Newsy

Startuje sezon wakacyjno-urlopowy. Eksperci namawiają: przed wyjazdem sprawdź swoje prawa

2014-06-27  |  06:05

Już dziś czwarta edycja Dnia Podróżującego Konsumenta, organizowanego na początku sezonu urlopowego przez Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK). Eksperci zalecają, by do każdego wyjazdu dobrze się przygotować – zapoznać się z prawami konsumenta, ubezpieczeniem podróży, czy właściwie oznaczyć bagaż. Pomoże to w uniknięciu wielu niespodziewanych sytuacji. Przy problemach w podróży zagranicznej należy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego – m.in. w kwestii nieuwzględnionej reklamacji czy ewentualnych roszczeń do przedsiębiorców.

W ubiegłym roku do europejskich centrów konsumenckich w całej UE wpłynęło 80 tys. różnych spraw, co oznacza wzrost o 11 procent w porównaniu z 2012 rokiem. W tej puli skarg było ponad 32 tys.  ich liczba wzrosła o ponad 9 procent. Najwięcej, bo blisko 1/3 zażaleń dotyczyła transportu, przede wszystkim lotniczego. W Polsce odnotowano 3 tys. spraw (w tym mniej więcej po połowie skarg i pytań).

Jak podkreślają eksperci, dobre przygotowanie się do wyjazdu może pomóc w uniknięciu części kłopotów.

 Przede wszystkim pamiętajmy o przygotowaniu dokumentacji. Należy mieć ważny dowód osobisty lub paszport. Jeśli rezerwujemy samolot, hotel, czy mamy zorganizowaną wycieczkę, to również odbywa się to na podstawie dokumentów i należy je ze sobą zabrać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przy rezerwacji hotelu przez internet należy zebrać możliwie jak najwięcej informacji na jego temat – o dokładnej lokalizacji i standaryzacji, która może się różnić w zależności od kraju. Dobrym źródłem informacji są fora internetowe i media społecznościowe. Decyzja nie powinna być pochopna – przy odwołaniu rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki czy biletów lotniczych organizator może zażądać zapłaty odstępnego. W potwierdzeniu rezerwacji powinny znajdować się informacje odnośnie warunków zakwaterowania w hotelu czy jego lokalizacji, dlatego warto zabrać ze sobą wydrukowane dokumenty.

Należy sprawdzić też zasady i zakres wykupionego ubezpieczenia.

 Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego ważna jest na terenie całej Unii Europejskiej, warto o nią zadbać, bo pomoże jeśli wystąpią jakieś podstawowe problemy zdrowotne. Natomiast w zależności od kierunku i programu wyjazdu warto jest się dodatkowo ubezpieczyć. I co najważniejsze, zapoznajmy się z warunkami ubezpieczenia, abyśmy wiedzieli co i na jakich zasadach ubezpieczenie obejmuje – podkreśla Elżbieta Seredyńska.

Warto także zadbać o odpowiednie oznaczenie bagażu, które może pomóc w jego odnalezieniu w przypadku zaginięcia. Przede wszystkim zdjąć stare oznaczenia, które mogą wprowadzić błąd. Serdyńska zaznacza, że warto umieścić w kieszeni bagażu informacje personalne właściciela.

Przy zaginięciu walizki mogą nam być zadawane pytania: czy ma kółka, czy jest noszona, czy wożona, jakiego koloru, czy ma usztywnienie, z jakiego jest materiału. To są pytania, które mogą nas zaskoczyć, dlatego warto się nad tym chwilę zastanowić – mówi ekspertka.

Przy uszkodzeniu bagażu lub w sytuacji, w której nie pojawia się on na taśmie, należy zgłosić ten fakt w punkcie zaginionego bagażu lub u przedstawiciela linii lotniczych. Seredyńska podkreśla, by nie wychodzić z lotniska, dopóki nie uzyska się potwierdzenia zgłoszenia, czy to w formie wydruku, czy innego dokumentu.

W przypadku uszkodzonego bagażu mamy siedem dni na złożenie reklamacji pisemnej. Jeśli bagaż jest opóźniony, reklamację można złożyć, jeśli upłynęło 21 dni od momentu odbioru bagażu. Po 28 dniach bagaż może zostać uznany za zaginiony i wówczas reklamacja powinna być niezwłoczna – wyjaśnia ekspertka.

Za zniszczenie czy zagubienie bagażu linie powinny wypłacić odszkodowanie, maksymalnie do 5 tys. zł. Wycena zawartości odbywa się na podstawie paragonów i wszelkich rachunków za rzeczy – jeśli ich zabraknie, zadecyduje waga bagażu.

Szkodą są nie tylko zniszczone i utracone walizki, lecz także wydatki na rzeczy pierwszej potrzeby  – kosmetyki, ubrania, które pasażer musiał ponieść ze względu na opóźnienie bagażu. W takim przypadku można domagać się zwrotu kosztów – tłumaczy Seredyńska.

Jak wynika ze statystyk ECK, wzrasta liczba skarg związanych z wypożyczeniem samochodów. Dlatego, jak radzi ekspertka, należy sprawdzić, czy auto objęte jest pełnym ubezpieczeniem – niekiedy zdarza się, że polisa nie obejmuje niektórych części samochodu. Trzeba też sprawdzić stan wypożyczonego pojazdu – np. czy na karoserii i szybach nie ma zadrapań.

Dobrze jest mieć potwierdzenie stanu samochodu na piśmie przy jego odbieraniu i oddawaniu. Tak, żeby później się nie okazało, że z naszej karty kredytowej są ściągane określone kwoty, bo nie zostały spełnione warunki, albo na przykład oddaliśmy pojazd ze zbitą szybą, co tak naprawdę nie miało miejsca – podsumowuje Elżbieta Seredyńska.

Dzień Podróżującego Konsumenta jest organizowany po raz czwarty w punktach na Dworcu Centralnym w Warszawie oraz na lotnisku w Modlinie można poradzić się ekspertów i dokładnie poznać swoje prawa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.