Mówi: | Szymon Filipczak |
Funkcja: | Head of Strategy |
Firma: | CCC |
Rośnie sprzedaż obuwia w internecie. Liczba transakcji cyfrowych wzrosła do 20 proc.
Polski rynek obuwia w latach 2018–2021 będzie się rozwijał w tempie 4,6 proc. – wynika z prognoz analityków PKO BP. Znacząco rośnie potencjał sprzedaży w internecie. Skorzystać z niego chce spółka CCC, która w ostatnich dwóch latach zainwestowała prawie 1,5 mld zł w projekty związane ze sprzedażą wielokanałową. – Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż e-commerce’owa rośnie bardzo szybko, szczególnie na urządzeniach mobilnych – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, szef strategii w firmie CCC.
Rynek obuwniczy, w tym sprzedaż, zmienia się bardzo dynamicznie. W 2017 roku jego wartość sięgnęła blisko 3,3 mld euro. Pod względem wielkości produkcji Polska była na siódmym miejscu w Unii Europejskiej – wynika z raportu PKO BP „Branża obuwnicza. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie”. Już w 2017 roku europejscy klienci kupowali co piątą parę butów w internecie., a 80 proc. transakcji odbywało się w sklepach stacjonarnych. Potencjał wielokanałowej sprzedaży dostrzegła spółka CCC, producent i sprzedawca obuwia w Polsce i na świecie.
– Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż w kanale e-commerce rośnie bardzo szybko, a w jej ramach dynamicznie rośnie udział sprzedaży na urządzeniach mobilnych. Klient stał się dziś wielokanałowy, a jego ścieżka zakupowa zaczyna się często w sklepie stacjonarnym bądź odwrotnie – w internecie, by później przez inne kanały prowadzić do finalnego dokonania transakcji w zupełnie innym kanale, niż się zaczęła – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, Head of Strategy w Grupie CCC.
Wielokanałowość i digitalizacja sprzedaży stwarza szansę i potencjał wzrostu dla firm z segmentu modowego. Zakupów w sieci dokonuje 3/4 Polaków, a połowa badanych deklaruje, że ubranie czy obuwie kupiła właśnie przez internet – wynika z badania KMPG „Rynek mody w Polsce” przeprowadzonego w październiku 2018 roku. Według klientów za zakupami w sieci przemawiają ich oszczędność i łatwość. Sklepy stacjonarne stają się dla nich coraz częściej showroomami, w których zapoznają się z ofertą, a zakupu dokonują w innym kanale.
– Wielokanałowość jest kręgosłupem naszej strategii. W ciągu ostatnich kilku lat do tradycyjnych sklepów stacjonarnych dobudowaliśmy szereg innych kanałów sprzedaży. Mamy dzisiaj w grupie ponad 30 platform sprzedaży online, mamy aplikacje mobilne, skanery esize.me, już ponad 200 punktów skanowania stóp w sklepach CCC i eobuwie.pl. Proponujemy takie wielokanałowe podejście do klientów i widzimy, że tego oczekują – mówi Szymon Filipczak.
Szacuje się, że w 2022 roku rynek modowy w Polsce może być wart 43 mld zł. Na spory kawałek tego tortu liczy branża obuwnicza, bo to właśnie buty zdaniem Polaków są najważniejszym elementem ubioru. Prawie 40 proc. z nas zwraca na nie uwagę, kompletując ubranie – wynika z danych KPMG. W 2018 roku co piąty klient kupował obuwie raz na dwa–trzy miesiące, a co czwarty raz na pół roku. Klienci chcą kupować w dowolnym momencie i czasie, więc by zwiększyć sprzedaż, ponad połowa firm z branży odzieżowej i obuwniczej wykorzystuje nowe technologie. Kolejne inwestycje w nowe technologie zapowiada spółka CCC.
– Spodziewamy się, że średnioroczne nakłady inwestycyjne w tym roku i w kolejnych latach będą wahały się między 150 a 200 mln zł rocznie. Dzisiaj mamy gotowy wielokanałowy ekosystem dotarcia do klienta i skutecznie go rozszerzamy na kolejne kraje, w których działamy. Jesteśmy w przededniu czerpania kluczowych korzyści z tego, co udało nam się w ostatnich latach wypracować – mówi Szymon Filipczak.
CCC przygotowując strategię na najbliższe lata, postawiło na digitalizację. Spółka stworzyła system handlu obuwiem, na który składają się sklepy stacjonarne z rozwiązaniami typu skaner esize.me oraz aplikacje mobilne czy platformy online, których posiada ponad 30. Producent i sprzedawca obuwia dostrzega duży potencjał również w robotyzacji.
– Na robotyzację patrzymy przede wszystkim przez pryzmat poprawy efektywności procesów i możliwości zaalokowania większej ilości swojego czasu przez nasze zespoły do strategicznych zadań. Robotyzacja stwarza nam pewne ułatwienia w realizacji procesów wewnętrznych, aby pracownicy mogli więcej czasu poświęcić na obsługę klienta albo na realizację innych, bardziej strategicznych dla grupy zadań – mówi Head of Strategy CCC.
Digitalizacja i robotyzacja to przyszłość branży obuwniczej i modowej, a kanały cyfrowe zdaniem przedsiębiorców dają duży potencjał do wzrostu sprzedaży. Głównym hamulcowym jest tu jednak silna potrzeba konsumentów, by przymierzyć kupowaną odzież lub obuwie. Dużo do zrobienia jest także w segmencie nowych technologii i w przekonaniu Polaków do korzystania z nich. Tylko 27 proc. konsumentów przyznaje, że przeglądając strony internetowe, ogląda przedmiot w widoku 360° poprzez samodzielne sterowanie kątem nachylenia obrazu, 3 proc. korzysta z cyfrowego lustra, wirtualnego stylisty czy internetowej przymierzalni, a zaledwie 1 proc. z wirtualnej rzeczywistości czy okularów VR – wynika z badania KPMG.
Czytaj także
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-03: Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.