Mówi: | Dominika Kulczyk |
Funkcja: | prezes Kulczyk Foundation |
Dominika Kulczyk: Musimy budować most między Europą a Afryką
Dominika Kulczyk od lat bierze udział w akcjach charytatywnych mających na celu pomoc najbiedniejszym oraz propagowanie ochrony środowiska. Wielokrotnie podróżowała do Afryki w celach biznesowych, a także by zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy tego kontynentu. Tymi zagadnieniami zajmuje się w ramach Kulczyk Foundation oraz w grupie Kulczyk Investments. W ramach programu „Efekt domina” Kulczyk odwiedziła dotknięte biedą miejsca w Afryce, Azji oraz Ameryce Południowej.
– Aby Afryka stała się częścią rozwiniętego świata, musimy pamiętać, żeby budować most pomiędzy Europą a Afryką. Ta współpraca leży zarówno w interesie Afryki, jak i naszym. Powinna ona mieć miejsce przede wszystkim na polu gospodarczym, ekonomicznym. Wszyscy, z którymi rozmawiam w Afryce, mówią wyraźnie, że bardzo chcą się czuć partnerami, czuć, że są częścią rozwijającego się świata – mówi Dominika Kulczyk agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Według Dominiki Kulczyk potencjał Afryki tkwi w sile młodych ludzi i bogactwie ziemi. Afrykańczycy potrzebują europejskiej wiedzy i doświadczenia, by stać się dla krajów zachodnich biznesowym partnerem. Oprócz wsparcia biznesowego jako prezes Kulczyk Foundation angażuje się także w pomoc humanitarną, m.in. budowanie szkół, studni i mostów. Fundacja pomogła m.in. wybudować szkoły na Madagaskarze, wspierała rozwój małych przedsiębiorstw w tym regionie oraz rozbudowę elektryczności w Togo.
– Budowanie dróg, szkół, mostów, studni to pierwszy krok do potrzebnych zmian. Jeśli w tę pracę wciągnie się lokalną społeczność, daje się im też takie poczucie, że potrafią sami zmieniać swoją rzeczywistość. I kolejne kroki, mam nadzieję, będą robili sami. Skala takich zjawisk jak bieda, bezdomność w świecie cywilizowanym jest też na zupełnie innym poziomie niż w Afryce. Tam nie ma nawet instytucji, które są w stanie pomóc. W Europie trzeba bardzo wiele, żeby kogoś usatysfakcjonować. A w Afryce każdy gest, każda drobna pomoc jest ceniona i bardzo potrzebna – tłumaczy bizneswoman.
Program „Efekt domina” emitowany jest w niedziele o 11.00.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-25: Objawy menopauzy wpływają na efektywność w pracy. Kobiety wciąż wstydzą się o tym mówić
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-06-04: Inwestycje w innowacje będą decydować o tempie rozwoju polskiej gospodarki. Obecnie realizuje je 1/3 firm
- 2024-05-27: Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.