Mówi: | Maciej Budzich, bloger, Mediafun Martin Stankiewicz, youtuber |
Polska blogosfera się profesjonalizuje. Blogerzy szukają nowych kanałów dotarcia do odbiorcy
Blogerzy pozytywnie oceniają rozwój polskiej blogosfery. Ich zdaniem przechodzi ona obecnie fazę profesjonalizacji i jest coraz lepiej odbierana przez czytelników. Blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami docierania do czytelnika – coraz większą popularnością cieszy się wideo i platforma YouTube. Zdaniem blogerów szansę na sukces mają autorzy oferujący ciekawy, profesjonalny i najlepiej niszowy content.
Blogowanie nie traci w Polsce popularności. Blogi zarówno przez czytelników, jak i specjalistów od marketingu postrzegane są jako wiarygodne i opiniotwórcze medium. Co najmniej raz w miesiącu blogi czyta połowa internautów. Z raportu „Polska blogosfera 2014” wynika, że największym zainteresowaniem ze strony czytelników cieszą się blogi z kategorii lifestyle, kulinaria, uroda, blog osobisty i fotografia. Młodsi chętnie piszą blogi osobiste i lifestyle'owe, a starsi – blogi kulinarne i urodowe. Zdaniem samych autorów polska blogosfera stale się profesjonalizuje.
– Blogosfera w Polsce jest w bardzo ciekawym momencie – już nie jest na etapie pamiętników, przeszliśmy moment zaskoczenia, że na blogach można zarabiać, a właściwie teraz się profesjonalizuje. Jest wiele blogów, które potrafią zarobić na tyle ciekawe pieniądze, że mogą realizować swoje własne projekty, bardzo oryginalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Maciej Budzich, autor bloga o mediach, reklamie i marketingu Mediafun.
Z raportu wynika, że blogerzy publikują najczęściej dwa posty w tygodniu, a napisanie każdego artykułu poprzedzają dogłębnymi przygotowaniami. Według raportu „Blogerzy w Polsce 2013” blogerzy mają duży wpływ na gusta i postawy swoich czytelników – 34 proc. osób czytających blogi twierdzi, że zdarzyło im się kupić produkt lub usługę, o której dowiedzieli się z bloga. 27 proc. wzięło udział w wydarzeniu lub imprezie polecanej przez blogera, a 39 proc. zrezygnowało z zakupu produktu, który skrytykował autor bloga.
– Aby doprowadzić klienta do momentu zakupu, trzeba obudować ten proces tworzeniem treści wokół marki, wokół trendu, spowodować na to modę i w tę ideę idealnie wpasują się materiały i teksty na blogach czy w mediach społecznościowych. Blogerzy, digital influencers, produkują mnóstwo tego typu contentu, dzieląc się swoimi wrażeniami, doświadczeniami czy wręcz kreując modę na pewnego rodzaju wydarzenia – mówi Maciej Budzich.
Zdaniem Macieja Budzicha blogerzy mają w tym zakresie znaczną przewagę nad dziennikarzami. Stoi za nimi ich pasja i zainteresowania, czytelnik ma więc pewność, że bloger szczerze poleca lub odradza daną usługę, produkt lub wydarzenie. Ich teksty odbierane są inaczej niż artykuły anonimowych dziennikarzy. Obecnie polscy blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami dotarcia do czytelników. Coraz popularniejsza staje się forma wideo – zarówno jako krótkie filmiki publikowane na Facebooku czy Snapchacie, jak i prowadzenie własnego kanału na platformie YouTube.
– Jako youtuber zarabiam z samego AdSense’a średnią krajową, jest okej, ale ze współpracy komercyjnych naprawdę możemy wyżyć. W tej chwili dla mnie zawód youtubera, twórcy internetowego jest pełnoetatowym zawodem. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ daje mi to ogromną wolność i spełnienie zawodowe – mówi Martin Stankiewicz, youtuber, twórca internetowy.
Badanie WhitePress przeprowadzone wśród blogerów wskazuje, że największa ich grupa zaczęła zarabiać w mniej niż rok lub nieco ponad rok od uruchomienia bloga/ portalu (po 31,7 proc. odpowiedzi). Według ankietowanych sukces finansowy zależy przede wszystkim od zaangażowania w tworzenie wysokiej jakości treści (57,9 proc.), systematyczności w tworzeniu treści (52,5 proc.) oraz cierpliwości (43,7 proc.). Do najpopularniejszych form zarabiania należą artykuły sponsorowane (2/3 badanych) oraz reklamy (64,5 proc.).
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.