Newsy

Egzotyczne wyjazdy wymagają starannego przygotowania

2014-11-10  |  06:00

Jesienią i zimą Polacy częściej niż w sezonie letnim decydują się na wyjazdy do takich miejsc, jak Tajlandia, Filipiny, Afryka czy Ameryka Południowa. Podróż do wielu z nich wiąże się z obowiązkiem wykonania przed wyjazdem szczepień chroniących przed chorobami egzotycznymi. Eksperci radzą też, by dobrze wyposażyć swoją apteczkę. Osoby wybierające się na egzotyczną wyprawę powinny też zadbać o odpowiednie ubezpieczenie turystyczne.

Egzotyczne wyjazdy wymagają starannego przygotowania. Oprócz przelotu, bazy noclegowej i planu zwiedzania należy zadbać także o zdrowie. Podstawą są obowiązkowe szczepienia przeciwko chorobom powszechnym w miejscu planowanego wypoczynku. Informacje o tym, jakie szczepienia należy wykonać przed wyjazdem do konkretnego kraju, można znaleźć m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Tam też na bieżąco publikowane są informacje o sytuacji zdrowotnej w poszczególnych częściach świata, m.in. o panujących epidemiach.

Jeżeli w kraju, w którym obowiązkowe jest szczepienie przeciwko danej chorobie, turysta zachoruje na nią, ubezpieczyciel ma prawo odmówić mu pomocy i wypłaty odszkodowania, powołując się na rażące niedbalstwo ubezpieczonego. Warto również podkreślić, że w krajach, gdzie obowiązkowe jest szczepienie, należy mieć przy sobie tzw. żółtą książeczkę, czyli książeczkę szczepień, Międzynarodowy Certyfikat Szczepień – mówi Małgorzata Morańska, specjalista ds. PR i marketingu w firmie Europ Assistance Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

W czasie egzotycznych wakacji najczęściej zgłaszanymi do centrów alarmowych ubezpieczycieli problemami zdrowotnymi są zatrucia pokarmowe, drobne urazy i rany, które źle się goją w wilgotnym klimacie. Turyści często zgłaszają także ugryzienia i ukąszenia przez zwierzęta. W innym klimacie łatwo ponadto o problemy ze strony układu pokarmowego, przede wszystkim biegunki i zaparcia. Dlatego w podróży niezbędna jest dobrze zaopatrzona apteczka.

Egzotyczne kierunki wiążą się z długotrwałą podróżą, ze zmianą czasu, a wówczas organizm reaguje osłabieniem i mniejszą tolerancją. Warto przed takimi podróżami przygotować swój organizm na takie zmiany, przestawić swój zegar biologiczny, nie forsować go zbytnio i przygotować się do tego, że możemy faktycznie nie tolerować nawet najbardziej sprawdzonych potraw w danym środowisku. Aby uniknąć ryzyka chorób ze strony układu pokarmowego, należy bezwzględnie przestrzegać higieny, unikać spożywania surowych mięs i ryb, często myć ręce, korzystać tylko ze sprawdzonych źródeł wody – mówi Małgorzata Morańska.

W niektórych regionach świata trudno jest zorganizować opiekę medyczną o podobnym do europejskiego standardzie. Proces organizacji pomocy medycznej w takich krajach jest czasami dłuższy i wiąże się z długim transportem do placówki medycznej o wysokim standardzie. Jak podkreśla Morańska, podróżujący powinni więc zadbać o odpowiednie ubezpieczenie turystyczne, które np. pokryje koszty leczenia czy transportu do Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.