Newsy

Polacy nie ufają firmom. Pozytywnie postrzegają tylko branżę samochodową

2015-06-22  |  06:40

Polacy mają niskie zaufanie do biznesu, nie ufają nawet tym firmom, z których usług korzystają. Jedynym całkowicie pozytywnie ocenianym segmentem jest branża motoryzacyjna. Na ocenę klientów wpływa przede wszystkim profesjonalizm firmy, jakość produktu lub usługi oraz poziom obsługi.

Z raportu Fundacji Obserwatorium Zarządzania wynika, że Polacy nie ufają nawet tym firmom, z których usług korzystają. Na 13 branż ujętych w badaniu tylko jedna uzyskała pozytywną wartość wskaźnika NPS, który jest miarą zadowolenia z usług firmy oraz deklarowanej skłonności do jej rekomendowania. Tą branżą jest branża samochodowa. Zaufanie klientów przejawia się zarówno poprzez kolejny zakup samochodu danej marki, jak i chęć polecania jej znajomym.

– Jest to wynik spójny z badaniami międzynarodowymi. Ta branża faktycznie opiera się na zaufaniu klientów, na ich skłonności do rekomendacji. Branża, która u nas zyskała tych rekomendacji najmniej, to branża usług pożyczkowych. Natomiast tutaj dużą rolę odgrywa sam wizerunek tej branży i charakter usługi, bo jest to taki rodzaj usługi, który klienci bardzo niechętnie sobie rekomendują – mówi agencji informacyjnej Newseria Agata Gotowczyc, menadżer projektów badawczych Fundacji Obserwatorium Zarządzania.

Tuż za motoryzacją uplasowały się uroda, kosmetyki i usługi fryzjerskie oraz dyskonty i markety. Żadna z tych branż nie uzyskała jednak wskaźnika NPS powyżej 0, co oznacza, że wśród jej klientów więcej jest osób niezadowolonych, gotowych do zmiany dostawcy. Bardzo niskim poziomem zaufania, znacznie poniżej 0 NPS, klienci darzą – oprócz branży pożyczkowej – także dostawców prądu i biura podróży. Zdaniem ekspertów przy zdobywaniu zaufania klientów coraz większe znaczenie ma obsługa klienta. Wyzwaniem stojącym obecnie przed biznesem jest dbałość o doświadczenia klienta we wszelkich kontaktach z nim.

– Obsługa klienta okazuje się czynnikiem częściej ważącym na negatywnych doświadczeniach klienta. Oznacza to, klienci częściej są skłonni do tego, żeby odradzić korzystanie z usług firmy ze względu na złe doświadczenia związane z obsługą. Głos negatywny zawsze jest przez nas żywiej pamiętany, mocniej odbierany. Tutaj ta siła rażenia jest dużo większa niż przy pozytywnych rekomendacjach – mówi Agata Gotowczyc.

Coraz częściej firmy decydują się na monitoring tego, co pojawia się o nich w internecie i starają się na to odpowiadać. Wychodzą też do klienta poprzez profile na portalach społecznościowych. Są to miejsca, gdzie niezadowoleni klienci mogą się wypowiedzieć, a firma szybko i skutecznie zareagować na krytykę. Wyrażanie niezadowolenia poprzez portale społecznościowe charakterystyczne jest przede wszystkim dla ludzi młodych. Pomimo niskiego poziomu zaufania do biznesu i małej deklarowanej chęci do polecania firm zdecydowana większość Polaków rekomenduje znajomym usługi lub produkty. Spośród osób biorących udział w badaniu, aż 90 proc. poleciło przynajmniej jedną firmę z 13 branż. Skłonność do rekomendacji przejawiają przede wszystkim osoby w wieku 15-24 lata.

– Ciekawą rzecz obserwujemy także, jeśli chodzi o odradzanie. Tutaj nie ma zależności tak silnej, jeśli chodzi o wiek. Natomiast widzimy, że częściej odradzają panowie niż panie. Grupa klientów, którzy definiują siebie pod względem finansowym jako osoby, którym starcza na wszystko, są bardziej skłonne do tego, żeby zmieniać dostawców produktów i usług wówczas, kiedy spotkają się z jakimś negatywnym doświadczeniem dotyczącym ich obsługi – mówi Agata Gotowczyc.

Na odradzenie korzystania z produktów lub usług jakiejś firmy zdecydowało się aż 60 proc. badanych przez Fundację Obserwatorium Zarządzania. Podobnie jak w przypadku rekomendacji na decyzji odradzających zaważyły przede wszystkim takie czynniki, jak profesjonalizm i uczciwość firmy, jakość produktu lub usługi, jakość obsługi i cena.

Fundacja Obserwatorium Zarządzania bada doświadczenia klientów polskich przedsiębiorstw. Na tej podstawie wyróżnia firmy, nadając im tytuł Firma Przyjazna Klientowi. W bieżącej edycji wyróżniono 15 firm: Blycolin Textile Service, Europejski Fundusz Leasingowy, General Logistics Systems Poland, Compass Money, BZ WBK-Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie, BZ WBK-Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych, MetLife, KODE, PKP Energetyka, Aviva, Natural Pharmaceuticals, Hicron, Kontekst HR International Group, Dow Polska, Santander Consumer Bank.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących

Handel

Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr

30 proc. firm handlowych uważa niedostępność pracowników za ważną lub bardzo ważną barierę w rozwoju – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury PIE z lipca br. Ponad dwukrotnie więcej uznało, że są nią wysokie koszty pracownicze. Brak kadr, który odczuwalny jest w wielu różnych branżach, często nawet mocniej niż w handlu, oznacza konieczność sięgania po pracowników z zagranicy oraz inwestowania w automatyzację.

Teatr

Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.