Mówi: | Jakub Emanuel Malec |
Funkcja: | szef kuchni |
Firma: | Novotel Warszawa Centrum |
Mundial już za nieco ponad miesiąc. Trwają przygotowania w hotelach goszczących sportowców i kibiców z całego świata
To już ostatnie odliczanie do mistrzostw świata w piłce nożnej. Do mundialu szykują się hotele marki Novotel, które będą gościć kibiców z całego świata. Wyzwaniem, przy całkowitym obłożeniu hotelu, jest koordynacja wydawania posiłków. Natłok gości hotelowych nie musi jednak oznaczać marnowania jedzenia – dzięki zasadzie zero waste cooking, czyli ekonomicznemu podejściu do wykorzystywania produktów podczas przygotowywania posiłków.
Do mundialu w Rosji został już tylko nieco ponad miesiąc. Dla hoteli, które będą gościć piłkarzy i kibiców, to już ostatnia chwila na przygotowania. Wielkie imprezy sportowe to duże wyzwanie zwłaszcza dla hotelowych kuchni, które muszą nie tylko przygotować inne posiłki dla poszczególnych kadr, lecz także być gotowe na ich podanie o każdej porze dnia i nocy.
– Największym wyzwaniem dla hoteli przy goszczeniu sportowców jest ustalenie diet i późniejsza koordynacja czasu wydawania posiłków. Tym bardziej że spotkania często się przedłużają – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Emanuel Malec, szef kuchni w Novotel Warszawa Centrum.
Odpowiednia dieta ma dla sportowców olbrzymie znaczenie. W zależności od pory dnia czy harmonogramu gier posiłki mogą się znacząco różnić.
– Za dietę sportowców odpowiada zazwyczaj dietetyk drużyny. My jesteśmy po to, żeby koordynować działania razem z dietetykiem. Dieta sportowców składa się przede wszystkim z węglowodanów, chudego mięsa, makaronów, sosów warzywnych, ale nie na śmietanie, z dużej ilości owoców, a z deserów tylko ciasta piaskowe – wymienia Jakub Emanuel Malec.
Już kilka tygodni przed przyjazdem drużyny do hotelu szefowie kuchni są w stałym kontakcie ze sztabem szkoleniowym i dietetykami drużyny.
– Ustalamy wówczas wszystkie posiłki, które ma zawierać menu. Jeżeli dana drużyna ma swojego szefa kuchni, przyjeżdża, robi rekonesans i dogrywamy wszystkie szczegóły – tłumaczy szef kuchni w Novotel Warszawa Centrum.
Marka Novotel na czas mundialu zorganizuje strefy kibica we wszystkich dwudziestu trzech hotelach w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej, a w trakcie mistrzostw wprowadzi ofertę dla kibiców – w tym także specjalne przekąski. W Polsce podczas spotkań kibice będą mogli m.in. spróbować potraw z krajów, z którymi zmierzy się polska reprezentacja – Senegalu, Kolumbii i Japonii.
– Jesteśmy przygotowani na wyzwania związane z goszczeniem dużej liczby fanów w trakcie mistrzostw w hotelach Novotel. Zazwyczaj przez trzy dni w tygodniu mamy jakieś wydarzenia sportowe, dlatego mamy już doświadczenie w organizacji i planowaniu tego typu wydarzeń. Na mistrzostwa szykujemy specjalne menu typowo przekąskowe. Są w nim potrawy z całego świata, m.in. sataye z Azji, kanapki z antrykotem argentyńskim, nachosy z guacamole czy tureckie oliwki i orzechy – przekonuje Malec.
Duże imprezy sportowe i pełne obłożenie hotelowych restauracji nie muszą oznaczać ton odpadków w hotelach. Umożliwia to zasada zero waste cooking, która zakłada ekonomiczne podejście do gotowania – wykorzystanie w całości produktów spożywczych i dokładne planowanie ilości przygotowanego jedzenia. Nowe metody zarządzania kuchnią i restauracją pozwoliły na redukcję ilości odpadów aż o 60 proc.
– Połączenie organizacji takich dużych wydarzeń z zasadą zero waste cooking opiera się przede wszystkim na planowaniu ilości jedzenia i zakupów. 95 proc. dań z naszego menu składa się z produktów wykorzystywanych w 100 proc. – podkreśla Jakub Emanuel Malec.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.