Newsy

Polska blogosfera coraz bardziej profesjonalna. Blogi tematyczne i poradnikowe zastępują blogi osobiste

2015-03-03  |  06:30
Mówi:Dorota Szostek-Rejowska
Funkcja:koordynatorka konkursu Blog Roku 2014
  • MP4
  • Polska blogosfera staje się coraz bardziej profesjonalna i coraz częściej pełni funkcję edukacyjną, przekonują eksperci. Blogi uważane są również za narzędzie promocyjne, dużo bardziej zindywidualizowane i skuteczne niż fanpage na Facebooku

    Najważniejszą zmianą, jaką można zaobserwować w polskiej blogosferze ostatnich lat, jest odejście od blogów osobistych w stronę blogów tematycznych, poradnikowych. Blogerzy rzadziej opisują wydarzenia ze swojego życia, ich miejsce zajęły profesjonalne porady i dzielenie się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem.

    – Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat blogosfera bardzo się zmieniła, sprofesjonalizowała. Początkowo ludzie prowadzili przede wszystkim blogi pamiętnikarskie, w których pisali o sprawach życia codziennego. Obecnie powstaje coraz więcej blogów prowadzonych przez pasjonatów i ekspertów – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dorota Szostek-Rejowska, koordynatorka konkursu Blog Roku 2014.

    Do tej pory nie przeprowadzono dogłębnych badań nad blogosferą, ale szacuje się, że blogi prowadzi więcej kobiet niż mężczyzn. Szostek-Rejowska ocenia, że najczęściej blogerami są osoby w wieku od 25 do 45 lat.

    Blogi eksperckie w ostatnich latach stały się bardzo popularnym źródłem wiedzy. Czytelnicy szukają porad kulinarnych, parentingowych i lifestyle'owych. Eksperckie blogi niemal zupełnie zajęły miejsce blogów pamiętnikarskich, których funkcję przejęły w dużym stopniu serwisy społecznościowe. Dużą popularnością wśród czytelników cieszą się blogi modowe, które dla ich autorów i autorek stały się trampoliną do sławy i zawodowej kariery w świecie mody.

    Blogi modowe są wciąż popularne i nie ma w tym nic dziwnego. Początki blogosfery modowo-urodowej reprezentowały szafiarki. Obecnie autorzy i autorki tego typu blogów pełnią funkcję stylistów. Wyłapują trendy w modzie, przedstawiają je, pokazują, jak można się fajnie ubrać, jakie dodatki można do tego stworzyć, na jaką okazję, w jaki sposób. To już nie jest „szafiarstwo”, to już nie jest szukanie ubrań w sieciówkach czy lumpeksach i robienie stylizacji, tylko to już jest wyższy poziom profesjonalizacji tej blogosfery – tłumaczy Szostek-Rejowska

    Blogi osób znanych z kolei stanowią niewielki odsetek całej blogosfery, ponieważ prowadzenie bloga wymaga dużo pracy i energii. Osobom popularnym w prowadzeniu bloga często pomagają asystenci, którzy dbają o stronę techniczną bloga. Tego typu strona jest równie ważnym narzędziem promocji, co fanpage na Facebooku.

    Gdybym miała doradzać komukolwiek pomiędzy wyborem fanpage'a na Facebooku a blogiem, zawsze wskażę bloga, ponieważ to jest wyłącznie twoja przestrzeń w sieci, to jest miejsce, nad którym masz całkowitą kontrolę. Tutaj nie masz algorytmu, który pozwolić ci dotrzeć do swoich czytelników w procencie jednym czy dziesięciu – przekonuje Szostek-Rejowska. Blog jest narzędziem bardziej profesjonalnym niż fanpage na Facebooku. Facebook może być bardzo fajnym uzupełnieniem bloga, bo nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na nim promować swoje wpisy z bloga, wideo, galerię, natomiast sam w sobie nie jest najlepszych rozwiązaniem, chociażby w kontekście tych zasięgów, które są cięte przez Facebooka.

    Dziś odbędzie się Gala Blog Roku 2014. Podczas 10. edycji imprezy tradycyjnie już jury składające się z osobowości ze świata kultury i mediów wybierze najlepsze blogi w 10. kategoriach tematycznych: „podróże, „kulinarne, „pasje i twórczość, „blogi parentingowe”, „lifestyle” , „blogi nastolatków”, „życie i społeczeństwo”, „specjalistyczne i firmowe”, „moda i uroda” oraz „literackie i kulturalne”. Ponadto jury – w oparciu o wyniki rankingu Hash.fm i Brand24 – wybierze również Blog Blogerów. Po raz pierwszy przygotowano również kategorię „tekst roku”, w której o nagrodę walczyć będą pojedyncze teksty.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

    Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

    Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

    Zdrowie

    Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta

    Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.

    Moda

    Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

    Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.

    Infrastruktura

    Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

    Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.