Newsy

Polska blogosfera się profesjonalizuje. Blogerzy szukają nowych kanałów dotarcia do odbiorcy

2016-01-08  |  06:35

Blogerzy pozytywnie oceniają rozwój polskiej blogosfery. Ich zdaniem przechodzi ona obecnie fazę profesjonalizacji i jest coraz lepiej odbierana przez czytelników. Blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami docierania do czytelnika – coraz większą popularnością cieszy się wideo i platforma YouTube. Zdaniem blogerów szansę na sukces mają autorzy oferujący ciekawy, profesjonalny i najlepiej niszowy content. 

Blogowanie nie traci w Polsce popularności. Blogi zarówno przez czytelników, jak i specjalistów od marketingu postrzegane są jako wiarygodne i opiniotwórcze medium. Co najmniej raz w miesiącu blogi czyta połowa internautów. Z raportu „Polska blogosfera 2014” wynika, że największym zainteresowaniem ze strony czytelników cieszą się blogi z kategorii lifestyle, kulinaria, uroda, blog osobisty i fotografia. Młodsi chętnie piszą blogi osobiste i lifestyle'owe, a starsi – blogi kulinarne i urodowe. Zdaniem samych autorów polska blogosfera stale się profesjonalizuje.

Blogosfera w Polsce jest w bardzo ciekawym momencie – już nie jest na etapie pamiętników, przeszliśmy moment zaskoczenia, że na blogach można zarabiać, a właściwie teraz się profesjonalizuje. Jest wiele blogów, które potrafią zarobić na tyle ciekawe pieniądze, że mogą realizować swoje własne projekty, bardzo oryginalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Maciej Budzich, autor bloga o mediach, reklamie i marketingu Mediafun.

Z raportu wynika, że blogerzy publikują najczęściej dwa posty w tygodniu, a napisanie każdego artykułu poprzedzają dogłębnymi przygotowaniami. Według raportu „Blogerzy w Polsce 2013” blogerzy mają duży wpływ na gusta i postawy swoich czytelników – 34 proc. osób czytających blogi twierdzi, że zdarzyło im się kupić produkt lub usługę, o której dowiedzieli się z bloga. 27 proc. wzięło udział w wydarzeniu lub imprezie polecanej przez blogera, a 39 proc. zrezygnowało z zakupu produktu, który skrytykował autor bloga.

Aby doprowadzić klienta do momentu zakupu, trzeba obudować ten proces tworzeniem treści wokół marki, wokół trendu, spowodować na to modę i w tę ideę idealnie wpasują się materiały i teksty na blogach czy w mediach społecznościowych. Blogerzy, digital influencers, produkują mnóstwo tego typu contentu, dzieląc się swoimi wrażeniami, doświadczeniami czy wręcz kreując modę na pewnego rodzaju wydarzenia – mówi Maciej Budzich.

Zdaniem Macieja Budzicha blogerzy mają w tym zakresie znaczną przewagę nad dziennikarzami. Stoi za nimi ich pasja i zainteresowania, czytelnik ma więc pewność, że bloger szczerze poleca lub odradza daną usługę, produkt lub wydarzenie. Ich teksty odbierane są inaczej niż artykuły anonimowych dziennikarzy. Obecnie polscy blogerzy chętnie eksperymentują z nowymi formami dotarcia do czytelników. Coraz popularniejsza staje się forma wideo – zarówno jako krótkie filmiki publikowane na Facebooku czy Snapchacie, jak i prowadzenie własnego kanału na platformie YouTube.

Jako youtuber zarabiam z samego AdSense’a średnią krajową, jest okej, ale ze współpracy komercyjnych naprawdę możemy wyżyć. W tej chwili dla mnie zawód youtubera, twórcy internetowego jest pełnoetatowym zawodem. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ daje mi to ogromną wolność i spełnienie zawodowe – mówi Martin Stankiewicz, youtuber, twórca internetowy.

Badanie WhitePress przeprowadzone wśród blogerów wskazuje, że największa ich grupa zaczęła zarabiać w mniej niż rok lub nieco ponad rok od uruchomienia bloga/ portalu (po 31,7 proc. odpowiedzi). Według ankietowanych sukces finansowy zależy przede wszystkim od zaangażowania w tworzenie wysokiej jakości treści (57,9 proc.), systematyczności w tworzeniu treści (52,5 proc.) oraz cierpliwości (43,7 proc.). Do najpopularniejszych form zarabiania należą artykuły sponsorowane (2/3 badanych) oraz reklamy (64,5 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Finanse

Organizacje pacjentów borykają się z brakiem finansowania. Ten problem dotyczy całego systemu ochrony zdrowia

Nadmiar biurokracji i chroniczny brak finansowania – to dwie główne bolączki, z którymi borykają się organizacje pacjentów w Polsce. Jak wskazują, można by go rozwiązać np. poprzez utworzenie przy Rzeczniku Praw Pacjentów dedykowanych programów grantowych dla takich podmiotów. Taki kierunek obrało już kilka europejskich państw, które w coraz większym stopniu angażują organizacje pacjentów w procesy kształtowania polityki zdrowotnej. Brak finansowania od lat pozostaje podstawowym problemem całego systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Moda

Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem

Wokalistka zaznacza, że ma słabość do oryginalnych ubrań i lubi komponować stylizacje, które odzwierciedlają jej charakter i osobowość. W jej garderobie nie ma rzeczy przypadkowych, zawsze bowiem starannie dobiera to, co na siebie zakłada. Ostatnio szukała inspiracji modowych podczas Paris Fashion Week. Z Francji wróciła pełna wrażeń, z nowymi znajomościami i głową pełną pomysłów. Luna podkreśla, że choć szczególnie ceni sobie projekty młodych polskich, nieznanych jeszcze szerokiemu gronu twórców, to niewykluczone również, że za jakiś czas nawiąże współpracę z kultowym domem mody Schiaparelli.