Newsy

Marek Kościkiewicz: chciałbym więcej typowo polskich musicali jak kultowe „Metro”

2016-07-26  |  06:45

Muzyk wysoko ocenia poziom sceny musicalowej w Polsce. Chciałby jednak, aby na rodzimych scenach pojawiało się więcej rdzennie polskich musicali, takich jak kultowe już „Metro”. Zdaniem muzyka ta forma teatralna to idealny początek kariery dla młodych artystów, którzy w ten sposób uczą się obycia scenicznego i kontaktu z publicznością. Dla widza natomiast musical jest szansą na przeżycie wielkich emocji.

Zdaniem Marka Kościkiewicza poziom polskiej sceny musicalowej jest obecnie bardzo wysoki. Muzyk opiera się nie tylko na własnych odczuciach, jak sam twierdzi niezbyt często pojawia się bowiem na spektaklach muzycznych. Śledzi natomiast recenzje i opinie fanów tego gatunku. Cieszy się także, że coraz więcej musicali pojawia się nie tylko na deskach polskich teatrów, lecz także w kinach.

Ta piosenka żyje też na scenie, żyje w filmie, więc to jest fantastyczne. Ta forma musicalowa jest na pewno ciekawym pomysłem na przeżycie wielkich emocji, na pewną przygodę – mówi Marek Kościkiewicz agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Muzyk zauważa, że w polskich teatrach grane są przede wszystkim musicale przenoszone z Broadwayu lub West Endu. Są to spektakle sprawdzone, dobrze lub nawet entuzjastycznie przyjęte przez zagraniczną publiczność. Kościkiewicz chciałby natomiast, by pojawiało się więcej musicali typowo polskich, takich jak kultowe „Metro”. Spektakl z muzyką Janusza Stokłosy i wyreżyserowany przez Janusza Józefowicza w ciągu 25 lat obejrzała rekordowa liczba 2 mln widzów.

– Wiem, że takie próby miały miejsce, wiem, że uczestniczyli w niej wokaliści, którzy byli związani ze sceną rockową, Paweł Kukiz wiem, że brał udział z Balcar w jednym z takich przedstawień czy chyba nawet Artur Gadowski – mówi Marek Kościkiewicz. 

Zdaniem Marka Kościkiewicza ta forma teatralna potrzebna jest nie tylko widzom, lecz także artystom, zwłaszcza tym początkującym. Muzyk uważa, że wokaliści mają możliwość sprawdzenia się w innych warunkach scenicznych, a młodzi artyści mogą zdobyć pierwsze bardzo ważne doświadczenia zawodowe. Musical „Metro” pozwolił zaistnieć w polskim show-biznesie takim artystom jak Edyta Górniak, Doda czy Katarzyna Groniec.

– Młodzi ludzie mogą się nauczyć fachu scenicznego, obycia, kontaktu z publicznością, więc dla młodych wokalistów, a tych wokalistów mamy bardzo wielu zdolnych, to jest dobre miejsce, żeby rozpocząć swoją karierę, a być może już zostać na stałe w musicalu – mówi Marek Kościkiewicz.

Liczne obowiązki zawodowe nie pozwalają muzykowi na częste bywanie w teatrach muzycznych. Chętnie natomiast ogląda przedstawienia zarejestrowane i wydane na DVD. Nie ma ulubionego musicalu, bardzo dobrze natomiast wspomina jedyny spektakl widziany na Broadwayu. Był to spektakl poświęcony choreografowi Bobowi Fosse, autorowi choreografii m.in. do musicalu „Kabaret”.

– Mogę powiedzieć, że np. teraz byłem na musicalu dla dzieci o Piotrusiu Panu w Buffo i bardzo mi się podobał, dzieci też były zadowolone i wydaje mi się, że w bardzo kameralnych warunkach było to świetne przedstawienie – mówi Marek Kościkiewicz.

Muzyk był także obecny na premierze pierwszej polskiej polskiej rock opery „Amazonki i Wikingowie”, która odbyła się w 22 czerwca w warszawskim Teatrze ROMA.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.

Prawo

Sztuczna inteligencja w nieodpowiednich rękach może stanowić poważne zagrożenie. Potrzebna jest większa świadomość twórców i użytkowników oraz twarde regulacje

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do manipulowania ludźmi przyjmuje namacalną postać, jak deepfake, ale może się odbywać także dużo subtelniej, na przykład poprzez podsuwanie odpowiednich treści w wyszukiwarce. – Odwoływanie się w pewnych aspektach do kwestii etycznego stosowania tej technologii to za mało, jeśli w ślad za tym nie idą odpowiednie regulacje – oceniają eksperci. Amnesty International przewiduje, że sztuczna inteligencja wykorzystywana bez kontroli i stabilnych ram prawnych może doprowadzić do nasilenia naruszeń praw człowieka, zwłaszcza w obliczu konfliktów zbrojnych i przez reżimy kontrolujące życie obywateli.

Podróże

Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów

Aktor zaznacza, że uwielbia spędzać wakacje nad polskim morzem, a szczególnie upodobał sobie Międzyzdroje. Kiedy więc ma wolną chwilę, to nie traci czasu na przeglądanie zagranicznych ofert, tylko stawia na sprawdzone miejscówki i zabiera swoich bliskich właśnie do tego niezwykłego miasta położonego na zachodnim wybrzeżu Bałtyku. Sebastian Wątroba jednym tchem wylicza atrakcje, jakie czekają na turystów w tym kurorcie, i zachęca wszystkich jeszcze niezdecydowanych, by zaplanowali tam urlop.