Mówi: | Klaudia Carlos |
Funkcja: | dziennikarka |
Klaudia Carlos: Dzięki abonamentowi Telewizja Polska realizuje swoją misję. Mogą być pokazywane wydarzenia kulturalne czy sportowe
Prezenterka uważa, że trzeba jak najszybciej uregulować kwestie dotyczące abonamentu radiowo-telewizyjnego. Jej zdaniem to powinien być solidny zastrzyk gotówki dla mediów publicznych, dzięki czemu mogłyby one realizować swoją misję na najwyższym poziomie. Prezenterka śniadaniówki wylicza, że z pieniędzy pochodzących z opłat od widzów i słuchaczy można organizować i transmitować chociażby ważne wydarzenia kulturalne czy sportowe.
Od jakiegoś czasu toczy się dyskusja na temat abonamentu radiowo-telewizyjnego w nowej odsłonie. Według pomysłodawców nowej formy rozliczenia i finansowania mediów publicznych ma on zostać zastąpiony dotacją budżetową lub opłatą audiowizualną, wynoszącą około 9 zł miesięcznie od osoby dorosłej, rozliczającej się z urzędem skarbowym poprzez PIT i CIT. Zdaniem Klaudii Carlos nie powinno się unikać płacenia abonamentu za oglądanie telewizji i słuchanie radia, bo te pieniądze nie idą na marne, tylko są dobrze spożytkowane.
– Abonament jest pewną formą możliwości realizacji misji publicznej Telewizji Polskiej, a ta jest. To tutaj odbywają się i powinny się odbywać wydarzenia, które mają właśnie wymiar kulturalny, wydarzenia, które interesują większość naszego społeczeństwa. Wydarzenia sportowe, które się zbliżają, chociażby mistrzostwa Europy w piłce nożnej, następnie będziemy mieć olimpiadę, to są tak ważne sprawy dla całego naszego społeczeństwa, że abonament na pewno byłby ważnym aspektem finansowania i realizacji misji publicznej – mówi agencji Newseria Lifestyle Klaudia Carlos.
Prezenterka nie wie, jakie rozwiązanie mogłoby się rzeczywiście przyczynić do podniesienia ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego. Wierzy jednak, że rządzący wraz z ekspertami znajdą dobry pomysł na usprawnienie systemu opłat.
– Ja nie mam osobistego pomysłu swojego na abonament. Sądzę, że są specjaliści, którzy podejmą właściwe decyzje, a przede wszystkim będą to decyzje, które wypływają z konsultacji i te są najważniejsze – dodaje.
Ustawa o nowych sposobach finansowania mediów powinna być gotowa najpóźniej do końca września. Nowe przepisy, oznaczające koniec abonamentu RTV, mogą wejść w życie z początkiem 2025 roku. Tymczasem od stycznia 2024 roku obowiązują nowe stawki abonamentu. Miesięczna opłata za użytkowanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjno-radiowego wynosi 27,30 zł, a radiowego – 8,50 zł.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-23: Człowiek na Marsie może wylądować najszybciej za 30 lat. Pod warunkiem ogromnych nakładów finansowych
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Nastolatkowie, w których domach rozmawia się o finansach, częściej korzystają z produktów finansowych, aplikacji do zarządzania finansami, ale też myślą o swojej inwestycyjnej przyszłości – wynika z badania „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych”. Jak wskazują autorzy, to dowód na to, że edukacja finansowa od wczesnych lat przynosi rezultaty, jednak więcej niż jedna trzecia nastolatków przyznaje, że u nich finanse to temat tabu. Co istotne, połowa badanych chce poszerzać swoją wiedzę na ten temat, a najczęściej wskazują na źródła internetowe.