Newsy

Ludzie dobierają się w pary na zasadzie podobieństw. Pierwsze wrażenie nie zawsze decyduje o przyszłości związku

2016-03-10  |  06:00
Mówi:Dominika Syper
Funkcja:trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl
  • MP4
  • Psychologowie podkreślają, że kluczowy wpływ na wybór życiowego partnera mają trzy kwestie: zgodność odnośnie hierarchii wartości, zbieżne przekonania i podobne cechy osobowości. Nie bez znaczenia jest także wygląd zewnętrzny. Zanim podejmie się ważną życiową decyzję, trzeba uświadomić sobie, że w związku nie chodzi o to, by zmieniać drugą osobę. Nie ma więc sensu wiązać się z kimś, kto zupełnie do nas nie pasuje.

    O wyborze partnera przesądza najczęściej jego atrakcyjność fizyczna, poczucie humoru, inteligencja czy zainteresowania. Zdaniem psychologów to, czy obdarzymy daną osobę uczuciem i zwiążemy się z nią na dłużej, zależy przede wszystkim od zgodności w trzech wymiarach.

    – Pierwszy obszar to zgodność odnośnie hierarchii wartości, czyli bardziej atrakcyjny jest partner, który wykazuje te same wartości, co my. Drugi obszar to podobieństwa w zakresie przekonań – partner, który ma takie same przekonania jak nasze, jest poniekąd potwierdzeniem tego, co myślimy i co uważamy. I trzeci obszar to podobieństwa w zakresie cech osobowości takich jak umiejętności komunikacyjne czy umiejętności społeczne. To też ma istotne znaczenie w budowaniu jakości relacji partnerskiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dominika Syper, trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl.

    Jedni mają z góry określone, precyzyjne kryteria dotyczące tego, jaki powinien być ich partner, dlatego wybór poprzedzony jest wnikliwą analizą i obserwacją drugiej osoby, inni z kolei w tej kwestii odrzucają racjonalne myślenia i zdają się na emocje.

    Jeżeli jesteśmy osobami, które raczej intuicyjnie i emocjonalnie podchodzą do życia, to też w taki sposób będziemy podejmować decyzje o wyborze partnera. Natomiast jeżeli bardziej na chłodno analizujemy różnego rodzaju rzeczy, to i w tej kwestii zrobimy sobie listę wszelkiego rodzaju za i przeciw, i to będzie podstawą decyzji, czy ktoś jest godny zainteresowania, czy też nie. Wszystko zależy więc od danego typu osobowości. Nie ma tutaj lepszej czy gorszej strategii, każda jest dobra – tłumaczy Dominika Syper.

    Wstępną opinię o drugiej osobie można wyrobić sobie już przy pierwszym spotkaniu. Na pierwsze wrażenie składa się m.in. wygląd zewnętrzny, ubiór, uczesanie, mimika, barwa głosu czy mowa ciała. Kiedy wrażenia są negatywne, zazwyczaj znajomość kończy się właśnie na tym etapie. Niektórzy jednak postanawiają dać potencjalnemu partnerowi drugą szansę.

    Pierwsze wrażenie oczywiście odgrywa kluczową rolę, jednak można je zmodyfikować później. Portal MyDwoje.pl przedstawia wiele szczęśliwych historii, które tak naprawdę rodziły się bardzo powoli, dopiero od drugiego czy trzeciego spotkania – mówi Dominika Syper.

    W budowaniu relacji z partnerem ważna jest także refleksja nad samym sobą i sprecyzowanie swoich oczekiwań co do związku, a jednocześnie pozostawienie drugiej osobie pewnej przestrzeni. Każdy ma swoje przyzwyczajenia, przekonania oraz zasady i nie można zakładać, że całkowicie zmienimy partnera po to, by dopasować go do swojego ideału.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Media

    Finanse

    Ponad 70 proc. Polaków najbardziej obawia się braku dostępu do opieki zdrowotnej. Prywatne ubezpieczenie zdrowotne posiada już 3,5 mln osób

    Po I połowie tego roku prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym było objętych już 3,5 mln Polaków. To 15-proc. wzrost rok do roku – wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń. Do tego wzrostu popularności przyczyniła się pandemia COVID-19, która dodatkowo spotęgowała obawy Polaków związane z utratą zdrowia i brakiem dostępu do opieki lekarskiej. Pakiety medyczne to dziś najpopularniejszy benefit w polskich firmach – korzysta z niego ponad 70 proc. pracowników.

    Infrastruktura

    70 proc. budynków mieszkalnych w Polsce jest nieefektywnych energetycznie. Ich kompleksowa renowacja może napędzić gospodarkę i stworzyć kilkaset tysięcy nowych miejsc pracy

    W Polsce aż 70 proc. spośród 5 mln domów jednorodzinnych nie spełnia standardów efektywności energetycznej. W rezultacie roczne koszty ogrzewania typowego domu o powierzchni 118 mkw., wyposażonego w kocioł węglowy oraz stare drzwi i okna, sięgają w tej chwili ok. 6,5 tys. zł. Po modernizacji, ociepleniu i wymianie stolarki ten koszt mógłby spaść nawet do 1,8 tys. zł rocznie – oszacowali analitycy w raporcie „Fala renowacji szansą na rozwój Polski po pandemii”. Wynika z niego także, że w Polsce powszechna termomodernizacja budynków mieszkalnych – wymuszona unijną strategią – mogłaby się stać motorem napędowym krajowej gospodarki po pandemii i stworzyć nawet kilkaset tysięcy nowych miejsc pracy.