Newsy

Zbigniew Wodecki: komercja w muzyce poszła tak daleko, że zrujnowała wielu zdolnych artystów

2015-04-27  |  06:45

Zdaniem Zbigniewa Wodeckiego panująca na polskim rynku muzycznym komercja doprowadziła do tego, że wychowankowie uczelni artystycznych nie są w stanie się na nim odnaleźć. Nie pomagają im także programy typu talent show, bowiem chodzi w nich wyłącznie o chwilową rozrywkę, a nie wypromowanie prawdziwych talentów.

Zbigniew Wodecki jest zaniepokojony poziomem polskiej sceny muzycznej. Jego zdaniem dążenie do komercji wyklucza z rynku wielu artystów, przede wszystkim absolwentów uczelni muzycznych. Ludzie ci poświęcili wiele lat na trudną i wyczerpującą naukę klasyków muzyki, jak Beethoven, Mozart czy Brahms, pokonali wiele trudności, a po ukończeniu studiów nie mogą znaleźć dobrej pracy. Nie ma bowiem na rynku zapotrzebowania na ich talent.

– Jesteś świetnym artystą i masz przerąbane, bo będziesz musiał całe życie ćwiczyć, utrzymywać poziom, żeby zagrać 16 Kaprys Paganiniego, 9 Kaprys, żeby grać koncert Brahmsa, Beethovena czy Mozarta. Trudno, jesteś zdolny, cierp. I tak to jest. I teraz ci ludzie kończą szkoły i są artystami, poświęcili całe życie muzyce i mają bardzo mało roboty, o ile w ogóle ją mają, przecież oni nawet na weselu nie mogą zagrać, bo nie znają disco polo – mówi Zbigniew Wodecki agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Zdaniem Zbigniewa Wodeckiego komercja w polskiej muzyce zrujnowała już wielu zdolnych muzyków. W rozwoju rynku muzycznego nie pomagają też programy typu talent show, nie uczą one bowiem publiczności prawidłowego odbioru muzyki. Wodecki twierdzi, że celem tych programów nie jest, wbrew zapowiedziom ich twórców, wypromowanie młodych talentów ani muzyki samej w sobie. Celem jest sprzedanie jak największej liczby reklam. Repertuar w takim programie powinien być więc w miarę łatwy i przyjemny w odbiorze.

– Chodzi o to, żeby program miał oglądalność, a nie o to, żeby kogoś wylansować. Bo kończy się projekt czy format i jest po gościu. „Przepraszam, ale ja chciałem wystąpić, bo wygrałem.” „Ale pan wygrał, to dziękujemy bardzo”. „Ale chciałem”. „Nie, ale szukamy następnego, do widzenia”. Już nie ma, tak to jest. A prawdziwi artyści, czyli muzycy, którzy akompaniują tym ludziom, którzy chcą zrobić karierę, grają za marne pieniądze – mówi Zbigniew Wodecki.

Muzyk w 2015 roku wziął udział w projekcie wytwórni Alkopoligamia. Razem z innymi gwiazdami polskiej sceny muzycznej, m.in. Ewą Bem, Krystyną Prońko i Andrzejem Dąbrowskim, nagrał płytę „Albo inaczej”, na której znalazły się piosenki oparte na kultowych tekstach rapowych w nowej, jazzowej aranżacji. Podczas nagrywania kawałka „Jest jedna rzecz” i koncercie w Teatrze Dramatycznym Wodeckiemu akompaniowali muzycy z grupy Konglomerat. Jest to pierwszy w Polsce profesjonalny i niekomercyjny big-band o profilu jazzu europejskiego.

Grają jak jeden mąż. Gdyby nasz rząd czy Sejm tak pracowali, jak gra tych dwudziestu muzyków w tym big-bandzie, to byśmy byli najbogatszym i najszczęśliwszym państwem na świecie, gdyby tak ci ludzie grali razem, jak ten zespół młodych ludzi, o których nikt nie wie, bo niestety są za dobrzy i uciekli od tej średniej pojmowania muzyki, która niestety spada – mówi Zbigniew Wodecki.

Zdaniem muzyka istnieje coraz większa różnica między poziomem odbioru muzyki poważnej w Polsce i za granicą. Nadzieją jest nowo powstała filharmonia w Katowicach, czyli siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Joanny Wnuk-Nazarowej. Posiada ona salę koncertową na 1800 osób. Bilety na koncerty trzeba czasami kupować z dużym wyprzedzeniem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.