzimierza Albina małym księgarniom może pomóc ustawa o jednolitej cenie książek. Jej projekt wzbudził kontrowersje zarówno wśród czytelników, jak i wydawców. Twierdzą oni, że projekt jest nie tylko niezgodny z polskim prawem i zasadami wolnego rynku, lecz także może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nowe technologie

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

    Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.