Newsy

Anna Jurksztowicz: Kiedyś debiutantów oceniało jury złożone z wybitnych twórców, a dzisiaj publiczność. Te wybory nie zawsze są artystycznie uzasadnione

2018-11-02  |  06:21

Wokalistka ubolewa, że na przestrzeni ostatnich lat polskie piosenki bardzo się zmieniły. Teksty pisane przez poetów i wybitnych autorów nie mają już dziś takiej siły przebicia jak zwykłe rymowanki pisane na kolanie. Dużo mniej wymaga się też od wykonawców. Zanim trafią na scenę, nie są oni oceniani przez fachowców z dziedziny emisji głosu czy dykcji. Miarą sukcesu jest liczba odsłon w internecie.

Anna Jurksztowicz podkreśla, że utwory sprzed lat miały ogromny walor artystyczny. Teraz, w niezwykle popularnym nurcie muzycznym, wszystko jest uproszczone do dwóch akordów, a teksty często są o niczym, bo liczy się przede wszystkim to, żeby było do rymu. Zdaniem wokalistki rynek muzyczny rządzi się obecnie zupełnie innymi prawami.

– Ogromne zmiany nastąpiły w związku z komercjalizacją rozrywki i piosenki. Kiedyś bardzo ważną rolę stanowili fachowcy, ich zdanie było bardzo cenne. Na festiwalu w Opolu było jury złożone z innych, wybitnych twórców, którzy już coś osiągnęli i oni oceniali. Dzisiaj to się niestety rzadko zdarza, to publiczność decyduje, czy ktoś jest dobry czy zły, przede wszystkim poprzez kupowanie płyt lub plików cyfrowych – mówi agencji Newseria Anna Jurksztowicz, piosenkarka.

Piosenkarka podkreśla, że dziś każdy może wydać płytę i zadbać o jej promocję w mediach. Jedni za to płacą, inni wykorzystują znajomości, jeszcze inni mają po prostu szczęście. Kiedyś to uznani redaktorzy decydowali o tym, co zostanie zaprezentowane na antenie i co zyska popularność. Dziś puszcza się to, czego chcą ludzie.

– Tak chyba nie powinno być, bo nie zawsze te wybory są artystycznie uzasadnione i wtedy artyści, którzy chcą robić ambitniejsze rzeczy, mają dużo mniejsze szanse – mówi Anna Jurksztowicz.

Piosenkarka przyznaje, że w ciągu ostatnich lat zmienił się także proces tworzenia muzyki. Kompozytorzy, producenci muzyczni i realizatorzy dźwięku mają teraz bardzo ułatwione zadanie. A to oznacza, że utwory powstają szybciej, ale nie zawsze w parze z tym idzie wysoka jakość artystyczna.

– Rynek muzyczny bardzo się zmienił ze względu na narzędzia i na internet. To jest tak, jakbyśmy żyli w dwóch różnych epokach. Chociażby to, że totalnie zmienił się sposób nagrywania z analogowego na cyfrowy, kiedyś było mnóstwo taśm: taśma gruba, taśma wąska, trzeba było z takimi nagraniami gdzieś pojechać, np. na mastering, a teraz się wysyła przez internet takie ogromne pliki i w ogóle to nie istnieje w formie fizycznej. Płyta w formie fizycznej to też jest w zasadzie dla nielicznych, wiadomo, wszystko hula teraz w internecie – mówi Anna Jurksztowicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich

Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.