Mówi: | Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu Hala Halabi, senior brand manager, Nespresso |
Prawie 50 proc. Polaków pije więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie. Najczęściej w pracy
Kawa towarzyszy Polakom przez cały dzień. Dla ponad 40 proc. jest to nieodłączny element każdego poranka, który daje niezbędny zastrzyk energii. Blisko połowa Polaków pije kawę także w pracy, nawet 2–3 filiżanki dziennie. Najchętniej wybieramy kawy z dużą ilością mleka, o bogatym aromacie i intensywnym smaku.
73 proc. Polaków codziennie pija kawę, przy czym dla 43 proc. – według badań przeprowadzonych na zlecenie Nespresso – to nieodłączny element każdego poranka. 42 proc. badanych twierdzi, że poranna kawa stanowi dla nich zastrzyk energii, 28 proc. traktuje ją jako sposób na pozytywne rozpoczęcie nowego dnia, a 21 proc. jako okazję do chwili relaksu.
– 34 proc. deklaruje, że ma z tym związane określone rytuały, np. korzystanie z określonego naczynia. Wiele osób czerpie też przyjemność z samego faktu przygotowywania kawy – mówi agencji informacyjnej Newseria dr Tomasz Kozłowski, socjolog i kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu.
81 proc. Polaków ma ulubione naczynie, z którego pije poranną kawę, przy czym używanie go dla ponad 60 proc. badanych znacząco wpływa na doznania płynące z picia kawy. Z ulubionego napoju znaczna część Polaków nie rezygnuje także w ciągu dnia – 47 proc. ankietowanych przyznaje, że regularnie pija 2–3 filiżanki kawy dziennie, tylko 5 proc. delektuje się tym napojem wyłącznie o poranku. W miejscu pracy Polacy najchętniej piją kawę w samotności, najczęściej przy własnym biurku – tak postępuje 49 proc. ankietowanych przez Nespresso.
– Nie upowszechniła się jeszcze kultura picia kawy wspólnie. Choć oczywiście jest znaczący odsetek osób, które na kawę lubią wyjść do pokoju socjalnego – mówi dr Tomasz Kozłowski.
Zdecydowana większość Polaków w pracy przygotowuje kawę sypaną. 16 proc. do sporządzenia ulubionego napoju wykorzystuje ekspres ciśnieniowy, 11 proc. ekspres przelewowy, a po 8 proc. korzysta z kawiarki i ekspresu na kapsułki. Wybierając kawę, Polacy kierują się przede wszystkim jej smakiem i aromatem. 47 proc. ankietowanych najchętniej pija kawę z mlekiem, 38 proc. wybiera natomiast kawę czarną.
– Polacy zdecydowanie preferują kawy mleczne. Lubimy też dużą ilość kawy, czy to będzie kawa czarna czy z mlekiem, lubimy pić ją z dużej filiżanki lub kubka – mówi Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso.
Wybór rodzaju kawy zależny jest nie tylko od preferencji smakowych, lecz także stylu życia i czasu, który można poświęcić na jego przyrządzenie i wypicie. Osoby śpieszące się sięgną raczej po espresso, ci, którzy dysponują większą ilością czasu, zdecydują się na kawę lungo lub americano. Ten rodzaj napoju wybierają osoby pragnące w spokoju rozpocząć dzień, np. przeglądając poranną prasę. 70 proc. ankietowanych stwierdziło, że dzień tygodnia nie ma wpływu na ilość spożywanej przez nich kawy, w dni wolne od pracy piją bowiem tyle samo kawy, co w dni spędzane w pracy.
– Jeśli mamy weekend i trochę więcej czasu dla siebie, wtedy wybieramy cappuccino, z którym możemy posiedzieć na kanapie. Warto próbować różnych kaw, w różnej formie, bo można zbudować swoje rytuały, które sprawią, że miło zaczniemy dzień – mówi Anna Oleksak.
Badania przeprowadzone przez SW Research w lutym tego roku na zlecenie Nespresso Polska są elementem trwającej właśnie kampanii „Awaken Your Senses – A ty, jak lubisz spędzać poranki”. Jej celem jest dostarczenie Polakom sposobu na idealne rozpoczęcie dnia z ulubionym napojem.
– Do tej pory Nespresso było bardzo silnie kojarzone z czarną, mocną kawą, która szybko dodaje energii. Natomiast rynek polski jest rynkiem kaw mlecznych, więc wychodzimy naprzeciwko oczekiwaniom naszych konsumentów. Marka tak dobrała zestawy kawowe, aby idealnie smakowo komponowały się z mlekiem – mówi Hala Halabi, senior brand manager Nespresso.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Nowe technologie
Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
Wokalista zauważa, że nowoczesne technologie rewolucjonizują nasze życie i mają zastosowanie w różnych dziedzinach. Jeżeli natomiast chodzi o sztuczną inteligencję, to nie ma on nic przeciwko kreatywnemu jej wykorzystaniu również w branży muzycznej. Ale choć AI potrafi wygenerować już całkiem dobrze brzmiące utwory, to przecież na koncertach hologramy czy awatary nie dostarczą odbiorcom takich emocji, jakie towarzyszą występom prawdziwych artystów.