Mówi: | Magdalena Stużyńska, aktorka Sambor Czarnota, aktor Magdalena Jethon, dziennikarka, redaktor naczelna Radia Nowy Świat |
Magdalena Stużyńska: Spektakl „NieDochodzenie” demaskuje absurdy w naszym życiu politycznym i codziennym. Obnaża też mechanizmy manipulacji stosowane przez władzę
Radio Nowy Świat świętuje swoje trzecie urodziny nie koncertem – jak to zwykle bywa w przypadku stacji radiowych, ale spektaklem. I to wyjątkowym, bo w 13 jego odsłonach obok stałej obsady aktorskiej na scenie pojawi się ponad 100 osób znanych z mediów i świata kultury. Sztuka „NieDochodzenie” w reżyserii Wojciecha Malajkata w nieco zawoalowany sposób pokazuje, że w naszym kraju mamy do czynienia z ogromną liczbą absurdów. W rolach głównych występują m.in. Magdalena Stużyńska i Sambor Czarnota.
– Spektakl „NieDochodzenie” został napisany przez Igora Brejdyganta specjalnie z okazji trzecich urodzin Radia Nowy Świat. Ta sztuka może nie bezpośrednio, ale pokazuje rzeczywistość i okoliczności, które doprowadziły do powstania nowego radia, nowego porządku, nowego świata. Ja się wychowałam na Trójce i Radio Nowy Świat jest dla mnie w oczywisty sposób jej kontynuacją. Jest to więc dla mnie bardzo ważna stacja – mówi agencji Newseria Lifestyle Magdalena Stużyńska.
– Powstaliśmy na zgliszczach Trójki i to też nas jakoś zobowiązuje. Jesteśmy nietypowym radiem, więc nie chcieliśmy takich rozwiązań, jak się robi w typowych radiach, czyli na przykład koncert jakiegoś zespołu. Doszliśmy do wniosku, że nasz Nowy Świat i nasze hasło Pion i Poziom do czegoś zobowiązują, w związku z czym musimy uczcić nasze urodziny inaczej. I stąd pomysł na spektakl. Bardzo dobry autor, bardzo dobry reżyser, bardzo dobra obsada i znakomity teatr, więc naprawdę lepszych urodzin sobie nie wyobrażam – mówi Magdalena Jethon, dziennikarka.
W urodzinowym spektaklu Radia Nowy Świat, podobnie jak w klasycznym kryminale, mamy przestępstwo. Jednak zupełnie inaczej niż w kryminale służby powołane do rozwikłania sprawy, działając na zlecenie i pod czujnym okiem tajemniczej „siły z wyższością”, robią wszystko, by wykazać, że do żadnego przestępstwa nie doszło. Celem każdego typowego śledztwa jest dążenie do prawdy, poznanie przyczyn przestępstwa, jego przebiegu oraz odnalezienie i piętnowanie winnych łamania prawa. W tym przypadku wszystko toczy się jednak zupełnie inaczej. W efekcie totalnie zindoktrynowane i przestraszone ofiary, w radosnym porozumieniu z funkcjonariuszami, słuchają wykładu biskupa o różnych rodzajach prawdy, włącznie z tzw. Prawdą Najprawdziwszą, czyli tą, która nam odpowiada.
– Gram komendanta głównego, który w bezkompromisowy sposób przestrzega zasad obecnej wyroczni nowogrodzkiej. A cała historia opowiada o trójce bohaterów na komendzie, którzy przesłuchują świadków i którzy wzywają potencjalnie oskarżonych. Są odniesienia do konkretnych osób, są one bardzo charakterystyczne wizualnie, ale oczywiście nie podajemy ich nazwisk. Ich zachowanie budzi duże i mocne kontrowersje, które wszyscy widzą, ale nie zawsze chcemy o tym powiedzieć, bo się boimy. Jesteśmy w XXI wieku, ale w sposobie zachowania i działań pewnych organów wracamy do stylu lat PRL-u – mówi Sambor Czarnota.
– Gram świadka z Ostrołęki, więc jeżeli hasło „Ostrołęka”, to wszyscy wiemy, o co chodzi. Świadek z Ostrołęki w absurdalny sposób staje się podejrzanym, a następnie oskarżonym – jest to mechanizm zupełnie niedorzeczny. Reżyser Wojtek Malajkat nazwał moją postać umownie „kobieciną z torbiną”. Oczywiście mam taką torbę, z którą się nie rozstaję, ale jest to też dla mnie takie hasło, które wskazuje na to, że moja postać jest dosyć prostą osobą, bardzo łatwowierną i podatną na manipulacje. Sztuka zresztą obnaża mechanizmy manipulacji stosowane przez władzę – mówi Magdalena Stużyńska.
