Mówi: | Paweł Witkiewicz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | CUBE.ITG |
Elementy odblaskowe są obowiązkowe po zmroku w terenie niezabudowanym. Siedmiokrotnie zwiększają widoczność pieszego
Odblaskowe kamizelki, breloczki, smycze i opaski powinny być noszone na ramieniu, plecach lub na wysokości kolan. Takie elementy na ubraniu znacznie zwiększają bezpieczeństwo pieszego na drodze, bo zwiększają jego widoczność siedmiokrotnie.
Polska znajduje się na 2. miejscu spośród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby dzieci ginących w wypadkach komunikacyjnych. Według raportu Komendy Głównej Policji w 2014 roku w Polsce miało miejsce 3210 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0–14 lat. W ich wyniku 80 dzieci zginęło, a ponad 3,5 tys. zostało rannych. Zdecydowana większość wszystkich ofiar wypadków wśród dzieci w wieku 0–6 lat to pasażerowie pojazdów. W przypadku dzieci ze grupy wiekowej 7–14 lat najwięcej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych było wśród pieszych.
– W Unii Europejskiej rocznie ginie około 800 dzieci na drogach. Tylko w Polsce, jak pokazują dane z 2012 roku, jest to ok. 90 dzieci. Ten problem więc istnieje i jest bardzo znaczący – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Witkiewicz, prezes zarządu CUBE.ITG, firmy, która wspólnie z rajdowym mistrzem Polski Kajetanem Kajetanowiczem promuje wśród dzieci noszenie odblasków.
Elementy odblaskowe znacznie zwiększają bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drodze. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym obowiązek ich noszenia ma każdy pieszy, nie tylko dziecko, który porusza się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym. Za brak elementu odblaskowego grozi kara w wysokości nawet 500 zł. Zdaniem ekspertów odblaski siedmiokrotnie zwiększają szansę, że kierowca zauważy pieszego, a tym samym zdąży wyhamować lub bezpiecznie go ominięcia.
– Pieszy, który nie ma elementów odblaskowych, przy słabej aurze jest widoczny z odległości 20 metrów, z elementem odblaskowym to od 150 metrów nawet do 300 metrów – mówi Paweł Witkiewicz.
Za elementy odblaskowe uważa się m.in. kamizelki, smycze, przypinane do ubrania bądź plecaka breloczki i opaski. Kupić je można w sklepach sportowych i papierniczych, w większości supermarketów, sklepach z odzieżą BHP lub odblaskami oraz na stacjach benzynowych. Wiele sklepów oferuje specjalnie przeznaczone dla dzieci odblaskowe breloczki w formie zwierzątek lub bohaterów kreskówek. Sam element odblaskowy to jednak za mało – równie ważne jest jego odpowiednie umiejscowienie.
– Najlepiej nosić go na ramieniu bądź gdzieś wysoko na nogawce. Wtedy kierowca ma szansę faktycznie ten znak zauważyć – mówi Paweł Witkiewicz.
We wrześniu 2015 roku we Wrocławiu Grupa Kapitałowa CUBE.ITG zainicjowała akcję „Odblaskowe dzieciaki”. Jej celem jest uświadomienie dzieciom konieczności noszenia elementów odblaskowych na ubraniu. Do bezpiecznego zachowania na drodze uczniów nakłaniał Kajetan Kajetanowicz, czterokrotny mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Rozdawał też opaski odblaskowe z logo Teamu Rajdowego Kajto i kampanii społecznej „Rodzina w formie”.
Czytaj także
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.