Newsy

Polacy chętnie kupują dobra luksusowe. Najczęściej drogie samochody

2013-12-17  |  06:30

Polacy coraz chętniej nabywają dobra luksusowe. Rynek jest już wart blisko 11 mld zł, a 40 proc. stanowi segment luksusowych samochodów, o średniej wartości 180-200 tys. zł. Polacy często kupują również kosmetyki i odzież z górnej półki. Dynamicznie rośnie również rynek prestiżowych nieruchomości. Wciąż jednak na dobra luksusowe wydajemy znacznie mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej.

Majątek Polaków rośnie w tempie średnio 4,1 proc. rocznie – to znacznie szybciej niż średnia w UE. 

 Wciąż jednak mówimy o „luksusie po polsku”. Poziom wydatków na tego typu dobra wciąż jest zdecydowanie niższy, bo i majątek Polaków jest mniejszy. Z naszych analiz wynika, że aby osiągnąć poziom majątku średni dla Unii Europejskiej, Polacy będą musieli pracować i odkładać swój majątek jeszcze przez 50 lat – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w firmie doradczej KPMG.

Z raportu KPMG wynika jednocześnie, że Polacy coraz chętniej sięgają po dobra luksusowe. Ekspert podkreśla, że bogaci ludzie powoli przestają się wstydzić kupować drogie przedmioty z górnej półki.

 – Kiedyś dominowało przekonanie, że jak ktoś jest bogaty, to niekoniecznie w przejrzysty sposób zgromadził swój majątek. I to nie było dobrze postrzegane. Dziś, 20 lat po transformacji polski rynek jest rynkiem przejrzystym, majątek wielu Polaków jest weryfikowany – tłumaczy zmiany w postrzeganiu zakupów dóbr luksusowych Tomasz Wiśniewski.

Rynek dóbr luksusowych – według KPMG – jest dziś wart 10,8 mld zł. Z tego 4,5 mld zł stanowi segment samochodów ekskluzywnych.

 – Polacy w pierwszej kolejności kupują samochody, którymi, po pierwsze, będzie się dobrze jeździło, a po drugie, pokazałyby światu zewnętrznemu, że stać ich na taki atrybut luksusu jak samochód. Samochód luksusowy to jest poziom 180-200 tys. złotych, co z pewnością świadczy o tym, że kogoś stać na luksus – podkreśla partner w KPMG.

Dużą popularnością cieszą się również luksusowe kosmetyki, odzież i dodatki oraz usługi hotelowe i SPA. Coraz chętniej Polacy inwestują w prestiżowe nieruchomości. Ten rynek już notuje znaczące wzrosty, a z szacunków KPMG wynika, że tak będzie do 2016 roku (wzrost o 29 proc.).

 – We Francji, gdzie spośród krajów europejskich jest najwięcej osób z majątkami powyżej miliona dolarów, część tego bogactwa opiera się właśnie na posiadaniu nieruchomości. Prawdopodobnie w Polsce też to kiedyś zrozumiemy i zaczniemy inwestować w nieruchomości luksusowe – podkreśla Tomasz Wiśniewski.

Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, w kraju obecnie ok. 2 mln osób aspiruje do bogactwa, a ok. 780 tys. to osoby zamożne (o dochodach rocznych przekraczających 85 tys. zł). W 2016 roku ta liczba ma wzrosnąć do 1 mln.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Gwiazdy

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Infrastruktura

Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.