Newsy

Pranie jest już możliwe nawet w zimnej wodzie. Pozwoliły na to wynalezione niedawno specjalne enzymy dodawane do środków piorących

2016-06-15  |  06:20

Firmy DuPont i Procter & Gamble stworzyły nową technologię enzymu, który zapewnia wyższą efektywność czyszczenia w niskich temperaturach prania. Jego wydajność w temperaturze 15,5°C odpowiada tej, którą produkty poprzedniej generacji osiągały w temperaturze 32°C. Nowe enzymy zostały już włączone w skład ciekłych detergentów P&G sprzedawanych na całym świecie. Zastosowanie nowego środka piorącego pozwala pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym aspektem prania.

Z badań przeprowadzonych przez ARC dla Leifheit Polska wynika, że 93 proc. Polaków robi pranie co najmniej raz w tygodniu, a ponad połowa badanych nawet kilka razy w ciągu tygodnia. Energooszczędny środek piorący proponowany przez chemicznych gigantów może zrewolucjonizować proces prania i czyszczenia.

W procesie prania dzisiaj używane środki czyszczące działają najlepiej w wodzie o temperaturze ok. 32 stopni. I gros energii, która potrzebna jest do procesu prania lub czyszczenia, jest wykorzystywana do podgrzania wody do odpowiedniej temperatury. DuPont przedstawił niedawno grupę enzymów, które są w stanie przeprowadzić efektywnie proces prania w wodzie o temperaturze około 15 stopni – agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Pałka, dyrektor DuPont Polska.

Z badań przeprowadzonych przez markę Whirpool wynika, że aby zminimalizować wpływ prania na środowisko naturalne, 65 proc. Polaków pierze ubrania w niskiej temperaturze, a 19 proc. używa ekologicznych środków piorących. 1/3 konsumentów zaufała nowoczesnej technologii, kupując pralki wyposażone w specjalne czujniki, które automatycznie dostosowują pobór wody i energii do wielkości ładunku prania, zaś 76 proc. ma pralki o klasie energetycznej A+ lub A++. W kwestii wyboru detergentów 3/4 respondentów uważa, że stosowanie odpowiednich środków piorących pomaga zapobiegać odbarwieniom i pozwala na dłużej zachować atrakcyjny wygląd delikatnych tkanin. Nowy środek proponowany przez DuPont i Procter & Gamble poprawia wydajność prania w zimnej wodzie, przez co umożliwia konsumentom zmniejszenie zużycia energii.

Będziemy mogli zupełnie pominąć proces podgrzewania wody, który jest najbardziej energochłonnym krokiem w całym procesie prania – mówi Andrzej Pałka.

Dla konsumentów oznacza to niższe rachunki za energię i większe oszczędności. Nowy produkt umożliwia znaczne korzyści środowiskowe dla przemysłu detergentów.

W samych tylko Stanach Zjednoczonych jest pranych około 45 mld wkładów rocznie. Gdyby wszystkie te procesy zostały wykonane w zimnej wodzie, pozwoliłoby to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 30 mln ton, co odpowiada rocznemu zużycia energii przez miasto o wielkości około 4 mln mieszkańców, czyli tak naprawdę dwie Warszawy – podkreśla Andrzej Pałka.

Obydwie firmy za swoje osiągnięcie zostały nagrodzone podczas World Bio Markets Conference (Światowej Konferencji Biorynków) w Amsterdamie w konkursie „Sustainable Bio Award” i w kategorii Bionnowacja Produktowa Roku.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.