Newsy

Polska Izba Książki: Do niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce doprowadziły wysokie ceny książek

2014-03-13  |  06:00
Mówi:Włodzimierz Albin
Funkcja:prezes
Firma:Polska Izba Książki
  • MP4
  • Polacy cenią książki, ale ich nie czytają wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Izbę Książki i Ministerstwo Kultury. Ponad połowa respondentów przyznała, że w miesiącu poprzedzającego badanie, nie czytała książki. Na niski poziom czytelnictwa wpływa przede wszystkim wysoka cena i ograniczony dostęp do nowości książkowych.

    Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek  mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.

    Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.

    Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia podkreśla Włodzimierz Albin.

    W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
     
    Zdaniem Włodzimierza Albina małym księgarniom może pomóc ustawa o jednolitej cenie książek. Jej projekt wzbudził kontrowersje zarówno wśród czytelników, jak i wydawców. Twierdzą oni, że projekt jest nie tylko niezgodny z polskim prawem i zasadami wolnego rynku, lecz także może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Problemy społeczne

    Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

    W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.