Mówi: | Joanna Przetakiewicz |
Funkcja: | projektantka mody |
Joanna Przetakiewicz: Klienci nie odchodzą od fast fashion i co roku rynek wielkich sieciówek bardzo rośnie. Niestety cierpi na tym nasza planeta
Najpierw pandemia, duża popularność zakupów w sieci i inwestowanie w drogie markowe ubrania oraz dodatki, by zdążyć spełnić swoje marzenia, a teraz powrót do galerii handlowych i korzystanie z taniej oferty sieciówek. Projektantka przyznaje, że w ostatnich latach w branży modowej sporo się dzieje. Niezmienne pozostaje jednak to, że produkcja ubrań w dużej mierze przyczynia się do degradacji środowiska. Joanna Przetakiewicz zachęca więc do tego, by zamiast kupować ubrania na jeden sezon, wybierać second handy, gdzie można znaleźć prawdziwe perełki, często za niewielkie pieniądze.
Joanna Przetakiewicz zna branżę modową od podszewki i z dużą uwagą obserwuje zmiany, jakie zachodzą na rynku. Jak zauważa, w ostatnich latach ogromny wpływ na nasze wybory i sposób komponowania garderoby miała przede wszystkim sytuacja epidemiologiczna.
– Pandemia zmieniła bardzo wiele, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, dlatego że zakupy w dużej mierze przeniosły się do sieci. Obudziła ona też w ludziach strach, pewien brak poczucia bezpieczeństwa i świadomość, że w sumie to ja wiele nie przeżyłem, nie doświadczyłem, nie rozpieściłem się wystarczająco dużo w swoim życiu, nie odwiedziłem pięknych miejsc i nie cieszyłem się z wielu rzeczy, bo było mi na nie żal. I zaistniał taki trend, zresztą przewidziany na trzy lata – you live only once, czyli żyjesz tylko raz – mówi agencji Newseria Lifestyle Joanna Przetakiewicz.
Polacy zapragnęli więc podarować sobie odrobinę luksusu i kupić to, na co wcześniej po prostu żałowali wydać więcej pieniędzy.
– Nieprawdopodobnie przyspieszył rynek mody oraz dóbr luksusowych. Wzrosły również ceny hoteli i biletów lotniczych. I o wiele więcej ludzi przeznaczyło pieniądze na tak zwane kaprysy. Kiedy prześledzimy chociażby ostatnie podwyżki cen torebek Chanel i uświadamiamy sobie, że przez ostatnie kilka lat to jest 81 proc., to rzeczywiście jest to szokujące – mówi.
Projektantka zwraca uwagę, że konsumenci rezygnują z zakupów online. Z przyjemnością powracają do galerii handlowych, do buszowania po butikach i znów robią tu zakupy częściej niż w sieci.
– Klienci zdecydowanie stawiają teraz na zakupy fizyczne, chcą przyjść do sklepu, przymierzyć daną rzecz, zobaczyć ją na sobie w rzeczywistości, zobaczyć proporcje i dotknąć, to jest słowo klucz. I oczywiście też spada ten efekt you live only once, ponieważ niestety wiele firm, w tym oczywiście również marek mody, wykorzystało tę sytuację, pewnego pędu do wydawania pieniędzy, które kiedyś były przeznaczane na coś innego – zaznacza.
Joanna Przetakiewicz żałuje natomiast, że klienci bardzo chętnie wybierają tanie ubrania z sieciówek. Często są one bowiem kiepskiej jakości, szybko lądują więc w koszu i konieczne są kolejne zakupy. Cierpi na tym więc nie tylko portfel kupującego, ale także środowisko.
– Niestety klienci nie odchodzą od fast fashion i co roku rynek wielkich sieciówek bardzo rośnie. W ogóle rynek mody generalnie ma się dobrze, tylko oczywiście cały czas stoimy twarzą w twarz z ogromnymi problemami, bo rynek sieciowych marek nieprawdopodobnie zatruwa naszą planetę. I niestety jednymi z najbardziej nieekologicznych rzeczy, jakie nosimy na sobie, to są dżinsy i czarny czy biały t-shirt, bo kiedy weźmiemy pod uwagę, że na ich wyprodukowanie potrzeba było około 10 tys. l wody, czyli tyle, ile pije jeden człowiek przez dwa lata, to nie możemy w to uwierzyć. Więc jest to rynek, który zmaga się z olbrzymimi sprzecznościami i z ogromnymi problemami – mówi.
Projektantka zaznacza, że w tej sytuacji moda z recyklingu też nie jest dobrym rozwiązaniem. Przetwarzanie ubrań pochłania bowiem duże ilości prądu i wody.
– Tu też trzeba uważać, badania pokazują bowiem, że sam proces recyklingu również może być bardzo nieekologiczny. Więc to, co na pewno jest wspaniałym trendem, który bardzo popieram i sama uwielbiam, to jest pre-love things, czyli sklepy vintage, sklepy z rzeczami używanymi, czasami wspaniałymi, czasami bardzo drogimi, a czasami nie, ale bez względu na cenę jest to rewelacyjny trend – dodaje Joanna Przetakiewicz.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.