Newsy

IQS: W stałym związkach jest blisko 2/3 Polaków. Większość z nich ponownie wybrałaby tego samego partnera/ partnerkę

2016-08-18  |  06:00
Mówi:Katarzyna Furman-Kwiatkowska
Funkcja:business unit manager
Firma:IQS
  • MP4
  • Blisko 70 proc. dorosłych Polaków doświadczyło prawdziwej miłości, 65 proc. jest w stałych związkach i aż 78 proc. z nich, gdyby miało jeszcze raz podjąć decyzję, wybrałoby tego samego partnera/ partnerkę – wynika z badania „Obraz obyczajowości seksualnej współczesnych Polaków” zrealizowanego przez IQS dla prof. Zbigniewa Izdebskiego i Polpharmy. 10 proc. ankietowanych jednocześnie przyznaje, że zdarzyło im się być w dwóch związkach jednocześnie. 

    W stałych związkach, czyli takich, które trwają dłużej niż 6 miesięcy, jest blisko 2/3 Polaków. Większość to związki formalne, czyli małżeństwa, ale 19 proc. dorosłych Polaków tworzy związki wolne, nieformalne. Większość Polaków już znalazła swoją drugą połowę, choć nie do końca wierzą w tę jedną miłość do końca życia. Ta wiara słabnie wraz z upływającymi latami i pewnie bagażem doświadczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Katarzyna Furman-Kwiatkowska, business unit manager w IQS.

    Badanie pokazuję, że drugą połówkę łatwiej znajdują kobiety. Na pytanie o doświadczenie prawdziwej miłości w swoim życiu ponad 70 proc. pań odpowiedziało twierdząco, nawet jeśli nie są z tą osobą w związku. Wraz z upływem lat zwiększa się prawdopodobieństwo spotkania prawdziwej miłości, ale również zmniejsza się trwałość tych związków.

    Zapytaliśmy Polaków, czy wybraliby ponownie swojego obecnego partnera lub partnerkę i większość ankietowanych potwierdza, że zdecydowałaby się na tę samą osobę. I tu ciekawe, bo mężczyźni częściej niż kobiety potwierdzali ten wybór, czyli można przypuszczać, że czasami te narzekania na swoje związki przy kolegach to jest tylko taki upust złych emocji, a jednak chcemy być razem. Chcielibyśmy, żeby stałe związki były trwałe, choćby po tych deklaracjach wyboru ponownego partnera. Życie po prostu pisze różne scenariusze – podkreśla Katarzyna Furman-Kwiatkowska.

    W celu nawiązywania nowych znajomości i kontaktów co czwarty internauta korzysta z sieci. Częściej robią to mężczyźni. Oni też częściej dążą do seksualnych relacji. Z badań wynika, że co czwarty Polak poszukujący znajomości przez internet uprawiał seks z osobą poznaną w sieci.

    Podejście kobiet i mężczyzn do zdrady jest różne w wielu obszarach. Różnice np. dotyczą choćby samej definicji tego, czym jest zdrada. Natomiast efekt zdrady odczuwamy bardzo podobnie i niestety nieraz jej skutki są bardzo negatywne dla związku. Na krótkie skoki w bok częściej patrzymy liberalnie i jesteśmy w stanie je zaakceptować, natomiast już poziom akceptacji romansów jest taki sam wśród mężczyzn i kobiet – tłumaczy Katarzyna Furman-Kwiatkowska.

    Z analizy treści medialnych wynika, że w sieci do zdrady zdecydowanie częściej przyznają się kobiety. Opublikowały one na ten zdecydowanie więcej wpisów na tzw. damskich forach. Najczęściej szukają tam wsparcia i porad. Nie boją się przy tym ujawniać pikantnych szczegółów, co zwykle spotyka się z falą hejtu ze strony innych pań. Mężczyźni rzadziej piszą w internecie o swojej niewierności, a ich wpisy są dużo bardziej zdawkowe.

    Do romansów, czyli związków równoległych trwałych, przyznało się 8 proc. kobiet i 8 proc. dorosłych mężczyzn – mówi Katarzyna Furman-Kwiatkowska.

    Jak wynika z treści wpisów internetowych, zarówno kobiety, jak i mężczyźni najczęściej zdradzają podczas imprez zakrapianych alkoholem. Panie częściej zdradzają partnerów ze znajomymi, natomiast panowie nie potrzebują do zdrady żadnej zażyłości z kobietą, robią to najczęściej z przypadkową osobą.

    Katarzyna Furman-Kwiatkowska od kilkunastu lat obserwuje zachowania Polaków w sferze intymnej. Przyznaje, że z roku na rok widoczna jest znaczna liberalizacja społeczeństwa. Zmienia się zarówno podejście kobiet i mężczyzn do związków, jak i to, w jaki sposób realizują swoje przekonania. Poszukiwanie idealnego partnera i partnerki może być jednak trudniejsze niż kiedyś.

    Patrząc z perspektywy kilkunastu lat, bo właściwie od 2000 roku obserwuję społeczeństwo w kontekście ich intymnych spraw i nastawienia do związków, do swojej seksualności, widać w tej kwestii pozytywne zmiany, ale jeszcze bardzo dużo przed nami. Wszystkim nam życzyłabym szczęścia w związkach, odpowiedzialności za drugą osobę, bo to gwarantuje nam też szczęście społeczne. Dbajmy o związki, rozmawiajmy ze sobą – dodaje Katarzyna Furman-Kwiatkowska.

    Eksperci są przekonani, że jeśli nie zaczniemy dbać o realizację potrzeb  swoich i partnera/ partnerki to trwałość związków będzie się osłabiać.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.