Mówi: | Włodzimierz Albin |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Izba Książki |
Newsy
Polska Izba Książki: Do niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce doprowadziły wysokie ceny książek
2014-03-13 | 06:00
Polacy cenią książki, ale ich nie czytają – wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Izbę Książki i Ministerstwo Kultury. Ponad połowa respondentów przyznała, że w miesiącu poprzedzającego badanie, nie czytała książki. Na niski poziom czytelnictwa wpływa przede wszystkim wysoka cena i ograniczony dostęp do nowości książkowych.
– Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.
Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.
– Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia – podkreśla Włodzimierz Albin.
W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
– Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.
Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.
– Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia – podkreśla Włodzimierz Albin.
W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
Zdaniem Włodzimierza Albina małym księgarniom może pomóc ustawa o jednolitej cenie książek. Jej projekt wzbudził kontrowersje zarówno wśród czytelników, jak i wydawców. Twierdzą oni, że projekt jest nie tylko niezgodny z polskim prawem i zasadami wolnego rynku, lecz także może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.