Newsy

Rośnie liczba kobiet kierowców. W ciągu ostatnich dwunastu lat zwiększyła się ona siedmiokrotnie

2014-03-26  |  06:10

Od 2002 roku liczba kobiet posiadających prawo jazdy wzrosła ponad siedem razy. Tym samym panie stanowią obecnie około 40 procent kierowców i nabywają coraz więcej samochodów. Zmiany te mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo na drogach oraz postrzeganie roli kobiet w społeczeństwie. 

Rola i funkcjonowanie kobiet w nowoczesnym społeczeństwie nieustannie się zmieniają. Panie coraz częściej samodzielnie odpowiadają  za utrzymanie gospodarstwa domowego lub zmieniają rodzaj zawodowej aktywności, np. zakładając własny biznes. Oznacza to więcej podróży i potrzebę posiadania samochodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Michał Pawelec z firmy BlaBlaCar, serwisu łączącego kierowców i pasażerów zainteresowanych możliwością wspólnych przejazdów.

Wzrost liczby kierowców wśród pań wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Kobiety z reguły decydują się na zakup małych samochodów, by czuć nad nimi większą kontrolę, zapinają pasy i nie przeceniają swoich możliwości.

– Badania pokazują, że kobiety zazwyczaj jeżdżą bezpieczniej niż mężczyźni. Są bardziej ostrożne, trzymają się przepisów i nie przekraczają prędkości, dzięki czemu rzadziej otrzymują mandaty. Rzadziej podejmują ryzykowne decyzje, które mogą skutkować wypadkiem, np. wyprzedzenie tira. Często podróżują z dzieckiem, co również wpływa na uwagę za kółkiem – dodaje Michał Pawelec.

Wciąż istnieje wiele stereotypów przedstawiających kobiety jako kierowców gorszej kategorii. W powszechnej opinii do niedawna dominował pogląd, że kobiety w aucie nagminnie poprawiają makijaż i rozmawiają przez telefon, przez co nie nadążają ze zmianą biegów i kontrolowaniem sytuacji w lusterkach. Jednak wskutek rosnącego uznania dla kobiet za kółkiem takie przekonania powoli zanikają. 

Do niedawna istniało mnóstwo dowcipów na temat tego, jak kobiety rzekomo prowadzą samochód i nie umieją zadbać o stan techniczny pojazdu. Takie historie odchodzą do lamusa. Kobiety, które oferują usługi przewozu na naszym portalu, otrzymują równie wysokie oceny od użytkowników jak mężczyźni – mówi ekspert. 

Coraz więcej marek motoryzacyjnych kieruje swoją ofertę tylko do kobiet. Powstają kobiece modele aut, fora internetowe, targi motoryzacyjne i szkoły jazdy mające na celu udowodnić, że wartościowanie kierowcy na podstawie jego płci jest bezpodstawne.    

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.