Newsy

Portale społecznościowe wspierają czytelnictwo. Lubimy dyskutować o przeczytanych książkach

2014-10-22  |  06:30

Popularność tradycyjnych książek w Polsce spada. Większość Polaków zadowala się krótkimi tekstami na portalach internetowych i w mediach społecznościowych. Okazuje się jednak, że portale takie jak Facebook mogą wspierać czytelnictwo. Ich użytkownicy lubią pochwalić się przeczytanymi pozycjami i podyskutować o nich ze znajomymi – wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów.

Obecnie żadnej książki w ciągu roku nie czyta już prawie 61 proc. Polaków – wynika z badań prowadzonych przez Bibliotekę Narodową i TNS Polska. Grupa ta systematycznie rośnie. Jeszcze 10 lat temu bez lektury obywało się niespełna 42 proc. naszych rodaków. Tradycyjna książka drukowana musi mierzyć się z nowoczesnymi technologiami i licznymi tekstowymi komunikatami, które odbieramy na różnych nośnikach. Jednak z raportu IMM wynika, że media społecznościowe mogą wspierać czytelnictwo.

Ze względu na niezadowalające statystyki dotyczące czytelnictwa książek w Polsce postanowiliśmy sprawdzić, jak książka miewa się w szczególnie nietypowym dla niej, a naturalnym dla internautów środowisku, czyli w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Tomsia specjalista ds. PR Instytut Monitorowania Mediów. – Z danych IMM wynika, że od początku 2014 roku pojawiło się około 26 tys. deklaracji czytelnictwa, a około 15 tys. unikalnych autorów zadeklarowało przeczytanie co najmniej jednej książki.

Na potrzeby raportu IMM zbadał wpisy oraz komentarze, w których internauci informowali o tym, że przeczytali książkę. Instytut zbadał również deklaracje o przeczytaniu książki w kontekście wybranych przez IMM kategorii książek.

W czołówce ulubionych przez internautów kategorii pojawiła się powieść – 14 proc. wszystkich deklaracji – informuje Monika Tomsia. – Na drugim miejscu znalazły się biografie i autobiografie: około 13,5 proc. wszystkich wzmianek, oraz kryminały: niecałe 13 proc. wszystkich deklaracji. Poza podium znalazły się coraz bardziej popularne na polskim rynku wydawniczym opowiadania oraz horror.

Poza pierwszą piątką znalazły się poradniki i romanse, które są chętnie czytane przez panie odwiedzające różne fora o tematyce kobiecej.

Z danych IMM wynika, że Polacy lubią dyskutować o książkach, które przeczytali. Najpopularniejszym do tego miejscem w sieci jest Facebook, na którym znalazło się niemal 40 proc. wszystkich deklaracji na temat czytelnictwa. Na drugim miejscu znajduje się Forum Wizaz.pl (około 20 proc. wszystkich deklaracji), a na trzecim – Netkobiety.pl (około 16 proc. wszystkich wzmianek).

Wypowiedzi internautów możemy podzielić na kilka typów – podsumowuje Monika Tomsia z Instytutu Monitorowania Mediów. – Charakterystyczne dla Twittera i Facebooka są wypowiedzi informujące o dopiero co zakończonej lekturze. Natomiast na forach dla kobiet pojawiają się wątki tematyczne, na przykład dotyczące danego autora czy poszukiwań pozycji podobnych do ulubionej powieści.

Jak podkreśla, wysoka pozycja i zainteresowanie literackimi wątkami na forach dla kobiet może być związane z obserwowanym przez Bibliotekę Narodową zjawiskiem, że to jednak kobiety częściej czytają książki („Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r.”).

Patronem merytorycznym badania IMM były Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie, które odbędą się w dniach 23-26 października.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.