Newsy

Odpowiednia dieta poprawia pracę mózgu

2013-11-20  |  07:40
Zdrowa i zbilansowana dieta pomaga nie tylko w osiągnięciu zgrabnej sylwetki, ale również w nauce. Aby nasz mózg sprawniej pracował a czas spędzony nad książkami był na prawdę produktywny, powinniśmy zadbać o posiłki bogate w magnez, zdrowe węglowodany i glukozę. W okresie wytężonej pracy umysłowej jedzmy dużo orzechów, razowe pieczywo, kaszę gruboziarnistą i suszone owoce.

– Mózg pracuje głównie na glukozie, więc jeżeli mamy okres wzmożonej pracy umysłowej, bardzo ważne jest to, żeby tą glukozę do mózgu dostarczać regularnie – tłumaczy dietetyk Małgorzata Krukowska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

To nie oznacza jednak, że słodycze pomogą w nauce. Cukier z cukierków czy ciastek dostarcza energii na krótko. Słodycze lepiej więc zastąpić chociażby suszonymi owocami lub orzechami. Dobrym źródłem glukozy są również kasze, ryże, makarony, pieczywo razowe oraz płatki.

– Gdy spada nam cukier i odczuwamy osłabienie i dekoncentrację, to można się poratować na przykład owocem suszonym. Czyli rzeczą taką bardzo praktyczną, którą można mieć zawsze w kieszeni i zawsze po nią sięgnąć – mówi dietetyk i dodaje, że produkty te są również cennym źródłem witamin i magnezu, który również usprawnia funkcjonowanie mózgu.

Czystą glukozę powinniśmy dostarczać do naszego organizmu przy okazji każdego posiłku. Na śniadanie i kolację np. w formie pieczywa lub płatków oraz na obiad pod postacią makaronu lub gruboziarnistej kaszy. Cukier z tych produktów będzie stopniowo uwalniany do mózgu. Dzięki temu będzie on stale aktywny na tym samym poziomie i unikniemy trudności w nauce i problemów z koncentracją.

Częstym błędem jest podjadanie między posiłkami. Często w pośpiechu sięgamy po produkty wysoko przetworzone oraz słodycze, które mają w szybkim czasie dodać nam energii, ale dostarczają jej na krótko. Lepszym rozwiązaniem jest zjedzenie w ciągu dnia tradycyjnej kanapki. Wbrew pozorom, mało pomocna w utrzymaniu dobrej formy umysłowej jest również kawa. Choć rzeczywiście po wypiciu jej czujemy pobudzenie, to nie daje ona efektów długotrwałych i już po zaledwie godzinie znów możemy odczuwać zmęczenie.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

Gwiazdy

Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.