Newsy

Polska blogosfera coraz bardziej profesjonalna. Blogi tematyczne i poradnikowe zastępują blogi osobiste

2015-03-03  |  06:30
Mówi:Dorota Szostek-Rejowska
Funkcja:koordynatorka konkursu Blog Roku 2014
  • MP4
  • Polska blogosfera staje się coraz bardziej profesjonalna i coraz częściej pełni funkcję edukacyjną, przekonują eksperci. Blogi uważane są również za narzędzie promocyjne, dużo bardziej zindywidualizowane i skuteczne niż fanpage na Facebooku

    Najważniejszą zmianą, jaką można zaobserwować w polskiej blogosferze ostatnich lat, jest odejście od blogów osobistych w stronę blogów tematycznych, poradnikowych. Blogerzy rzadziej opisują wydarzenia ze swojego życia, ich miejsce zajęły profesjonalne porady i dzielenie się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem.

    – Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat blogosfera bardzo się zmieniła, sprofesjonalizowała. Początkowo ludzie prowadzili przede wszystkim blogi pamiętnikarskie, w których pisali o sprawach życia codziennego. Obecnie powstaje coraz więcej blogów prowadzonych przez pasjonatów i ekspertów – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dorota Szostek-Rejowska, koordynatorka konkursu Blog Roku 2014.

    Do tej pory nie przeprowadzono dogłębnych badań nad blogosferą, ale szacuje się, że blogi prowadzi więcej kobiet niż mężczyzn. Szostek-Rejowska ocenia, że najczęściej blogerami są osoby w wieku od 25 do 45 lat.

    Blogi eksperckie w ostatnich latach stały się bardzo popularnym źródłem wiedzy. Czytelnicy szukają porad kulinarnych, parentingowych i lifestyle'owych. Eksperckie blogi niemal zupełnie zajęły miejsce blogów pamiętnikarskich, których funkcję przejęły w dużym stopniu serwisy społecznościowe. Dużą popularnością wśród czytelników cieszą się blogi modowe, które dla ich autorów i autorek stały się trampoliną do sławy i zawodowej kariery w świecie mody.

    Blogi modowe są wciąż popularne i nie ma w tym nic dziwnego. Początki blogosfery modowo-urodowej reprezentowały szafiarki. Obecnie autorzy i autorki tego typu blogów pełnią funkcję stylistów. Wyłapują trendy w modzie, przedstawiają je, pokazują, jak można się fajnie ubrać, jakie dodatki można do tego stworzyć, na jaką okazję, w jaki sposób. To już nie jest „szafiarstwo”, to już nie jest szukanie ubrań w sieciówkach czy lumpeksach i robienie stylizacji, tylko to już jest wyższy poziom profesjonalizacji tej blogosfery – tłumaczy Szostek-Rejowska

    Blogi osób znanych z kolei stanowią niewielki odsetek całej blogosfery, ponieważ prowadzenie bloga wymaga dużo pracy i energii. Osobom popularnym w prowadzeniu bloga często pomagają asystenci, którzy dbają o stronę techniczną bloga. Tego typu strona jest równie ważnym narzędziem promocji, co fanpage na Facebooku.

    Gdybym miała doradzać komukolwiek pomiędzy wyborem fanpage'a na Facebooku a blogiem, zawsze wskażę bloga, ponieważ to jest wyłącznie twoja przestrzeń w sieci, to jest miejsce, nad którym masz całkowitą kontrolę. Tutaj nie masz algorytmu, który pozwolić ci dotrzeć do swoich czytelników w procencie jednym czy dziesięciu – przekonuje Szostek-Rejowska. Blog jest narzędziem bardziej profesjonalnym niż fanpage na Facebooku. Facebook może być bardzo fajnym uzupełnieniem bloga, bo nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na nim promować swoje wpisy z bloga, wideo, galerię, natomiast sam w sobie nie jest najlepszych rozwiązaniem, chociażby w kontekście tych zasięgów, które są cięte przez Facebooka.

    Dziś odbędzie się Gala Blog Roku 2014. Podczas 10. edycji imprezy tradycyjnie już jury składające się z osobowości ze świata kultury i mediów wybierze najlepsze blogi w 10. kategoriach tematycznych: „podróże, „kulinarne, „pasje i twórczość, „blogi parentingowe”, „lifestyle” , „blogi nastolatków”, „życie i społeczeństwo”, „specjalistyczne i firmowe”, „moda i uroda” oraz „literackie i kulturalne”. Ponadto jury – w oparciu o wyniki rankingu Hash.fm i Brand24 – wybierze również Blog Blogerów. Po raz pierwszy przygotowano również kategorię „tekst roku”, w której o nagrodę walczyć będą pojedyncze teksty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Uroda

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Ochrona środowiska

    Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

    Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.