Newsy

Polacy niechętnie pomagają kobietom w ciąży

2013-12-12  |  06:25

W Polsce wciąż jeszcze nie jest powszechne ustąpienie miejsca w komunikacji miejskiej kobiecie w ciąży, przepuszczenie w kolejce czy pomoc przy noszeniu ciężkich przedmiotów. Podobna sytuacja dotyczy innych grup społecznych, które potrzebują specjalnego traktowania.

Są to zarówno osoby niepełnosprawne jak i kobiety w ciąży, rodzice z małym dzieckiem, ale również osoby starsze. To są te grupy, które szczególnie wymagają od społeczeństwa empatii, to naprawdę nie kosztuje nas bardzo wiele i nie jest niesamowite działanie społeczne, tylko zwykłe ustąpienie miejsca – mówi Sylwia Chutnik, prezes Fundacji Mama.

Wiele kobiet wciąż krępuje się skorzystać z kas pierwszeństwa, które coraz częściej pojawiają się w dużych sklepach. Sytuacji nie ułatwiają inni klienci, którzy niechętnie przepuszczają przyszłe mamy w kolejce. Kobieta w takiej sytuacji powinna być stanowcza i egzekwować swoje przywileje, ale większość pań nie chce tego robić, bo takie sytuacje oznaczają dla nich dodatkowe nerwy i stres.

Dlatego Tramwaje Warszawskie i miesięcznik "M jak Mama" organizuje akcję społeczną mającą na celu uwrażliwienie społeczeństwa na potrzeby innych osób, a zwłaszcza kobiet ciężarnych. Akcja społeczna „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”jest odpowiedzią na złe wyniki ogólnopolskiego badania dotyczącego traktowania kobiet ciężarnych i z małymi dziećmi w Polsce. W ramach akcji dzisiaj na tory wyjedzie Warszawski Tramwaj Promocyjny. Będzie można w nim skonsultować się  z lekarzem, psychologiem, stomatologiem czy położną.

Będziemy w tym tramwaju mówić o tym, że warto ustępować miejsca, to naprawdę niewiele kosztuje, i kobiety w ciąży oczekują też często, żeby ustąpić miejsca. Niestety z  różnych przyczyn nie zawsze są w stanie wyegzekwować prawo, które im się należy – mówi  Chutnik agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.