Mówi: | Dominika Syper |
Funkcja: | trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl |
Ludzie dobierają się w pary na zasadzie podobieństw. Pierwsze wrażenie nie zawsze decyduje o przyszłości związku
Psychologowie podkreślają, że kluczowy wpływ na wybór życiowego partnera mają trzy kwestie: zgodność odnośnie hierarchii wartości, zbieżne przekonania i podobne cechy osobowości. Nie bez znaczenia jest także wygląd zewnętrzny. Zanim podejmie się ważną życiową decyzję, trzeba uświadomić sobie, że w związku nie chodzi o to, by zmieniać drugą osobę. Nie ma więc sensu wiązać się z kimś, kto zupełnie do nas nie pasuje.
O wyborze partnera przesądza najczęściej jego atrakcyjność fizyczna, poczucie humoru, inteligencja czy zainteresowania. Zdaniem psychologów to, czy obdarzymy daną osobę uczuciem i zwiążemy się z nią na dłużej, zależy przede wszystkim od zgodności w trzech wymiarach.
– Pierwszy obszar to zgodność odnośnie hierarchii wartości, czyli bardziej atrakcyjny jest partner, który wykazuje te same wartości, co my. Drugi obszar to podobieństwa w zakresie przekonań – partner, który ma takie same przekonania jak nasze, jest poniekąd potwierdzeniem tego, co myślimy i co uważamy. I trzeci obszar to podobieństwa w zakresie cech osobowości takich jak umiejętności komunikacyjne czy umiejętności społeczne. To też ma istotne znaczenie w budowaniu jakości relacji partnerskiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dominika Syper, trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl.
Jedni mają z góry określone, precyzyjne kryteria dotyczące tego, jaki powinien być ich partner, dlatego wybór poprzedzony jest wnikliwą analizą i obserwacją drugiej osoby, inni z kolei w tej kwestii odrzucają racjonalne myślenia i zdają się na emocje.
– Jeżeli jesteśmy osobami, które raczej intuicyjnie i emocjonalnie podchodzą do życia, to też w taki sposób będziemy podejmować decyzje o wyborze partnera. Natomiast jeżeli bardziej na chłodno analizujemy różnego rodzaju rzeczy, to i w tej kwestii zrobimy sobie listę wszelkiego rodzaju za i przeciw, i to będzie podstawą decyzji, czy ktoś jest godny zainteresowania, czy też nie. Wszystko zależy więc od danego typu osobowości. Nie ma tutaj lepszej czy gorszej strategii, każda jest dobra – tłumaczy Dominika Syper.
Wstępną opinię o drugiej osobie można wyrobić sobie już przy pierwszym spotkaniu. Na pierwsze wrażenie składa się m.in. wygląd zewnętrzny, ubiór, uczesanie, mimika, barwa głosu czy mowa ciała. Kiedy wrażenia są negatywne, zazwyczaj znajomość kończy się właśnie na tym etapie. Niektórzy jednak postanawiają dać potencjalnemu partnerowi drugą szansę.
– Pierwsze wrażenie oczywiście odgrywa kluczową rolę, jednak można je zmodyfikować później. Portal MyDwoje.pl przedstawia wiele szczęśliwych historii, które tak naprawdę rodziły się bardzo powoli, dopiero od drugiego czy trzeciego spotkania – mówi Dominika Syper.
W budowaniu relacji z partnerem ważna jest także refleksja nad samym sobą i sprecyzowanie swoich oczekiwań co do związku, a jednocześnie pozostawienie drugiej osobie pewnej przestrzeni. Każdy ma swoje przyzwyczajenia, przekonania oraz zasady i nie można zakładać, że całkowicie zmienimy partnera po to, by dopasować go do swojego ideału.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.