Newsy

Marek Napiórkowski: Muzycy z ubiegłego stulecia byli bardziej wyraziści. Kiedyś płyty nagrywali nieliczni, teraz może to zrobić każdy

2021-05-06  |  06:16

Muzyk przyznaje, że internet sprzyja popularyzowaniu muzyki i daje szansę na zaistnienie każdemu artyście. Kiedyś wydanie swojej płyty było czymś prestiżowym – kolejnym stopniem w karierze muzycznej, teraz nie jest już do tego potrzebna profesjonalna wytwórnia. Czasy się zmieniły, ale niezmiennie wartościowe pozostają dwie kwestie: pasja i chęć tworzenia czegoś oryginalnego. Słuchacze bowiem są spragnieni nowych brzmień i muzyki podanej w nieco innym niż dotychczas opakowaniu.

Marek Napiórkowski zauważa, że na polskiej scenie muzycznej zrobiło się bardzo różnorodnie. Jest wielu ciekawych twórców, którzy z każdą kolejną płytą wprowadzają na rynek pewien powiew świeżości. Dzięki postępowi technologicznemu muzyka nie ma teraz żadnych granic. Artyści mogą do woli poszerzać swoje horyzonty i pole działania.

– Jak mówi chińskie przekleństwo: „obyś żył w ciekawych czasach” i ja właśnie mam takie poczucie, że żyję. Kiedyś płyty nagrywali nieliczni, ci, którzy przeszli przez ogromne sito i to była wielka rzecz nagrać płytę. Teraz płytę może nagrać każdy, po prostu może sobie wypalić na CD albo wydać samemu na luksusowej drukarce laserowej. Łatwiej jest także dlatego, że globalna wioska, internet sprawił, że jeżeli ktoś wspaniale gra na przykład w Mongolii i jest podłączony do internetu, to wcześniej czy później zwróci na siebie uwagę i przez pączkowanie  się ujawni. Więc to są wielkie błogosławieństwa internetu – mówi agencji Newseria Lifestyle Marek Napiórkowski.

Gitarzysta jazzowy podkreśla też, że w branży muzycznej panuje teraz duża konkurencja. I choć na pozór łatwo jest zaprezentować swoją twórczość, bo wrzucenie czegoś do sieci trwa dosłownie chwilę, to niestety w internetowym zgiełku dużo trudniej zostać zauważonym, szczególnie tym, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki.

– Wiele osób ma ochotę uprawiać sztukę i one są w przestrzeni komunikacji, w tej przestrzeni medialnej. Zalew informacji jest więc gigantyczny i z tego też trzeba wyłuskać pewne rzeczy i to się może dziać na różnych płaszczyznach. Ludzie mogą coś lubić z jakiegoś powodu i ktoś może stać się popularny w krótkim czasie. Są więc kariery internetowe, bardzo oddolne, nie ma tutaj żadnych decydentów, tak się po prostu dzieje samo z siebie – mówi Marek Napiórkowski.

Zdaniem gitarzysty wiele osób ma apetyt na sławę i karierę, ale mają problem z tym, żeby wyróżnić się z tłumu i zaprezentować coś naprawdę oryginalnego. A publiczność przecież cały czas chce obcować z nowymi brzmieniami i formami odbiegającymi od utartych zasad.

– W czasach, w których żyjemy, przez różnorodność i dostęp do wszelkich informacji mam takie poczucie, że trudniej przemawiać swoim indywidualnym głosem. I tego właściwie dowodzi nawet historia muzyki, którą się zajmuję. Muzycy z lat 60., 50., 40., nawet 70. byli znacznie bardziej wyraziści. Oczywiście dzieje się tak za sprawą tego, że całe bogactwo muzyki jest w tym momencie osiągalne poprzez internet, więc każdy może się inspirować tysiącami, milionami rzeczy i być może to sprawia, że ten głos jest uśredniony. Natomiast niech żyje sztuka – mówi.

Marek Napiórkowski przyznaje, że z dużą uwagą obserwuje muzyków młodego pokolenia. Wielu z nich ceni za pasję, determinację i kibicuje im na dalszej drodze artystycznej.

– Wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Jazzu, spotykam wspaniałych młodych ludzi i piękne jest to, że pasja nie ginie. Natomiast też, od 25 lat ucząc na przeróżnych warsztatach muzycznych, mogę obserwować pewien proces i jedna rzecz jest stała – zamiłowanie do tego, żeby coś stworzyć, żeby coś robić. Jedna rzecz, która bardzo wyróżnia to nowe pokolenie w stosunku choćby do mojego, to jest to, że poziom rzemiosła nieprawdopodobnie się podniósł. Nierzadko 20-latek umie tyle, ile wielu moich kolegów czy też ja nie umieliśmy, jak mieliśmy znacznie więcej lat. Więc ten przekaz informacji sprawia, że poziom bardzo rośnie – mówi gitarzysta.

Umiejętności są niezwykle ważne, ale nie ustępują miejsca twórczości. By dotrzeć do odbiorcy, trzeba grać taką muzykę, która wzrusza i intryguje. Teksty nie mogą być pisane w pośpiechu na kolanie. Powinny być przemyślane i wyrażać całą paletę emocji.

– Wszyscy musimy się tego uczyć całe życie, to jest taka droga. Ci młodzi muzycy nierzadko tworzą piękną muzykę i ja uważam, że świat nie jest w tarapatach. Ja mam do tego dosyć optymistyczne podejście. Uważam, że twórczość ma się dobrze i ludzie młodzi, i w średnim wieku, i wszyscy, którzy mają imperatyw twórczy, cały czas tworzą coś fajnego i to cieszy – mówi Marek Napiórkowski.

Swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem muzyk dzieli się także ze stypendystami programu Music MasterClass.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.