Newsy

Polki jadają zbyt monotonne śniadania. Dominują w nich wędliny i pieczywo, brakuje warzyw i owoców

2016-06-14  |  06:35
Mówi:Barbara Dąbrowska-Górska
Funkcja:dietetyczka, ekspert kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”
  • MP4
  • Choć Polki przywiązują dużą wagę do codziennego spożywania śniadania, to znacznie mniej skupiają się na jego różnorodności. Ich poranny posiłek składa się zazwyczaj z jajecznicy, płatków i kanapek z wędliną. Brakuje w nim natomiast warzyw i owoców, także suszonych. Monotonia porannych posiłków często wynika z braku czasu lub pomysłu na urozmaicenie, a także z traktowania śniadania jako codziennej rutyny.

     

    Jak wynika z badania „Style śniadaniowe wśród Polek”, przeprowadzonego na zlecenie California Prune Board, Polki mają świadomość, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Tylko 2 proc. badanych rezygnuje z porannego posiłku, podczas gdy blisko 80 proc. jada go codziennie. Ponadto, 83 proc. respondentek uważa, że zjedzenie śniadania jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia. Pierwsze posiłki Polek nie są jednak urozmaicone, a tym samym nie dostarczają wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

    Polki obracają się wokół czterech produktów. To jest jasne pieczywo, często ciemne pieczywo, co mnie cieszy, bo jeszcze parę lat temu podejrzewam, że nie pojawiłoby się w tym zestawieniu, wędlina i ser, czyli po prostu kanapki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyczka, ekspert kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”.

    Badanie pokazało, że 39 proc. Polek lubi celebrować pierwszy posiłek dnia – spożywa go w rodzinnym gronie i dba o to, by był różnorodny pod względem składników. Dla 25 proc. respondentek najważniejsze jest to, by śniadanie zawierało słodki element, nie musi być natomiast spożywane w towarzystwie bliskich. Jego brak też nie stanowi problemu. 19 proc. badanych traktuje śniadanie rutynowo i nie przejmuje się brakiem różnorodności. 18 proc. badanych natomiast nie odczuwa potrzeby codziennego jedzenia śniadania i często z niego rezygnuje.

    To, co mnie, jako dietetyka, martwi, to to, że codziennością śniadaniową Polek nie są ani surowe warzywa, ani surowe owoce, ani również suszone owoce, które są uniwersalne, łatwo dostępne przez cały rok i tak naprawdę nie widzę problemu, żeby wprowadzić je do śniadań. A mimo to tych grup produktowych nie ma – mówi Barbara Dąbrowska-Górska.

    Z badania wynika, że tylko 27 proc. ankietowanych jada codziennie rano surowe warzywa, a 19 proc. surowe owoce. Zaledwie 8 proc. do pierwszego posiłku regularnie włącza suszone owoce. Znaczna część Polek, zwłaszcza te, które traktują śniadanie jako podstawowy posiłek w ciągu dnia, jest otwarta na kulinarne eksperymenty i urozmaicenie porannego menu, np. o śliwki kalifornijskie. Prawie połowa badanych, która rano ich nie jada, wyraziła chęć zmiany tego zwyczaju.

    – Trzy suszone śliwki mogą stanowić jedną z pięciu porcji warzyw i owoców. I są one dostępne przez cały rok, czyli wiosną, latem, zimą i jesienią, i jest to też produkt uniwersalny, który możemy podać na śniadanie i na słodko, i w sposób wytrawny – mówi Barbara Dąbrowska-Górska.

    Suszone owoce można dodawać do samodzielnie wypiekanego chleba, świetnie komponować się będą także z płatkami śniadaniowymi i musli. Miłośniczki mięsa, mogą się pokusić o przygotowanie schabu ze śliwką w miejsce niezbyt zdrowych gotowych wędlin. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Media

    Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

    Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.