Mówi: | Włodzimierz Albin |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Izba Książki |
Polska Izba Książki: Do niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce doprowadziły wysokie ceny książek
– Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.
Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.
– Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia – podkreśla Włodzimierz Albin.
W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.