Mówi: | Radzimir Dębski |
Funkcja: | kompozytor, dyrygent |
Radzimir Dębski: nowoczesne technologie to zarówno szansa, jak i zagrożenie dla artysty
Nowoczesne technologie zmieniły oblicze współczesnej sztuki. Zdaniem Radzimira Dębskiego dla artysty mogą one być zarówno szansą, jak i zagrożeniem. Cyfrowe technologie znacznie ułatwiają szeroką dystrybucję dzieła i zwiększają możliwości ekspresji twórczej. Niekiedy sprawiają jednak, że artysta zbyt mocno koncentruje się na technologii zamiast na efekcie twórczym.
Nowoczesne technologie stały się nieodłącznym elementem współczesnej kultury i sztuki. Nie tylko umożliwiają twórcom dotarcie do szerokiego grona odbiorców, lecz także wspomagają proces twórczy. Pozwalają bowiem łączyć różne techniki artystyczne, dając większe możliwości ekspresji twórczej. Umożliwiają także większe zaangażowanie odbiorcy w sztukę, przykładem są interaktywne eksponaty, które zmuszają widzów do określonego działania, np. naciskania klawiszy bądź poruszania się wraz z eksponatem. Zdaniem Radzimira Dębskiego cyfrowe technologie mogą być zarówno szansą, jak i zagrożeniem dla artysty.
– Od artysty będzie zależało, czy da się ponieść efektowi, czy efekt zacznie kontrolować jego dzieło bardziej niż on sam, czy mimo wszystko stworzy efekt dokładnie taki, jaki sobie najpierw wyobrazi, i to on będzie panem sytuacji , bo to jest najważniejsze – mówi Radzimir Dębski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Zdaniem kompozytora jedną z pierwszych dziedzin sztuki, do której wkroczyły nowe technologie, była muzyka. Zrewolucjonizowały one sposób dystrybucji muzyki, np. poprzez powstanie serwisów streamingowych, które umożliwiają tani zakup utworów muzycznych. Wpłynęły także na proces twórczy – muzyka komputerowa obecna jest na światowym rynku już od lat. Według Radzimira Dębskiego w tej dziedzinie muzyki kompozytor jest programistą utworu muzycznego.
– Muzyka jest takim medium, w którym już od dawna flirtowało się z elektroniką, a potem z cyfrą, ale nie doznała takiego szoku jak teraz sztuki wizualne, które potrzebowały tych procesorów, tej mocy przerobowej, tych palmtopów z żyroskopami, tych narzędzi do tego, żeby tworzyć sztukę – mówi Radzimir Dębski.
Kompozytor uważa, że dobra sztuka nie wymaga promocji, reklamuje się bowiem sama swoją jakością. Dębski jest zdania, że to nie twórca powinien promować swoje dzieło, lecz dzieło artystę i jego wrażliwość oraz poczucie estetyki. To dzieło powinno mówić samo za siebie, a nie jego autor.
Czytaj także
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-11-08: Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.