Newsy

Magdalena Stużyńska: Spektakl „NieDochodzenie” demaskuje absurdy w naszym życiu politycznym i codziennym. Obnaża też mechanizmy manipulacji stosowane przez władzę

2023-07-17  |  06:21
Mówi:Magdalena Stużyńska, aktorka

Sambor Czarnota, aktor

Magdalena Jethon, dziennikarka, redaktor naczelna Radia Nowy Świat

  • MP4
  • Radio Nowy Świat świętuje swoje trzecie urodziny nie koncertem – jak to zwykle bywa w przypadku stacji radiowych, ale spektaklem. I to wyjątkowym, bo w 13 jego odsłonach obok stałej obsady aktorskiej na scenie pojawi się ponad 100 osób znanych z mediów i świata kultury. Sztuka „NieDochodzenie” w reżyserii Wojciecha Malajkata w nieco zawoalowany sposób pokazuje, że w naszym kraju mamy do czynienia z ogromną liczbą absurdów. W rolach głównych występują m.in. Magdalena Stużyńska i Sambor Czarnota.

    – Spektakl „NieDochodzenie” został napisany przez Igora Brejdyganta specjalnie z okazji trzecich urodzin Radia Nowy Świat. Ta sztuka może nie bezpośrednio, ale pokazuje rzeczywistość i okoliczności, które doprowadziły do powstania nowego radia, nowego porządku, nowego świata. Ja się wychowałam na Trójce i Radio Nowy Świat jest dla mnie w oczywisty sposób jej kontynuacją. Jest to więc dla mnie bardzo ważna stacja – mówi agencji Newseria Lifestyle Magdalena Stużyńska.

    – Powstaliśmy na zgliszczach Trójki i to też nas jakoś zobowiązuje. Jesteśmy nietypowym radiem, więc nie chcieliśmy takich rozwiązań, jak się robi w typowych radiach, czyli na przykład koncert jakiegoś zespołu. Doszliśmy do wniosku, że nasz Nowy Świat i nasze hasło Pion i Poziom do czegoś zobowiązują, w związku z czym musimy uczcić nasze urodziny inaczej. I stąd pomysł na spektakl. Bardzo dobry autor, bardzo dobry reżyser, bardzo dobra obsada i znakomity teatr, więc naprawdę lepszych urodzin sobie nie wyobrażam – mówi Magdalena Jethon, dziennikarka.

    W urodzinowym spektaklu Radia Nowy Świat, podobnie jak w klasycznym kryminale, mamy przestępstwo. Jednak zupełnie inaczej niż w kryminale służby powołane do rozwikłania sprawy, działając na zlecenie i pod czujnym okiem tajemniczej „siły z wyższością”, robią wszystko,  by wykazać, że do żadnego przestępstwa nie doszło. Celem każdego typowego śledztwa jest dążenie do prawdy, poznanie przyczyn przestępstwa, jego przebiegu oraz odnalezienie i piętnowanie winnych łamania prawa. W tym przypadku wszystko toczy się jednak zupełnie inaczej. W efekcie totalnie zindoktrynowane i przestraszone ofiary, w radosnym porozumieniu z funkcjonariuszami, słuchają wykładu biskupa o różnych rodzajach prawdy, włącznie z tzw. Prawdą Najprawdziwszą, czyli tą, która nam odpowiada.

    – Gram komendanta głównego, który w bezkompromisowy sposób przestrzega zasad obecnej wyroczni nowogrodzkiej. A cała historia opowiada o trójce bohaterów na komendzie, którzy przesłuchują świadków i którzy wzywają potencjalnie oskarżonych. Są odniesienia do konkretnych osób, są one bardzo charakterystyczne wizualnie, ale oczywiście nie podajemy ich nazwisk. Ich zachowanie budzi duże i mocne kontrowersje, które wszyscy widzą, ale nie zawsze chcemy o tym powiedzieć, bo się boimy. Jesteśmy w XXI wieku, ale w sposobie zachowania i działań pewnych organów wracamy do stylu lat PRL-u – mówi Sambor Czarnota.

    – Gram świadka z Ostrołęki, więc jeżeli hasło „Ostrołęka”, to wszyscy wiemy, o co chodzi. Świadek z Ostrołęki w absurdalny sposób staje się podejrzanym, a następnie oskarżonym – jest to mechanizm zupełnie niedorzeczny. Reżyser Wojtek Malajkat nazwał moją postać umownie „kobieciną z torbiną”. Oczywiście mam taką torbę, z którą się nie rozstaję, ale jest to też dla mnie takie hasło, które wskazuje na to, że moja postać jest dosyć prostą osobą, bardzo łatwowierną i podatną na manipulacje. Sztuka zresztą obnaża mechanizmy manipulacji stosowane przez władzę – mówi Magdalena Stużyńska.

    – Ja jestem Renatką, sprzątam komisariat i robię to naprawdę dobrze. Na deskach Teatru Polonia jeszcze nigdy nie występowałam i to jest mój debiut w tak dobrym teatrze – mówi Magdalena Jethon.

    Sztuka w nienachalny, ale błyskotliwy i wymowny sposób pokazuje absurdy obecnej sytuacji społeczno-politycznej. Twórcy spektaklu chcą zachęcić odbiorców do spojrzenia na to, co się dzieje w naszym kraju, z zupełnie innej perspektywy. Taka wnikliwa obserwacja powinna ich skłonić do refleksji i przemyśleń.

    – Ta sztuka pokazuje tło polityczne w sposób bardzo groteskowy, ale prawdziwy, w krzywym zwierciadle, demaskuje absurdy, które funkcjonują w naszym życiu politycznym i codziennym. Ta sztuka ma kontekst polityczny, ale jednocześnie jest bardzo zabawna, bardzo lekka i bardzo śmieszna – mówi Magdalena Stużyńska.

    – Jest to taka komedia kryminalna, w której można się przejrzeć jak w lustrze i zobaczyć, co się dzieje w naszej mentalności. Lubię, jak kryminały nie są tylko kryminałami, ale jeśli mają też warstwę poczucia humoru i to jest super. Zresztą taka jest też funkcja teatru i nas wszystkich, żeby mówić o tym, co nas boli, ale nie przez frustrację i złość, tylko przez scenę z przymrużeniem oka, jak ja to nazywam. I u nas tak jest. Nie musimy już doopowiadać tego, co wszyscy wiedzą, tylko chcemy wznieść się trochę ponad i czasami nawet zaśmiać się gorzko z tej absurdalnej sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy – mówi Sambor Czarnota.

    Spektakl „NieDochodzenie” jest wystawiany w Teatrze Polonia, a pod koniec lipca, w sierpniu i we wrześniu będzie go można obejrzeć również na deskach  Och-Teatru. Oprócz Magdaleny Stużyńskiej i Sambora Czarnoty w obsadzie spektaklu są także: Barbara Wypych, Tadeusz Chudecki, Paweł Okoński, Wojciech Mann (w roli „nadgłosu”), Jakub Sasak, Aleksander Sosiński i Adam Stasiak.  W każdej odsłonie przedstawienia na scenie będą się też pojawiać inne postaci, znane szerokiej publiczności z mediów i świata kultury. Wśród nich Krystyna Janda, Daniel Olbrychski czy Marcin Kydryński. W 13 zaplanowanych spektaklach w scenach policyjnego okazania wystąpi w sumie ponad 100 osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów

    Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.

    Film

    Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

    Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

    Gwiazdy

    Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

    Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.