Newsy

Dorota Goldpoint: Obroty mojej firmy modowej w czasie pandemii spadły o ponad 30 proc. Cały czas szukam innych możliwości i staram się działać

2021-05-21  |  06:21

Projektantka podkreśla, że pandemia uderzyła w branżę modową podobnie jak w inne sektory gospodarki. W tym czasie zmieniły się nawyki konsumenckie, załamały łańcuchy dostaw, a cała branża znalazła się na krawędzi bankructwa. Szansę na przetrwanie mają ci, którzy szukają dodatkowych źródeł dochodu, chociażby modyfikując projekty bądź próbując swoich sił na rynkach zagranicznych. Projektantka nie zamierza więc z założonymi rękami czekać na lepsze czasy. Wykorzystuje swoją kreatywność, uruchamia dodatkowe kontakty i robi wszystko, by pozyskać klientów chociażby w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

W branży modowej niezwykle ważnym czynnikiem, który trzeba uwzględnić przy tworzeniu strategii wyjścia z kryzysu, jest ogromna zmiana w zachowaniach konsumentów. Teraz trzeba położyć większy nacisk na sprzedaż online i uczynienie mody bardziej zrównoważoną. Powinno się też wziąć pod uwagę to, że zmieniło się zapotrzebowanie klientów.

– Zatrzymało się nasze życie, przestaliśmy się spotykać, przestaliśmy wyjeżdżać, więc tak naprawdę nie mamy okazji, żeby kupować nowe ubrania. A kiedy zamykamy się w domach, oprócz dresów i wygodnych ubrań właściwie na razie nie potrzebujemy niczego innego. I myślę, że to jest podstawowy problem, jaki obecnie mamy – mówi agencji Newseria Dorota Goldpoint.

Dodatkowo funkcjonowanie butików w galeriach handlowych stało się niemożliwe, a w odrębnych lokalizacjach – nieopłacalne. Przedsiębiorstwa z branży modowej zostały więc niejako zmuszone do przestawienia się na sprzedaż w kanałach cyfrowych. Niewiele firm mogło pozwolić sobie na wielotygodniowe przerwy w funkcjonowaniu biznesu. Obroty w całej branży modowej znacznie spadły. Projektanci, żeby przetrwać ten niezwykle trudny czas, szukają alternatywnych rozwiązań.

–  Obroty mojej firmy spadły powyżej 30 proc., w związku z tym, że ja nie poprzestaję na tym, co do tej pory robiłam, że jednak szukam cały czas jakichś innych możliwości, staram się działać, pozyskiwać nowe realizacje. Ale obroty spadły, ponieważ cały najważniejszy trzon moich działań to właśnie były koktajlowe suknie czy garnitury. Natomiast jeszcze cały czas pracuję z kobietami, które działają w biznesie, więc nadal szyję dla nich, choć oczywiście nie ma już tylu zamówień, co kiedyś. Mam jednak nadzieję, że kiedy zrobi się trochę cieplej, zapragniemy jakiejś letniej sukienki i będziemy próbować zrobić sobie chociaż trochę przyjemności, właśnie kupując coś nowego – mówi Dorota Goldpoint.

Mimo trudnej sytuacji projektantka nie załamuje rąk i szuka różnych sposobów na to, żeby odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości.  Liczy na to, że jej klientkom przypadną do gustu nowe kolekcje sportowe i zwiewne letnie sukienki. Dużą szansę upatruje również w kontraktach zagranicznych.

– Obecna sytuacja powoduje, że ludzie podejmują dwa rodzaje działań. Jedni popadają w depresję, czują lęk, ogarnia ich niemoc i bezradność. Dużo firm traci możliwość funkcjonowania, bardzo dużo firm upada – chociażby nawet moi producenci różnych akcesoriów czy tkanin. Nie wszyscy sobie poradzili i część z nich niestety musiała złożyć broń i zaprzestać działalności. To jest dla nich bardzo trudne i dramatyczne. Z kolei druga grupa osób w tych chwilach kryzysu potrafi się mobilizować. I myślę, że ja właśnie należę do takich osób. Trudna sytuacja nigdy nie powoduje, że się załamuję, że zamykam się w sobie, tylko wręcz przeciwnie – mobilizuję się, uruchamiam wszelkie swoje pokłady kreatywności, uruchamiam dodatkowe kontakty. Zamieniam ten lęk na działanie, co mi bardzo pomaga – tłumaczy.

Szansą na rozwój, a jednocześnie na zarabianie pieniędzy jest znalezienie odbiorców za granicą, chociażby w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dorota Goldpoint niedawno zachwyciła miejscowe klientki podczas Fashion Week w Dubaju. Na tę okazję specjalnie przygotowała kolekcję sukien wraz z dedykowanymi im abajami.

– Pewnym rozwiązaniem tego impasu, który mamy obecnie na rynku, jest próba wejścia na rynki zagraniczne. Oczywiście za granicą dzieje się podobnie jak u nas, praktycznie w każdym z europejskich państw mamy bardzo duże restrykcje i ograniczenia. Ale myślę sobie, że należy próbować, jeżeli są takie możliwości, to uważam, że każdy produkt ma szanse znaleźć swojego odbiorcę. Oczywiście to wszystko jest związane też z kosztami i pytanie, czy firmy są w stanie uruchomić te pokłady kreatywności, a także finanse, żeby móc się dalej rozwijać. Z tym jest różnie, bo w tej chwili sytuacja nie pozostawia nam wiele możliwości. Wszelkie zasoby, które ma każda z firm, prawdopodobnie już dawno zostały wyczerpane, więc w tej chwili na pewno pomoc państwa jest nieodzowna i chyba jedyna, która może nam zapewnić przetrwanie – dodaje projektantka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów

Wokalistka zauważa, że co kilka miesięcy do sprzedaży trafiają nowe kolekcje ubrań, a te, które jeszcze nie są zniszczone i mogłyby się przydać innym, lądują na śmietniku. Podobnie jest z różnymi urządzeniami elektronicznymi, sprzętem RTV i AGD. Nowe modele z dnia na dzień wypierają starsze, a góra elektrośmieci stale rośnie. Maria Sadowska apeluje więc, by zadać sobie trochę trudu i niepotrzebne telefony, tablety czy komputery oddać do odpowiedniego punktu, z którego trafią do recyklingu i utylizacji. Artystka docenia też kreatywność swojego męża, który maluje obrazy na starych, skórzanych kurtkach i tworzy w ten sposób nietuzinkowe elementy garderoby.

Media

Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą

W nowej odsłonie programu „Tańcząca ze światem” Edyta Herbuś zabierze widzów do Jordanii. Jak zaznacza, plan wyjazdu był bardzo intensywny. Przez dziewięć dni ekipa realizująca pracowała po 12 godz., by pokazać niezwykłe, kulturowe i historyczne bogactwo tego fascynującego kraju. Tancerka zdradza też, że te wyjątkowe miejsca pozwoliły jej odkryć w sobie uśpione pokłady wrażliwości i stały się powodem wielu wzruszeń.

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.