Mówi: | Dorota Szostek-Rejowska |
Funkcja: | koordynatorka konkursu Blog Roku 2014 |
Polska blogosfera coraz bardziej profesjonalna. Blogi tematyczne i poradnikowe zastępują blogi osobiste
Polska blogosfera staje się coraz bardziej profesjonalna i coraz częściej pełni funkcję edukacyjną, przekonują eksperci. Blogi uważane są również za narzędzie promocyjne, dużo bardziej zindywidualizowane i skuteczne niż fanpage na Facebooku.
Najważniejszą zmianą, jaką można zaobserwować w polskiej blogosferze ostatnich lat, jest odejście od blogów osobistych w stronę blogów tematycznych, poradnikowych. Blogerzy rzadziej opisują wydarzenia ze swojego życia, ich miejsce zajęły profesjonalne porady i dzielenie się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem.
– Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat blogosfera bardzo się zmieniła, sprofesjonalizowała. Początkowo ludzie prowadzili przede wszystkim blogi pamiętnikarskie, w których pisali o sprawach życia codziennego. Obecnie powstaje coraz więcej blogów prowadzonych przez pasjonatów i ekspertów – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dorota Szostek-Rejowska, koordynatorka konkursu Blog Roku 2014.
Do tej pory nie przeprowadzono dogłębnych badań nad blogosferą, ale szacuje się, że blogi prowadzi więcej kobiet niż mężczyzn. Szostek-Rejowska ocenia, że najczęściej blogerami są osoby w wieku od 25 do 45 lat.
Blogi eksperckie w ostatnich latach stały się bardzo popularnym źródłem wiedzy. Czytelnicy szukają porad kulinarnych, parentingowych i lifestyle'owych. Eksperckie blogi niemal zupełnie zajęły miejsce blogów pamiętnikarskich, których funkcję przejęły w dużym stopniu serwisy społecznościowe. Dużą popularnością wśród czytelników cieszą się blogi modowe, które dla ich autorów i autorek stały się trampoliną do sławy i zawodowej kariery w świecie mody.
– Blogi modowe są wciąż popularne i nie ma w tym nic dziwnego. Początki blogosfery modowo-urodowej reprezentowały szafiarki. Obecnie autorzy i autorki tego typu blogów pełnią funkcję stylistów. Wyłapują trendy w modzie, przedstawiają je, pokazują, jak można się fajnie ubrać, jakie dodatki można do tego stworzyć, na jaką okazję, w jaki sposób. To już nie jest „szafiarstwo”, to już nie jest szukanie ubrań w sieciówkach czy lumpeksach i robienie stylizacji, tylko to już jest wyższy poziom profesjonalizacji tej blogosfery – tłumaczy Szostek-Rejowska
Blogi osób znanych z kolei stanowią niewielki odsetek całej blogosfery, ponieważ prowadzenie bloga wymaga dużo pracy i energii. Osobom popularnym w prowadzeniu bloga często pomagają asystenci, którzy dbają o stronę techniczną bloga. Tego typu strona jest równie ważnym narzędziem promocji, co fanpage na Facebooku.
– Gdybym miała doradzać komukolwiek pomiędzy wyborem fanpage'a na Facebooku a blogiem, zawsze wskażę bloga, ponieważ to jest wyłącznie twoja przestrzeń w sieci, to jest miejsce, nad którym masz całkowitą kontrolę. Tutaj nie masz algorytmu, który pozwolić ci dotrzeć do swoich czytelników w procencie jednym czy dziesięciu – przekonuje Szostek-Rejowska. – Blog jest narzędziem bardziej profesjonalnym niż fanpage na Facebooku. Facebook może być bardzo fajnym uzupełnieniem bloga, bo nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na nim promować swoje wpisy z bloga, wideo, galerię, natomiast sam w sobie nie jest najlepszych rozwiązaniem, chociażby w kontekście tych zasięgów, które są cięte przez Facebooka.
Dziś odbędzie się Gala Blog Roku 2014. Podczas 10. edycji imprezy tradycyjnie już jury składające się z osobowości ze świata kultury i mediów wybierze najlepsze blogi w 10. kategoriach tematycznych: „podróże, „kulinarne, „pasje i twórczość, „blogi parentingowe”, „lifestyle” , „blogi nastolatków”, „życie i społeczeństwo”, „specjalistyczne i firmowe”, „moda i uroda” oraz „literackie i kulturalne”. Ponadto jury – w oparciu o wyniki rankingu Hash.fm i Brand24 – wybierze również Blog Blogerów. Po raz pierwszy przygotowano również kategorię „tekst roku”, w której o nagrodę walczyć będą pojedyncze teksty.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.