Newsy

Polskie gwiazdy coraz chętniej inwestują w sztukę

2013-11-05  |  09:00
Polskie coraz częściej można spotkać na aukcjach dzieł wielkich artystów. Wydają pieniądze nie tylko na znanych malarzy czy rzeźbiarzy. Inwestują też np. w biżuterię czy sztukę użytkową początkujących twórców.

Do niedawna głośno było o zakupach tenisisty i milionera Wojciecha Fibaka, bizneswoman Grażyny Kulczyk czy aktora znanego z "Czterdziestolatka" Leonarda Pietraszaka. Mogą oni pochwalić się imponującymi zbiorami dzieł sztuki, m.in. takich sław jak Kantor, Malczewski, Abakanowicz czy Nowosielski.

Jednak także młodzi celebryci interesują się ostatnio kulturą z wyższej półki i zaczyna w nią inwestować.

– Największe grono gwiazd pojawia się na aukcjach fotografii. Gwiazdy z lat 60-tych przyciągają gwiazdy współczesne, ale również dość dużym zainteresowaniem cieszą się aukcje biżuterii i to one przyciągają osoby związane z polskim światem mody, np. projektantów– mówi Agata Szkup, dyrektor Sieci Sprzedaży Domu Aukcyjnego Desa Unicum.

Polskie gwiazdy zainteresowane są też sztuką związaną ze swoim zawodem.

– Osoby związane z teatrem kolekcjonują na przykład plakaty teatralne z lat 60-tych i 70-tych, najlepiej znanych artystów m.in. Andrzeja Pągowskiego czy Waldemara Świerzego – zauważa Agata Szkup.

Najbardziej wartościowymi kolekcjami dzieł mogą poszczycić się jednak tylko zagraniczne gwiazdy: m.in. Leonardo DiCaprio - miłośnik twórczości Picassa i Dalego, amator fotografii - Elton John czy fanka Fridy Kahlo - Madonna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej

Kabareciarka przyznaje, że kiedy zaczęły się psuć relacje między nią a pozostałymi członkami Kabaretu Moralnego Niepokoju, to wtedy pojawiła się myśl, by opuścić grupę i zacząć się spełniać na innej płaszczyźnie zawodowej. Przekonuje też, że już wówczas miała w zanadrzu kilka ciekawych pomysłów na rozwój swojej kariery, a to tylko przyspieszyło decyzję o zerwaniu współpracy. I choć na początku trudno jej było się odnaleźć w nowej rzeczywistości, to z perspektywy czasu nie żałuje tamtego kroku. Z zapałem angażuje się w realizację nowych projektów, ale nie wyklucza, że jeszcze kiedyś znów zabłyśnie w kabarecie.

Media i PR

Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem

Polskie media apelują do polityków o zmiany w treści przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe przepisy, które po trzech latach opóźnienia wdrażają unijną dyrektywę Digital Single Market, dają teoretycznie wydawcom i dziennikarzom prawo do uzyskiwania wynagrodzeń od tzw. big techów za korzystanie z ich utworów. W praktyce może być to jednak trudne do wyegzekwowania. Dlatego media domagają się wzmocnienia pozycji wydawców.  Tym bardziej że obie strony muszą same wynegocjować te wynagrodzenia. – Chcemy mechanizmu, który gwarantuje nam, że w przypadku przedłużania się negocjacji z big techami, wkroczy organ rządowy – tłumaczy Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Wydawcy liczą, że niezbędne poprawki pojawią się na etapie prac w Senacie.

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.