Mówi: | Magdalena Rozwadowska |
Firma: | Cruzeo |
Zdobycie patentu sternika motorowodnego łatwiejsze niż zrobienie prawa jazdy. Kurs trwa kilka dni i kosztuje kilkaset złotych
Patent sternika motorowodnego uprawnia nie tylko do pływania po polskich rzekach, lecz także po akwenach Chorwacji czy Grecji. Uzyskanie patentu jest zdecydowanie łatwiejsze niż zrobienie prawa jazdy. Kurs trwa średnio 2 dni i kosztuje kilkaset złotych. Daje one sporą gwarancję bezpieczeństwa i pozwala nabyć najważniejsze umiejętności w zakresie manewrowania, cumowania i przeprawiania się przez śluzy.
Patent sternika motorowodnego daje uprawnienia do prowadzenia łodzi motorowych bez ograniczenia mocy silnika po wodach śródlądowych oraz morskich na łodziach o długości do 12 m w odległości 2 Mm od brzegu lub po morskich wodach osłoniętych.
– Jednostki spacerowe, czyli takie, które nie przekraczają prędkości 15 km/h, możemy wypożyczać bez patentu sternika motorowodnego. Mimo to, my zawsze zachęcamy, aby wyrobić sobie tego typu patent, gdyż jest to o wiele prostsze niż zrobienie prawa jazdy. Wystarczą dwa dni i jesteśmy posiadaczami patentu, który upoważnia nas do pływania nie tylko po polskich rzekach, lecz także na innych akwenach w Chorwacji czy Grecji – mówi agencji Newseria Magdalena Rozwadowska z Cruzeo.
Wyrobienie patentu sternika w zależności od oferty firmy kosztuje od 500 do 800 złotych. Wystarczą 2–3 dni kursu i można uzyskać sporą dawkę wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na rzekach, umiejętności reagowania w trudniejszych sytuacjach, znajomości znaków i komunikatów.
– Patent sternika motorowodnego oprócz tego, że jest dokumentem, to w trakcie kursu możemy również pozyskać bardzo ważne informacje. Pływanie na rzekach jest bardzo specyficzne, rzeka żyje i meandruje, jest zdecydowanie węższa niż jezioro, dlatego bardziej niż o dokument chodzi o umiejętności, aby umieć się zachować. Na rzece także jest dużo urządzeń hydrotechnicznych oraz znaków, ważne jest więc przestrzeganie zasad bezpieczeństwa – tłumaczy Magdalena Rozwadowska.
Patent sternika przydaje się nie tylko dla miłośnikom motorówek, lecz także nurkom, ratownikom, wędkarzom i żeglarzom. Dzięki niemu zyskuje się gwarancję bezpieczeństwa.
– Nasze rzeki są niedoinwestowane. Na Odrze i Wiśle występują miejscowe przepłycenia, które mogą uniemożliwić żeglugę, więc trzeba być ostrożnym, patrzeć na komunikaty odpowiednich zarządów wodnych i przede wszystkim uważać – mówi Magdalena Rozwadowska.
Zdaniem Magdaleny Rozwadowskiej turystyka jachtowa na naszych akwenach rozwija się i z roku na rok coraz więcej Polaków wybiera taki rodzaj spędzania wolnego czasu. Podczas rzecznej żeglugi można zobaczyć niesamowite miejsca i przeżyć niecodzienne przygody.
– We Wrocławiu widać, że co roku praktycznie podwajają się wartości rejsów czy wyrabianych patentów motorowodnych. Zdecydowanie jest to trend rosnący, ale niestety ciągle jest to za mało, nie jesteśmy tak rozwinięci, jak to jest na przykład w Amsterdamie, Berlinie czy na rzekach Europy Zachodniej – dodaje Magdalena Rozwadowska.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-02-12: Blokady alkoholowe w samochodach mogą pomóc w walce z problemem pijanych kierowców. Co roku w Polsce doprowadzają do śmierci 150–200 osób
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-29: Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.