Newsy

Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny

2024-09-24  |  06:21
Mówi:Jan Błachowicz zawodnik MMA, uczestnik „Azja Express”
Józef Gąsienica-Gładczan, uczestnik „Azja Express”
  • MP4
  • Uczestnicy programu „Azja Express” zauważają, że wakacje w Polsce z roku na rok są coraz droższe. Ale choć Jan Błachowicz ma w kieszeni tzw. paragony grozy z różnych wyjazdów, to nie zniechęca go to do wypoczynku w Tatrach czy nad Bałtykiem, bo prostu lubi bywać w tych miejscach. Z kolei Józef Gąsienica-Gładczan ma sposób na to, by uniknąć wysokich cen. Albo wyjeżdża więc za granicę, gdzie jak wynika z jego obserwacji, jest taniej, albo podróżuje po kraju stopem, odkrywając urokliwe, a zarazem zaciszne miejsca.

    Jan Błachowicz ma świadomość tego, że w sezonie właściciele hoteli, restauracji czy lokalnych atrakcji w popularnych miejscowościach wypoczynkowych chcą zarobić jak najwięcej, ale w pewnym sensie rozumie ich strategię działania. Z drugiej strony ceny wszędzie są znacznie wyższe, nie tylko w kurortach, ale także tuż za rogiem. W osiedlowych sklepach niemal za każdy produkt również trzeba zapłacić więcej.

    – Inflacja robi swoje, ceny idą w górę i jest coraz drożej – mówi agencji Newseria Lifestyle Jan Błachowicz.

    Mimo to zawodnik MMA całkowicie nie rezygnuje z wypoczynku w polskich kurortach. Jak podkreśla, do wielu miejsc ma sentyment i jeśli tylko uda mu się znaleźć wolną chwilę, to w sezonie musi je odwiedzić.

    – Lubię pojechać i nad polskie morze, i w polskie góry, ale też lubię pojechać gdzieś za granicę, gdzie jest inna kultura, coś zupełnie innego i po prostu to zobaczyć. Lubię podróżować i zwiedzać różne miejsca – mówi.

    Jego kompan z azjatyckiej podróży zauważa, że gdy wyjeżdża się na wakacje za granicę, w portfelu zostaje dużo więcej, a do tego mamy gwarancję dobrej pogody, niepowtarzalnych widoków i wielu atrakcji.

    – Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż do nas, do Polski. Śmiało można pobawić się w superegzotycznych krajach czy nawet takich, nie wiem, Trzeciego Świata tak naprawdę, z pięknymi plażami, za ułamek ceny, co wydajemy nad naszym morzem czy w górach – mówi Józef Gąsienica-Gładczan.

    Rodowity góral uzależniony jest od adrenaliny i świeżego powietrza, dlatego zamiast beztroskiego wypoczynku na plaży pod palmami woli spontaniczne wypady bez planu, a nawet bez biletu.

    – Ja akurat wypoczywam w dość niekonwencjonalny sposób. Po prostu śpię gdzieś na dziko, w górach czy w lasach, jak najdalej od ludzi, bo jestem z miejsca mocno turystycznego, gdzie mamy sezon 300 dni w roku. Dlatego uciekam jak najdalej od ludzi, tak żeby nikogo tam nie było. Kawałek polanki, piękny widok, potok, tego nie kupisz w żadnym biurze podróży i to można mieć za darmo. Czy nawet też za darmo można wsiąść w stopa i choć jest mniej wygód, to więcej przygód. I to jest najważniejsze w tych wakacjach, a nie to, że jedziemy gdzieś, siedzimy i nam przynoszą drinki – podkreśla Józef Gąsienica-Gładczan.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Problemy społeczne

    Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

    W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.