– Ja jestem Renatką, sprzątam komisariat i robię to naprawdę dobrze. Na deskach Teatru Polonia jeszcze nigdy nie występowałam i to jest mój debiut w tak dobrym teatrze – mówi Magdalena Jethon.
Sztuka w nienachalny, ale błyskotliwy i wymowny sposób pokazuje absurdy obecnej sytuacji społeczno-politycznej. Twórcy spektaklu chcą zachęcić odbiorców do spojrzenia na to, co się dzieje w naszym kraju, z zupełnie innej perspektywy. Taka wnikliwa obserwacja powinna ich skłonić do refleksji i przemyśleń.
– Ta sztuka pokazuje tło polityczne w sposób bardzo groteskowy, ale prawdziwy, w krzywym zwierciadle, demaskuje absurdy, które funkcjonują w naszym życiu politycznym i codziennym. Ta sztuka ma kontekst polityczny, ale jednocześnie jest bardzo zabawna, bardzo lekka i bardzo śmieszna – mówi Magdalena Stużyńska.
– Jest to taka komedia kryminalna, w której można się przejrzeć jak w lustrze i zobaczyć, co się dzieje w naszej mentalności. Lubię, jak kryminały nie są tylko kryminałami, ale jeśli mają też warstwę poczucia humoru i to jest super. Zresztą taka jest też funkcja teatru i nas wszystkich, żeby mówić o tym, co nas boli, ale nie przez frustrację i złość, tylko przez scenę z przymrużeniem oka, jak ja to nazywam. I u nas tak jest. Nie musimy już doopowiadać tego, co wszyscy wiedzą, tylko chcemy wznieść się trochę ponad i czasami nawet zaśmiać się gorzko z tej absurdalnej sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy – mówi Sambor Czarnota.
Spektakl „NieDochodzenie” jest wystawiany w Teatrze Polonia, a pod koniec lipca, w sierpniu i we wrześniu będzie go można obejrzeć również na deskach Och-Teatru. Oprócz Magdaleny Stużyńskiej i Sambora Czarnoty w obsadzie spektaklu są także: Barbara Wypych, Tadeusz Chudecki, Paweł Okoński, Wojciech Mann (w roli „nadgłosu”), Jakub Sasak, Aleksander Sosiński i Adam Stasiak. W każdej odsłonie przedstawienia na scenie będą się też pojawiać inne postaci, znane szerokiej publiczności z mediów i świata kultury. Wśród nich Krystyna Janda, Daniel Olbrychski czy Marcin Kydryński. W 13 zaplanowanych spektaklach w scenach policyjnego okazania wystąpi w sumie ponad 100 osób.
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-25: Gruzini wybierają nowy parlament. Sobotnie wybory mogą przesądzić o kursie kraju na dekady
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
- 2024-08-29: Większość młodych osób nie ma zaufania do polityków i poczucia sprawczości. Dużą rolę w podniesieniu poziomu zaangażowania może odegrać szkoła
- 2024-08-14: Agnieszka Hyży i Maciej Rock: W tym roku nie wyjeżdżamy na wakacje, od świtu do nocy ciężko pracujemy. Chcemy, żeby poranki „Halo tu Polsat” były najlepsze na rynku
- 2024-08-22: Agnieszka Hyży: Maciek Dowbor i Piotr Gąsowski w pierwotnej wersji „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” stworzyli wyrazisty i ciekawy duet. Będzie ciężko z tym rywalizować
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Maja Sablewska: Bohaterki mojego programu mają mnie na sto procent, czują to i obdarzają mnie zaufaniem. Jestem zupełnie inna niż wtedy, kiedy zaczynałam robić te metamorfozy
Już dziś o godzinie 21.00 stylistka powraca na antenę Polsat Café z formatem „10 lat młodsza w 10 dni z Sablewską”. Jak zapowiada, w premierowych odcinkach kolejnego sezonu programu nie zabraknie spektakularnych, ale i wzruszających metamorfoz. W tej edycji do grona uczestniczek dołączył pierwszy w historii tego projektu mężczyzna. Maja Sablewska zaznacza, że ona i jej zespół z dużą radością podejmują kolejne wyzwania, pomagając Polkom odkryć swoje piękno i swoją wartość, a także nabrać pewności siebie oraz siły do realizacji marzeń.
Zakupy
Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
Zdaniem aktora wprowadzanie do sklepów dekoracji świątecznych w listopadzie ma dwie strony medalu. Menedżerowie widząc zainteresowanie konsumentów takim asortymentem, dostosowują się bowiem do ich potrzeb, umożliwiają zapoznanie się z ofertą i zaplanowanie zakupów. Z kolei witryny sklepowe przez kilka tygodni zapełnione mikołajami, choinkami i bombkami mogą też powodować przesyt, przez co z roku na rok słabiej odczuwamy magię świąt.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.